printlogo


کد خبر: 188057تاریخ: 1396/11/9 00:00
جوابیه روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان مرکزی به یک گزارش

در پی انتشار گزارشی دریافتی با عنوان «استان مرکزی پرشتاب در آموزش جنسی» در صفحه اجتماعی «وطن‌امروز» و ارائه اطلاعاتی درباره آموزش جنسی بر طبق متد آموزشی سند 2030 در استان مرکزی و شهرستان اراک و همچنین وجود ردپای عناصر بهایی و تنی چند از پیروان فرقه دراویش گنابادی در این فرآیند، اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان مرکزی جوابیه‌ای را به روزنامه ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید.
جوابیه آموزش‌وپرورش استان مرکزی با توجه به اسناد موجود، سند 2030 پس از اعلام مواضع رهبر معظم انقلاب، با دستور معاون اول محترم ریاست‌جمهوری از دایره بررسی‌ها خارج گردیده و مدیران استان مرکزی نیز همچون سایر استان‌ها  در قالب مصاحبه و بیانیه‌های رسمی فصل‌الخطاب بودن دیدگاه‌های مقام معظم رهبری را درباره ملغی‌الاثر بودن این سند اعلام کرده و در هیچ جلسه‌ای درباره این سند حتی گفت‌وگو هم به میان نیامده است و به نظر می‌رسد علاقه شخصی برخی افراد برای احیای مباحث است که به این مقوله دامن می‌زنند و اصرار دارند که جنجال‌هایی در این باره برپا نمایند.
بر خلاف ادعای نویسنده، استان مرکزی پایلوت اجرای بخشی از سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش درباره توسعه کارآفرینی است که ظاهراً امکان تشخیص این بحث با موضوع مورد ادعا برای ایشان به هر دلیل میسر نبوده است زیرا با اندکی بررسی و ملاحظه مدارک می‌توانست گزینه درست را انتخاب نماید و راه روشن معلمان خدوم استان عالم‌خیز مرکزی را با بیراهه‌ای که خود گرفتار آن آمده است، اشتباه نگیرد. شایان یادآوری است که برای اجرایی کردن بخش‌های مربوط به کارآفرینی بر مبنای سند تحول، قرار بود  18 مدرسه در استان مجری موضوع کارآفرینی باشند و حتی پیشنهاد شده است که برای اجرای اثربخش‌تر این موضوع برخی نظام‌های آموزشی دنیا نیز مورد بررسی قرار گیرند و چه خوب است که بدانید از این عناوین (پایلوت سند تحول- 18 مدرسه پایلوت – رصد نظام‌های آموزشی) کلیدواژه‌هایی خیالی ساخته شده تا بیراهه‌ای از راه ترسیم شود و ادعا نمایند که استان مرکزی پایلوت اجرای سند 2030 است: (18 مدرسه آموزش جنسی می‌دهند و معلمان برای فراگرفتن چنین آموزش‌هایی به خارج از کشور رفته‌اند.) ادعای ارائه آموزش‌های جنسی به دانش‌آموزان در مدارس همان اندازه واهی و بی‌اساس و بر خلاف روش بین معلمان استان است که سند تحول را با سند 2030 به دلایلی معلوم در ذهن خود و دیگران معاوضه نکرده‌اند. از طرف دیگر، بیان چنین مطالب خلاف واقع و کذبی پیش از آنکه خاطر ما معلمان را مکدر نماید، سکوت و بهت‌مان را برانگیخته و انگشت تعجب بر لب که چگونه ممکن است فرد یا  افرادی اینگونه با عبور از مرزهای تقوا بر پیکر پاک نظام تعلیم و تربیت و صراط شفاف مدیران و کارمندان متعهد و خدوم آن می‌تازند و سوال‌برانگیز است که اینان به دنبال چه چیزی هستند؟  نویسنده مقاله ظاهراً عجولانه و بدون تأمل مطالب پراکنده و بی‌ارتباطی را بدون مناسبت و در راستای یک هدف مشخص به یکدیگر ربط داده که شایسته بود درباره این مباحث تحقیقاتی به عمل می‌آورد تا جایگاه ارزشمند و رفیع قلم را اینگونه به مخاطره و مغالطه‌گویی نیندازد، چرا که بی‌محابا ادعا کرده که به دانش‌آموزان آموزش جنسی می‌دهند و دلیل آن را مصاحبه کارشناسی قرار داده که ایشان از طرح «تربیت جنسی» سخن گفته است که این دو عنوان (آموزش جنسی - طرح تربیت جنسی) تفاوت‌های بسیار معناداری با یکدیگر دارند و به نوعی نقطه مقابل یکدیگرند و با حداقل درایت قابل تشخیص. علاقه به ایجاد پیوند میان آموزش‌وپرورش با سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای توجیه خواسته‌های مدنظر، تلاش دیگری از نگارنده مقاله است که ظاهراً با تمسک به آن پازل خیالی خود را تکمیل نموده است؛ حال آنکه لازم است یادآوری شود که تنها مجموعه‌های مجاز به فعالیت در مدارس، محدود به اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزی، بسیج، هلال‌احمر و سازمان دانش‌آموزی است و در کنار آنها طرح گفتمان‌های دینی و طرح امین (حضور مؤثر قریب به  700  روحانی در مدارس استان) نیز با وجود توافقات فی‌مابین وارد به دایره کار در مدارس شده‌اند و غیر از این موارد احدی در مدارس مجاز به ورود و فعالیت نبوده و نخواهد بود چرا که سیاست‌های تربیتی در این مجموعه قابل تفویض و واگذاری به افراد خارج از دایره آموزش‌وپرورش نمی‌باشد لذا ادعای صدور مجوز برای انجام آموزش‌های غیرمتعارف به وسیله مجموعه‌های غیررسمی در مدارس خلاف حقیقت و واقعیت‌های  موجود است».
توضیح «وطن امروز»
«وطن‌امروز» ضمن احترام به مدیریت آموزش‌وپرورش استان مرکزی و انتشار کامل جوابیه مذکور، در همین راستا نکاتی را به سمع و نظر مخاطبان می‌رساند که به شفافیت هرچه بیشتر فضا و روشن شدن ابعاد این ماجرا کمک خواهد کرد.
1- اولین مساله‌ای که با مشاهده این «جوابیه» به ذهن متبادر می‌شود، این است که بندهای این جوابیه بیش از آنکه بر مبنای اظهارات مستند و مستدل در رد ادعاهای نویسنده گزارش تنظیم شده باشد، با طرح مباحثی کلی در پی «سیاسی» جلوه دادنِ انتقاداتی است که بر عملکرد شبکه آموزش استان مرکزی وارد شده است.
2- متن جوابیه در حالی انتخاب اراک به عنوان پایلوت آموزشی را صرفا مرتبط با «توسعه کارآفرینی» دانسته است که اولا در همان مصاحبه‌ خانم ساجدی، کارشناس آموزش‌وپرورش استان مرکزی (که در گزارش اصلی نیز آورده شده است) «پایلوت تربیت جنسی» بودنِ اراک توسط ایشان به وضوح اشاره شده است، در حالی که جوابیه روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان مرکزی از اساس این مساله را انکار می‌کند که این تناقضی آشکار در اظهارات مسؤولان آموزش‌وپرورش این استان به حساب می‌آید.
3- در این جوابیه با تمسک چندباره به جایگاه رفیع معلمین، مکررا تلاش به عمل آمده تا منتقدان اجرایی شدن سند 2030 در این استان را مقابل معلمان خدوم استان مرکزی قرار دهند، در حالی که بدون شک معلمان استان مرکزی تاکنون دریافته‌اند که انتقادات نسبت به اجرای 2030، متوجه حلقه‌ای محدود در اراک است، نه فرهنگیان زحمتکش حاضر در شبکه آموزش‌وپرورش استان مرکزی.
4- در بخشی از جوابیه به تمایز «تربیت جنسی» و «آموزش جنسی» اشاره شده است که تحقیقات و بررسی‌های میدانی بیانگر این حقیقت است که اگرچه بین این دو مفهوم تمایز وجود دارد و نام کارگاه‌های برگزارشده تربیت جنسی بوده است اما آنچه در محتوا قرار داشته «آموزش جنسی» بوده که مرجع آن نیز کتاب‌هایی همچون «لک‌لکی در کار نیست» بوده است که ترویج مفاهیم جنسی منطبق بر سند 2030 را در پی دارند. مفاهیمی که در دوره «تربیت جنسی» و نه آموزش جنسی، توسط سکس تراپیست مدعو به مربیان تدریس شده بود، غالبا بر مبنای مفاهیم آموزش جنسی سند 2030 بود که برای اثبات این مدعا فایل محتواهای ارائه شده در این دوره نیز موجود و آماده انتشار است.
5- در بند پایانی «جوابیه»، ادعاهای مرتبط با حضور برخی NGOها از جمله سیکا در مدارس استان مرکزی، در چارچوب «تکمیل پازل خیالیِ ذهن نویسنده» عنوان شده است و حضور هرگونه NGO در مدارس استان بشدت تکذیب شده است و در همین راستا روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان مرکزی در بند پایانی جوابیه، اجازه حضور در مدارس را صرفا متعلق به مجموعه‌هایی چون «اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزی، بسیج، هلال‌احمر و سازمان دانش‌آموزی و در کنار آنها طرح گفتمان‌های دینی و طرح امین (حضور مؤثر قریب به  700  روحانی در مدارس استان)» دانسته و مدعی شده است: «سیاست‌های تربیتی در این مجموعه قابل تفویض و واگذاری به افراد خارج از دایره آموزش‌وپرورش نیست، لذا ادعای صدور مجوز برای انجام آموزش‌های غیرمتعارف به وسیله مجموعه‌های غیررسمی در مدارس خلاف حقیقت و واقعیت‌های موجود است.» تکذیب حضور سیکا در مدارس اراک در حالی از سوی آموزش‌وپرورش این استان صورت می‌پذیرد که مشاهدات میدانی حکایتی جز این را روایت می‌کند و جهت تقریب به ذهن تنها به یک مورد حضور مربیان سیکا در روز جهانی داوطلب به همراه پلاکارد این سمن در «دبستان ابتدایی دخترانه امید فردا» اشاره می‌کنیم که تصاویر این حضور در کلاس‌های این دبستان نیز موجود است که مستندات آن در صورت نیاز منتشر خواهد شد.
با توجه به شواهد و قرائن موجود، به نظر می‌رسد ریشه دوانیدن مربیانی با هویت بهایی و دراویش گنابادی در شبکه فعالان اجتماعی استان مرکزی و شهرستان اراک و اصرار آنها به نهادینه کردن آموزش جنسی بر مبنای متد سند 2030 در سایه غفلت مسؤولان این استان، خطری است که کودکان و نوجوانان اراکی را تهدید می‌کند.
 


Page Generated in 0/0179 sec