printlogo


کد خبر: 188041تاریخ: 1396/11/9 00:00
کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه در سوچی امروز آغاز می‌شود
86 غیرنظامی قربانی تهاجم نظامی ترکیه

در طول یک هفته تجاوز ارتش ترکیه به منطقه عفرین و روستاهای اطراف آن، طبق گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، دست‌کم 86 شهروند کشته و 198 تن زخمی شدند. سانا گزارش داده است ترکیه با انواع سلاح‌های مختلف منازل مسکونی در منطقه عفرین در 63 کیلومتری شمال حلب را مورد هدف قرار داده و مردم را به خاک و خون کشیده و تاسیسات عمومی را ویران کرده است. براساس این گزارش، منابع محلی اعلام کردند تعدادی از قربانیان جنایات ترکیه در منطقه عفرین سوریه کودکان، زنان و سالخوردگان هستند. منابع محلی اظهار داشتند که نیروهای ترکیه در هشتمین روز تجاوز خود به منطقه عفرین با انواع سلاح‌ها روستاهای حجی اسکندری و حمام در بخش جندیرس و روستاهای طوبال، عبیدان، قورنه، علی جارو و اطراف جبل غر در بخش بلبله در منطقه عفرین را بمباران کردند. همزمان، الهام احمد، یک سیاستمدار کرد سوری که رئیس مشترک شورای دموکراتیک سوریه(وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه) است، ترکیه را متهم به استفاده از سلاح‌های ممنوعه علیه غیرنظامیان کرد. وی در پیامی در توئیتر مدعی شد: ارتش ترکیه از سلاح ممنوعه ناپالم در عفرین علیه غیرنظامیان استفاده می‌کند. در قوانین بین‌المللی استفاده از بمب ناپالم برای اهداف نظامی ممنوع نشده است اما استفاده از این بمب علیه مردم غیرنظامی ممنوع است. بمب ناپالم یک بمب حاوی مقدار زیادی از مواد آتش‌زاست. بیشتر کشورهای غربی از ترکیه خواسته‌اند در مواجهه با مساله یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه با خویشتن‌داری رفتار کند.
اردوغان از حمله به منبج می‌گوید
از قرار معلوم عملیات نظامی ترکیه به شبه‌نظامیان کرد سوریه محدود نمی‌شود. رئیس‌جمهور ترکیه گفته است واحدهای نظامی را تا ادلب که در کنترل شورشیان سوری است، پیش خواهد برد. رجب طیب اردوغان که شنبه در تجمع هواداران حزب اسلامی و محافظه‌کار «عدالت و توسعه» در نزدیکی استانبول سخن می‌گفت، افزود: «ممد کوچک من به سمت عفرین خواهد رفت و ان‌شاءالله به سوی ادلب پیشروی خواهد کرد». «ممد» نام عزیز کرده ‌برای سربازان ترک است. اردوغان گفت دولت او مصمم است هر چیزی را که از نظر او تهدیدی برای ترکیه است «مانند یک نورد آسیاب له کند». اردوغان گفت واحدهای نظامی ترکیه از عفرین به سوی منبج در سرحدات ترکیه پیشروی خواهند کرد. شهر منبج در کنترل کامل نیروهای کرد یگان‌های خلق سوریه  است که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند.
منطقه درگیری‌ها
آخرین تحولات میدانی منطقه عفرین استان حلب حاکی از درگیری شدید «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه و نیروهای ارتش ترکیه بویژه در منطقه بلبل واقع در شمال عفرین حکایت دارد. به گزارش المیادین، نیروهای ترکیه روز شنبه در هشتمین روز حملات خود به منطقه عفرین، روستاهای «حجی اسکندری، حمام، طوبال، عبیدان، قورنه، علی جارو و اطراف جبل غر» ناحیه بلبل در منطقه عفرین واقع در شمال شهر حلب را هدف قرار دادند. المیادین در ادامه گزارش داد که ارتش ترکیه همچنین منطقه جندیرس در منطقه عفرین واقع در شمال سوریه را بشدت هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار داده است. همزمان، نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) اعلام کرد نیروهایش یک بالگرد ارتش ترکیه نزدیک روستاهای کفری کر و باطمان در منطقه عفرین در حومه شمالی حلب را ساقط کردند. رسانه‌‌های ترکیه اعلام کردند در پی حمله موشکی گروه‌‌های کُردی سوریه به مرکز شهر کیلیس، 2 غیر نظامی مجروح شدند.
پیش‌نویس بیانیه پایانی کنگره سوچی
شبکه تلویزیونی الجزیره به یک نسخه از بیانیه پایانی کنفرانس ملی سوریه در سوچی دست یافته است و بندهای آن را منتشر کرده که در ذیل آمده است. در پیش‌‌‌‌‌‌‌‌نویس بیانیه پایانی کنگره سوچی آمده است که باید کمیته‌ای با مشارکت دولت و هیات معارضان برای تعدیل قانون اساسی تشکیل شود. در پیش‌نویس بیانیه آمده است که سازمان ملل از شرکت‌کنندگان در کنگره می‌خواهد برای تشکیل کمیته قانون اساسی در مذاکرات ژنو همکاری کنند. در پیش‌نویس کنگره تاکید شد که پایبندی کامل به حاکمیت سوریه و وحدت اراضی آن ضرورت دارد و فقط مردم سوریه حق دارند با روش‌‌های دیپلماتیک، آینده کشور خود را رقم بزنند. بر اساس پیش‌نویس کنگره سوچی، سوریه باید به عنوان یک کشور دموکراتیک غیرطایفه‎ای بر مبنای رعایت حقوق مساوی شهروندی مدیریت و ارتش ملی واحد که ماموریتش حفظ مرزها و حمایت از مردم است، تاسیس شود. در این پیش‌نویس آمده است که دولت سوریه باید از حقوق بشر و آزادی‎های آنها حمایت و سلامت آوارگان و پناهندگان سوری و حق بازگشت به سرزمین‌شان تضمین را کند. کنگره سوچی با حضور حدود 1600 نفر از طرف‌های مختلف سوریه و همچنین ناظران منطقه‌ای و بین‌المللی طی امروز و فردا در شهر سوچی روسیه برگزار می‌شود. این در حالی‌ است که کردهای سوریه به دلیل عملیات نظامی ترکیه در عفرین سوریه، در نشست سوچی شرکت نمی‌کنند. فوزی یوسف، نماینده هیات کرد سوریه اعلام کرد: همانطور که در گذشته اعلام کردیم اگر وضعیت عفرین به همین شکل باقی بماند ما نمی‌توانیم در این مذاکرات شرکت کنیم. همچنین در وین گروه مخالفان سوریه اعلام کرد، در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد. نشست سوچی که ابتکار عملی از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه محسوب می‌شود، از سوی غرب مورد انتقاد قرار گرفته و در نیات پشت پرده آن تردید زیادی وجود دارد. غربی‌ها بویژه آمریکا و نیز سازمان ملل مدعی هستند این نشست نقش سازمان ملل در مذاکرات صلح سوریه را به حاشیه می‌راند و هدف آن دادن امتیازاتی به دولت دمشق است.

ییلدریم: نمی‌توان اسد را نادیده گرفت
نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد این کشور قبل از آغاز عملیات عفرین، از طریق روسیه تماس غیرمستقیمی با دولت سوریه داشته است. بن‌علی ییلدریم گفت: ما تماس مستقیمی با نظام بشار اسد نداریم اما قبل از آغاز عملیات عفرین از طریق روسیه تماس غیرمستقیمی با دمشق داشتیم. این درحالی است که وزارت خارجه سوریه وجود هرگونه تماسی با ترکیه درباره عملیات عفرین را تکذیب کرده است. ییلدریم گفت: نمی‌توان نظام سوریه و بشار اسد را نادیده گرفت و هر گونه بحث درباره حل بحران سوریه در حالی که بشار اسد نادیده گرفته شود به تداوم هرج و مرج در سوریه برای سال‌های متمادی منجر خواهد شد. دولت سوریه بخشی از راه‌حل بحران در سوریه است. در همین حال، مرال اکشتر که به بانوی آهنین معروف است از رجب طیب‌اردوغان خواسته است وارد مذاکره مستقیم با دولت سوریه شود. اکشنر که رئیس حزب تازه‌تاسیس «خوب» و وزیر کشور اسبق است، اظهار داشت که همکاری غیرعلنی میان دولت‌های ترکیه و سوریه در عملیات «شاخه زیتون» در شهر عفرین سوریه وجود دارد؛ موافقت دمشق با استفاده ترکیه از حریم هوایی سوریه دال بر وجود همکاری دوجانبه است.
 


Page Generated in 0/0056 sec