printlogo


کد خبر: 187977تاریخ: 1396/11/8 00:00
توافق آنکارا و واشنگتن درباره توقف تجهیز شبه‌نظامیان کرد سوری
سوریه: شاهد کمدی سیاه آمریکایی هستیم!

در گرماگرم مذاکرات صلح سوریه در وین، محتوای سندی به رسانه‌ها درز کرد که در آن 5 کشور غربی و عربی که از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کنند، مدعی شده‌اند طرحی سیاسی برای پیشبرد روند گذار سیاسی بر مبنای قطعنامه ۲۲۵۴ به استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه ارائه می‌کنند. سندی که در آن هیچ اشاره‌ای به آینده بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور نشده است. این سند را آمریکا، اردن، بریتانیا، فرانسه و عربستان سعودی تهیه کرده‌اند و حاوی پیشنهادهایی به استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه است. پیشنهادهایی که از آن با عنوان یک «رویکرد عملی» برای پایان دادن به بحران سوریه یاد شده که بر اساس آن فرآیند سیاسی آرام‌آرام آغاز می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، بشار الجعفری، نماینده حکومت سوریه در مذاکرات این پیشنهادات را رد کرده و آنها را «کاملاً غیرقابل قبول» خوانده است. وی با انتقاد از موضع و سیاست‌های آمریکا در قبال دمشق گفت: «آمریکایی که داعش را ایجاد و از آن حمایت کرده نمی‌تواند از ایجاد راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه سخن بگوید.» جعفری همچنین عربستان را «کشوری جاهل» خواند و گفت: «چگونه است عربستان‌سعودی که کشور جاهلی است، می‌خواهد در ایجاد چشم‌انداز سیاسی آینده سوریه نقش ایفا کند؟» جعفری همچنین گفت: عجیب و غریب نیست که همزمان با نشست وین، آنچه به اصطلاح  سند غیررسمی برای آنچه احیای روند سیاسی سوریه خوانده می‌شود، منتشر و فاش شود؛ روندی که قرار است کشورهایی که دست‌شان به خون مردم سوریه آلوده است، در آن شرکت کنند. او اضافه کرد: «این به نوعی یک کمدی سیاه است و فصل جدیدی از توطئه علیه سوریه را شاهد هستیم‎.» همچنین یکی از سران معارضان سوری نیز در گفت‌وگو با رویترز بدون بیان توضیحات بیشتر، تنها به این جمله اکتفا کرده که «این سند خوب نبوده است».
اعلام آتش‌بس در غوطه شرقی
در نشست وین با ابتکار روسیه از نیمه‌شب شنبه در غوطه شرقی سوریه آتش‌بس اعلام شده است. غوطه شرقی یکی از  مناطق محاصره‌شده توسط مخالفان است. طبق قرارداد نشست آستانه برای آتش‌بس در سوریه، غوطه شرقی هم جزو مناطق «کاهش درگیری» اعلام شده بود. همچنین در نشست وین، هیات‌های دولت سوریه و معارضان بر سر تبادل اسرا و زندانیان توافق کردند.
معارضان نشست سوچی را تحریم کردند
گروه موسوم به «کمیته عالی مذاکرات»، وابسته به معارضان سوری بامداد شنبه به عدم شرکت در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه که قرار است در شهر سوچی روسیه برگزار شود، رأی داد. کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه قرار است دهم بهمن‌ماه سال جاری با مشارکت کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه در شهر سوچی روسیه برگزار شود. سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه گفت بیش از یکهزار و 600 نفر در این نشست شرکت خواهند کرد. غربی‌ها بویژه آمریکا و نیز سازمان ملل مدعی هستند این نشست نقش سازمان ملل در مذاکرات صلح سوریه را به حاشیه می‌راند و هدف از آن دادن امتیازاتی به دولت دمشق است. استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرد آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در جریان نتیجه مذاکرات وین قرار خواهد گرفت و خود وی درباره حضور سازمان ملل در سوچی تصمیم می‌گیرد.
ترکیه: آمریکا از منبج خارج شود
پس از گفت‌وگوی تلفنی سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه با مشاور امنیت ملی آمریکا، منابع ترکیه‌ای تایید کردند که واشنگتن ارسال سلاح برای شبه‌نظامیان کرد سوری را متوقف می‌کند. در این تماس تلفنی، ابراهیم کالین و ژنرال هربرت مک‌مستر، دیپلمات ترکیه تاکید کردند که باید نگرانی‌های مشروع امنیتی ترکیه مورد توجه قرار گیرد. همزمان، وزیر خارجه ترکیه از آمریکا خواست فورا از منبج سوریه عقب‌نشینی کند.  مولود چاووش‌اوغلو اعلام کرد: بعد از پاکسازی عفرین از تروریست‌ها این منطقه را به صاحبان اصلی‌اش تحویل می‌دهیم. چاووش‌اوغلو در ادامه اظهاراتش از سیاست‌های دوگانه آمریکا انتقاد کرد و گفت: از یکسو آمریکا تسلیحات را برای یگان‌های مدافع خلق فراهم کرده و از سوی دیگر درباره وضعیت غیرنظامیان ابراز نگرانی می‌کند. وی خطاب به آمریکا ادامه داد: به جای داشتن چهره دوگانه، صادق باش. شبه‌نظامیان موسوم به نیروهای دموکرات سوریه که بخش عمده‌ای از آن را کردهای این کشور تشکیل می‌دهند، در سال ۲۰۱۶ موفق شدند با کمک نظامیان آمریکایی داعش را از منبج بیرون برانند و کنترل این شهر را به دست بگیرند. ترکیه که بشدت مخالف استقرار شبه‌نظامیان کرد در شرق رودخانه فرات است، در آن زمان خواهان خروج این نیروها از منبج شده بود. گروهی از نظامیان آمریکایی همچنان در منبج مستقر هستند. بر اساس این گزارش،‌ حرکت نیروهای نظامی ترکیه به سمت منبج، هرگونه طرح‌های آمریکا در شمال شرقی سوریه را تهدید می‌کند. آمریکا در آن منطقه نیروهای نظامی مستقر کرده و هرگونه عملیات از سوی ترکیه ممکن است به درگیری مستقیم واحدهای نظامی این کشور با نیروهای آمریکایی بینجامد.
 

هشدار قسد به اردوغان
ریدور خلیل، مسؤول بلندپایه «نیروهای دموکراتیک سوریه» ( قسد)، دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، گفت: در صورتی‌که اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه تلاش کند دامنه نبرد را گسترش دهد، قطعا با واکنش مناسبی مواجه خواهد شد». رئیس‌جمهوری ترکیه، جمعه اعلام کرد عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه تمام مناطق تحت کنترل کردها در نوار مرزی را تصرف خواهد کرد و ممکن است تا مرزهای شرقی سوریه با عراق گسترش یابد. ریدور افزود: ائتلاف آمریکایی، ترکیه را به‌ منظور پایان دادن به این تهاجم نظامی‌ تحت فشار قرار می‌دهد. عملیات نظامی ترکیه در عفرین علیه شبه‌نظامیان کرد سوری که تحت حمایت ائتلاف آمریکایی هستند، جبهه جدیدی را در جنگ داخلی سوریه گشوده و در عین حال مناسبات آمریکا و ترکیه را تیره کرده است. دولت آنکارا شبه‌نظامیان کرد را تروریست می‌داند و می‌گوید با حزب «پ‌ک‌ک» که در ترکیه حضور دارند، در ارتباط هستند.
 


Page Generated in 0/0093 sec