printlogo


کد خبر: 188048تاریخ: 1396/11/9 00:00
سیف از تک‌نرخی کردن ارز در زمان نامعلوم خبر داد
بانک مرکزی وعده خود را هم پیچاند!

گروه اقتصادی: با وجودی که سال‌هاست مسؤولان دولتی وعده تک‌نرخی شدن ارز را می‌دهند اما دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی به این وعده‌ها پایان داد و تک‌نرخی کردن ارز را به زمانی نامشخص موکول کرد. رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه کاهش نرخ ارز تا حدود زیادی در بازار ادامه خواهد یافت، گفت: هنوز زمان یکسان‌سازی نرخ ارز فرا نرسیده ولی فهرست دریافت‌کنندگان ارز مبادلاتی همچنان در حال کاهش است. دیروز نیم قرن فعالیت بازار سرمایه در ایران گرامی داشته شد. در این مراسم که وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس کل بیمه مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز حضور داشتند از سکه یادبود 5 هزار ریالی «پنجاهمین سال فعالیت بازار سرمایه ایران» هم رونمایی شد. این سکه‌ها به تعداد 20 میلیون قطعه و با پیشنهاد رئیس‌کل بانک مرکزی و موافقت وزیر دارایی براساس بند «و» ماده 2 قانون پولی و بانکی کشور، ضرب شده است که به بازار عرضه خواهد شد. این سکه با نقشی در رو و با ضرب «طرح یادبود پنجاهمین سال فعالیت بازار سرمایه ایران» در پشت آن است. وزن این سکه 1/10 گرم و با آلیاژی مرکب از مس، روی و نیکل است. ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه مراسم ۵۰ سالگی بازار سرمایه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها بتدریج استاندارد تهیه صورت‌های مالی ما باید با استاندارد‌های بین‌المللی منطبق شود. سیف درباره اینکه چه میزانی از تامین مالی بنگاه‌های بزرگ توسط بورس انجام می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر با اقدامات انجام شده سهم بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های بزرگ از ۱۰ به ۱۵ درصد افزایش یافته، ولی این رقم باید افزایش یابد و ترکیب ۶۰ به ۴۰ بین بازار پول و بازار سرمایه باید برقرار باشد. وی همچنین در ادامه با بیان اینکه اصراری نداریم قیمت سکه به طور غیرمنطقی پایین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آید، گفت: کاهش نرخ ارز در بازار ادامه خواهد یافت. وی درباره بازار ارز نیز گفت: بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و طبیعی است که بانک مرکزی بر این روند نظارت دارد، البته به نظر می‌رسد التهابی در یک تا 2 ماه گذشته در این بازار رخ داد که اکنون در حال تعدیل شدن است. رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: تا حدود زیادی کاهش نرخ ارز در بازار ادامه خواهد یافت، البته این کاهش در حد ارقام و اعدادی خواهد بود که بتواند این موضوع را برساند که حبابی در آن وجود ندارد، البته برای کاهش نرخ ارز در بازار نمی‌توان رقم خاصی را اعلام کرد. سیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به رانتی که تفاوت ارز مبادله‌ای با آزاد برای عده‌ای ایجاد کرده است، آیا تغییری در فهرست دریافت‌کنندگان ارز مبادله‌ای صورت خواهد پذیرفت، گفت: درباره ارز مبادله‌‌‌ای، قرار ما بر یکسان‌سازی نرخ ارز است و این کار حتما عملیاتی خواهد شد اما با توجه به شرایط ما در رابطه با ارتباطات بانکی بین‌المللی که در وضعیت کامل نیست و هنوز کمبود‌هایی در رابطه با ارتباطات بانکی در برخی کشور‌ها داریم، لذا احتمال می‌دهیم اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز با ریسک‌هایی همراه باشد. وی افزود: محدودیت‌های بین‌المللی در مقاطعی مشکلاتی ایجاد می‌کند که یکسان‌سازی نرخ ارز را با وقفه مواجه خواهد کرد؛ بنابراین آن را به تعویق انداخته‌‌‌‌‌ایم که امیدواریم در نخستین فرصتی که شرایط مناسب حاصل شود، یکسان‌سازی نرخ ارز را اجرا کنیم.
بورس محلی برای عرضه دارایی بانک‌هاست
وزیر اقتصاد نیز در این مراسم گفت: به مدیران عامل بانک‌ها توصیه کردم که بورس بهترین محل برای عرضه دارایی بانک‌هاست. مسعود کرباسیان اظهار کرد: به ازای هر افزایش ١٠ واحدی در واحد سهام، نیم درصد به تولید ناخالص داخلی افزوده می‌شود. وی بر تاثیر مهم بازار سرمایه بر اشتغال، تولید و رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: نهاد‌های جدید و ابزار‌های مالی به توسعه بازار سرمایه و بورس کمک کردند. وی با تاکید بر ادامه روند واگذاری‌‌ تصدی‌گری‌‌های دولتی گفت: ما در وزارت اقتصاد پیشقدم برای واگذاری‌ها هستیم، حتی بانک‌ها هم این موضوع را در دستور کار دارند و واگذاری دارایی‌‌های خود را آغاز کرده‌اند. این فضای ایجاد شده کمک کرد بانک‌ها دارایی‌‌های خود را به بازار عرضه کنند، ضمن اینکه به همکاران خودم از اینجا اعلام می‌کنم زمان عرضه سهام سازمان‌ها و شرکت‌‌های دولتی همین الان است، از این رو از همکاران خود تقاضا می‌کنم کمیته پذیرش واگذاری‌ها را فعال کنند.
ارزش بازار سرمایه به ١۶٠ هزار میلیارد تومان رسید
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این مراسم گفت: بازار بدهی در ٢ سال اخیر جایگاه خوبی در تامین مالی دولت یافته و در حال حاضر ارزش این بازار به ١۶٠ هزار میلیارد تومان رسیده است. شاپور محمدی گفت: در حال حاضر ارزش بازار بدهی به ١۶٠ هزار میلیارد تومان رسیده و بانک‌ها، شرکت‌ها و دولت‌ها از منافع این پیشخوان بهره‌مند شده‌اند. محمدی اعلام کرد: نسبت ارزش بازار از ١۴ درصد در سال ٨۶ به ٣۵ درصد در سال ٩۵ رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری به ٣٧ درصد برسد.
اوراق اجاره دولتی به بورس آمد
رئیس کمیته فقهی بازار سرمایه نیز در ادامه این مراسم گفت: حاصل کار کمیته فقهی اجرای اوراق اجاره دولتی، استصناع، مرابحه و اسناد خزانه است که توانسته آثار مثبتی را در بازار سرمایه ایران ایجاد کند. غلامرضا مصباحی‌مقدم گفت: حضور مرتب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و کارشناسان مالی و اقتصادی در کنار کارشناسان حقوقی منجر به این می‌شود که مباحث اقتصادی در کنار مباحث فقهی، مالی و حقوقی درباره یک ابزار مطرح شود، بنابراین وقتی از همه جهات، موضوع مورد بررسی قرار گیرد، کار به شکل بهتری پیش خواهد رفت. به گفته مصباحی‌مقدم، اقدامات کمیته فقهی از یک اعتبار بسیار بالایی برخوردار بوده و ۵ فقیه در کمیته آن حضور می‌یابند که البته به موازات آن یک کمیته فقهی فرعی در قم نیز بر این کار نظارت دارد.


Page Generated in 0/0043 sec