printlogo


کد خبر: 188021تاریخ: 1396/11/8 00:00
انتقاد کارشناسان از بی‌توجهی دولت به جلوگیری از گرانی دلار
اگر ارز دارید چرا به بازار عرضه نمی‌کنید؟

اسدالله خسروی:‌ دولت در حالی از منابع قابل توجه ارزی کشور خبر می‌دهد که بازار این کالا همچنان با افزایش میزان تقاضا روبه‌رو است و بانک مرکزی نیز اقدامی جهت عرضه انبوه ارز برای ساماندهی این بازار آنگونه که به کاهش قیمت آن منجر شود انجام نداده است. رئیس مجمع عالی واردات با بیان اینکه افزایش قیمت ارز روی قیمت کالاها اثر خواهد گذاشت، گفت: به دلیل اینکه اقتصاد کشور دولتی است و خصوصی نیست، افرادی که تخصص‌شان اقتصادی است در تصمیم‌گیری‌ها و اجرا چندان تاثیرگذار نیستند. علیرضا مناقبی در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: بالطبع زمانی که پولی که با آن کالا خریداری می‌شود افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت پیدا می‌کند، روی قیمت کالاها اثر خواهد گذاشت و اگر چنین اتفاقی نیفتد هم قیمت ارز بالا رفته و هم متوجه می‌شویم چه رکود سنگینی وجود دارد و این برای موقعیت اقتصادی کشور مناسب نیست، در واقع اگر اقتصاد به رکود برود منشأ به وجود آمدن مشکلات زیادی می‌شود. رئیس مجمع عالی واردات گفت: اگر در بازار کشش وجود داشته باشد قیمت‌ها بالا می‌رود ولی باید دید آیا قدرت خرید مردم هم بالا می‌رود یا خیر. اگر این قدرت وجود نداشته باشد کشور با رکود مواجه خواهد شد و به همه لطمه می‌زند. وی افزود: اقتصاد کشور در اختیار مردم نیست و با سیستم تصدی‌گری در حال اداره شدن است، لذا تا زمانی که در اقتصاد یک رقابت شفاف و سالم نداشته باشیم که افراد مختلف با تخصص‌های خاص در آن دخیل باشند، بالطبع همین مشکلات گریبانگیر خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال که چرا به‌رغم اعلام مسؤولان بانک مرکزی مبنی بر کاهش قیمت ارز اما شاهد رشد قیمت آن هستیم، افزود: در این زمینه آنقدر اظهارنظرهای مختلف وجود دارد که نمی‌شود نظری درباره آن داد. اگر ارز وجود دارد باید توزیع شود تا بازار به این وضع دچار نشود و اگر ارزی موجود نیست، مسؤولان باید مشکلات را به صورت شفاف به مردم توضیح دهند. وی درباره تاثیر قیمت ارز روی صادرات و واردات، گفت: نمی‌توان گفت قیمت ارز بر صادرات بیشتر تاثیر دارد یا واردات، از لحاظ تاثیرگذاری هیچ تفاوتی بین این دو بخش نیست، به دلیل اینکه زمانی که ارز گران می‌شود تولیدکننده مواد اولیه را با قیمت‌های جدید می‌خرد و در نتیجه با قیمت‌های جدید به صادر‌کننده می‌فروشد؛ بنابراین بر هر دو بخش به یک اندازه اثرگذار است. رئیس مجمع عالی واردات تاکید کرد: وقتی ثبات در نرخ ارز وجود نداشته باشد تزلزل در همه بخش‌های جامعه به وجود می‌آید و تا این ثبات نباشد، اقتصاد کشور روی آرامش را نخواهد دید.
بانک مرکزی باید بموقع ارز را به بازار عرضه کند
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه قیمت ارز مانند هر کالای دیگر بستگی به عرضه و تقاضا دارد، گفت: قیمت دلار غیر واقعی افزایش یافته است. یحیی آل‌اسحاق گفت: موارد تقاضای ارز شامل تقاضا برای تجارت، سفر و سوداگری است، بنابراین در صورت افزایش یا کاهش قیمت ارز باید بررسی شود که در کدام شاخه تقاضا افزایش یا کاهش یافته است. این کارشناس اقتصادی به شاخه‌های عرضه ارز اشاره کرد و گفت: ارز عرضه شده توسط بانک مرکزی، ارزی که صادرکنندگان به کشور وارد می‌کنند و ارزی که فروشندگان ارز در صورت پایین آمدن قیمت‌ به بازار وارد می‌کنند، شاخه‌های عرضه ارز را شکل می‌دهد. آل‌اسحاق با بیان اینکه بدخواهان داخلی و خارجی با شایعه‌پراکنی هم منجر به افزایش قیمت ارز می‌شوند، گفت: البته نوع مدیریت بانک مرکزی و دولت هم در قیمت ارز در بازار مؤثر است و اگر بانک مرکزی در تنظیم بازار اشتباه کند و بموقع ارز وارد بازار نکند، این مساله هم می‌تواند بر افزایش قیمت ارز اثرگذار باشد. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: قیمت ارزی که دولت در بودجه مشخص می‌کند هم از عوامل تعیین‌کننده قیمت ارز در بازار است. آل‌اسحاق به فارس گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و میزان عرضه و تقاضا، قیمت واقعی ارز در حال حاضر باید بین 4000 تا 4200 تومان باشد اما علل  غیرواقعی موجب افزایش قیمت دلار به بیش از 4500 تومان شده است.
آثار رشد ارز بر قیمت مسکن
 همچنین تغییرات اخیر در بازار ارز می‌تواند آثار متفاوتی بر قیمت مسکن نیز داشته باشد و در این میان بخشی از کارشناسان معتقدند شاهد افزایش قیمت مسکن در سال۹۷ خواهیم بود. ابوذر نجمی، کارشناس اقتصادی درباره آثار نوسان بازار ارز بر بازار مسکن اظهار داشت: هنوز نمی‌توان درباره متعادل شدن بازار ارز به طور قطع نظر داد؛ با این حال به طور کلی افزایش نرخ ارز باعث رشد سایر بازارها نیز شده و می‌شود. به گفته وی، غیر از افزایش نرخ ارز، عوامل دیگری هم در افزایش قیمت‌ مسکن موثر است که حتی با متعادل شدن بازار ارز، این عوامل همچنان به قوت خود باقی هستند. همچنین علی قائدی، معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی در گفت‌وگو با مهر، درباره اثرگذاری نوسان بازار ارز بر بازار مسکن اظهار داشت: بازار مسکن و بازار ارز در کوتاه‌مدت رقیب همدیگر هستند؛ به‌گونه‌ای که وقتی قیمت ارز افزایش می‌یابد، ممکن است برخی خریدارانی که قرار بود به سمت بازار مسکن بیایند، به دلیل بازدهی‌ای که در بازار ارز ایجاد می‌شود، به این بازار کشش پیدا کنند. ولی در میان‌مدت و بلندمدت از آنجایی که نرخ ارز سبب می‌شود هزینه ساخت بالا برود و تورم عمومی افزایش یابد، همین موضوع سبب می‌شود قیمت مسکن هم بیشتر شود. این اثرگذاری نه‌تنها در بازار مسکن، بلکه در سایر کالاها و خدمات نیز مشهود خواهد بود.


Page Generated in 0/0111 sec