printlogo


کد خبر: 188015تاریخ: 1396/11/8 00:00
درخواست رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق از دولت:
آمریکایی‌ها از پایگاه‌‌های ما اخراج شوند

رئیس جریان صدر عراق به اشغالگری و ظلم آمریکایی‌ها در این کشور واکنش نشان داد و خواستار قصاص متجاوزان شد. به ‌گزارش الکوثر، مقتدا صدر دیروز در واکنش به تجاوز جنایتکارانه نیروی هوایی ایالات متحده به منطقه البغدادی در عراق نوشت: «یک بار دیگر آمریکای اشغالگر خودکامگی و ظلم و بلکه تجاوزگری آشکار خود را علیه دولت عراق، استقلال و حاکمیت آن به نمایش گذاشت و در اقدامی ظالمانه منطقه البغدادی را هدف حمله کورکورانه قرار داد که در نتیجه آن افراد بی‌گناه قربانی شدند».
بامداد شنبه، یک فروند بالگرد ارتش آمریکا که از پایگاه بدنام پنتاگون در منطقه برخاسته بود، چند خودروی وابسته به بخشداری شهر البغدادی را در غرب استان الانبار با راکت هدف قرار داد که بر اثر این حمله 18 نفر از جمله شرحبیل العبیدی، بخشدار به شهادت رسیدند.
سرهنگ سلام العبیدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، رئیس پلیس منطقه که برای بازدید از رئیس قبیله العبیدی با بخشدار همراه شده بود، به همراه 5 تن از محافظان بخشدار و 11 تن دیگر از جمله برخی بسیجیان مردمی اهل‌سنت نیز در این جنایت به شهادت رسیدند.
اگرچه ستاد فرماندهی عملیات «الجزیره و البادیه» در الانبار سعی کرده با این بهانه که  نیروی مشترک آمریکایی- عراقی، کاروان مزبور را با گروه تروریستی به سرکردگی «علی عفات السرمد» اشتباه گرفته‌‌اند، این حمله را توجیه کند اما سوال اینجاست که چرا اشتباهات عمدی نیروی هوایی آمریکا همواره به قیمت جان نیروهای بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) تمام می‌شود نه تروریست‌ها.
شهر البغدادی در 90 کیلومتری غرب رمادی، مرکز استان الانبار، به‌خاطر استقرار پایگاه عین‌الاسد در آن شهرت دارد که بزرگ‌ترین پایگاه هوایی آمریکایی‌ها در عراق به شمار می‌رود. نام این پایگاه حدود 3 سال پیش و در حالی بر سر زبان‌ها افتاد که کاروان بزرگی از تروریست‌‌های داعشی از دل بیابان‌های غرب عراق حرکت کرده و از فاصله تنها 30 کیلومتری عین‌الاسد عبور کرده و به شهر رمادی حمله بردند بدون اینکه با واکنش یا حتی اخطار نیروهای هوایی آمریکا در همان حوالی مواجه شوند. پس از آن حادثه بود که سردار بزرگ اسلام، قاسم سلیمانی با افشای این موضوع، آمریکایی‌ها را همدست داعش خواند.
قیس الخزعلی، دبیرکل حزب «عصائب اهل‌الحق» از مجموعه حشدالشعبی عراق نیز در توئیتی به این جنایت واکنش نشان داد و نوشت: «اقدام بالگردهای آمریکایی در بمباران ناحیه «البغدادی» و کشته شدن 7 تن و زخمی کردن 11 عراقی از جمله بخشدار این ناحیه و رئیس پلیس آن و شماری از اعضای نیروهای امنیتی کشور، سوالات مهمی را درباره حضور نظامی آمریکا در عراق و نقشی که می‌خواهد در این کشور ایفا کند و نیز توجیهات مربوط به این حضور پس از پایان نظامی داعش به ذهن متبادر می‌کند».
به نظر می‌رسد این جنایت آمریکایی‌ها تبعات سنگینی برای ادامه حضور نیروهای پنتاگون در عراق داشته باشد. حاکم الزامی، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق متعاقب این حادثه بر ضرورت خروج نظامیان بیگانه از کشورش تاکید کرد. او  خواستار اخراج آمریکایی‌ها از عراق شد، چرا که حاکمیت عراق را نادیده ‌انگاشته‌اند. الزامی گفت: «اقدام نیروهای آمریکایی در حمله به افراد بی‌گناه در منطقه البغدادی و مرکز پلیس و برخی زنان و کودکان، بی‌توجهی، به معنای واقعی کلمه، به حاکمیت ملی عراق و تجاوزگری آشکار علیه آن است. امروز دیدیم که آمریکایی‌ها زنان و کودکان را هدف حمله قرار دادند و به قتل رساندند و این حمله و عملیات آنها نیز در حالی انجام شد که بدون درخواست نیروهای عراقی بود».
رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق همچنین خواستار بازخواست و محاکمه خلبانان آمریکایی بر اساس قوانین عراق و پرداخت غرامت به خانواده‌‌های شهدا و مجروحان شد و در پایان از دولت بغداد خواست به حضور نیروهای آمریکایی در پایگاه‌‌های هوایی عراق پایان دهد.
 


Page Generated in 0/0052 sec