printlogo


کد خبر: 188074تاریخ: 1396/11/9 00:00
باوجود پیش‌بینی هواشناسی، غفلت وزارت راه و استانداری‌ها از اتخاذ تدابیر لازم باعث ساعت‌ها گرفتاری مردم در جاده‌های برف‌گیر شد
خواب زمستانی!
عدم برفروبی مناسب معابر، اختلال در حمل‌و‌نقل عمومی و شکستن بی‌سابقه درختان در پایتخت انتقاد شهروندان و مسؤولان از عملکرد شهرداری را در پی داشت

گروه اجتماعی:  با وجود هشدار سازمان هواشناسی درباره بارش برف و سرما و یخبندان در کشور،  باز هم مدیران در بخش‌های گوناگون امدادی و شهری غافلگیر شدند.  هر چند بارش برف همواره زیبایی‌هایی را به همراه داشته و دارد اما آنطور که شواهد موجود و خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها حکایت دارد، این بار هم مدیریت بحران و سازمان‌های امدادی و خدماتی در بخش‌هایی غافلگیر شده‌اند. این در حالی است که علاوه بر برخی راه‌های مواصلاتی و جاده‌های اصلی، در پایتخت هم مردم برای تردد با مشکلات گوناگونی مواجه شدند. در پایتخت تعداد زیادی از درختان بر اثر بارش برف سنگین شکست و حمل و نقل عمومی هم برای ساعاتی با اختلال مواجه شد. جالب اینجاست که با وجود پیش‌بینی انجام شده مبنی بر ورود موج سرما و یخبندان به کشور و شرایط جاده‌ها، جلسه مدیریت بحران سازمان راهداری شنبه‌شب تشکیل نشده و یکشنبه تشکیل شده است! با این حال مشخص نیست چرا این جلسه در زمان مقرر خود و در اوج بحران برف و گیر افتادن مردم در جاده‌ها تشکیل نشده است! به گزارش «وطن امروز»،  شنبه‌شب گذشته بارش سنگین برف در بیشتر استان‌های کشور باعث غافلگیری مردم و مدیران شد. به صورتی که صبح یکشنبه معابر فرعی و اصلی برخی شهرها از جمله پایتخت و مسیرهای بین‌شهری پوشیده از برف شد و برخی از محورهای مواصلاتی نیز مسدود شد. شدت بارش برف به قدری بود که بسیاری از مردم که در جاده‌ها در حال تردد بودند، در میانه راه مجبور به توقف شدند و با گذشت بیش از 12 ساعت در مسیرهایی مانند محورهای تهران-کرج، تهران-قم و تهران-ساوه در انتظار رسیدن نیروهای امدادی بودند! علاوه بر این مدارس برخی از استان‌ها در نوبت صبح و عصر تعطیل اعلام شد. همچنین اداره‌های استان البرز نیز تعطیل اعلام شدند و مراکز اداری در پایتخت با 2 ساعت تاخیر، یعنی از ساعت 10 صبح آغاز به کار کردند.
عملکرد ضعیف دستگاه‌های امدادی
این در حالی است که معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران در ارتباط  با عملیات امدادرسانی به گرفتارشدگان در برف گفته است: «با توجه به اخطار‌های مکرر به سازمان‌های امدادی متاسفانه آنها عملکرد خوبی در ۲۴ ساعت گذشته نداشتند.» مرتضی اکبرپور افزود: برخلاف صدور اخطاریه و اطلاع‌رسانی از روز چهارشنبه، بارش‌های شنبه شب بسیاری از دستگاه‌های اجرایی را غافلگیر کرد و متاسفانه منجر به بروز مشکلات زیادی برای هموطنان شد. این در حالی است که روز‌های قبل بار‌ها توصیه و اخطار به دستگاه‌ها ارائه شده بود.
انتقاد از کمبود امکانات راهداری
علاوه بر این، رئیس پلیس راه راهور ناجا هم در اظهاراتی گفته است: «اینکه یک مسؤول در راهداری توقع دارد همه خودروها زنجیر چرخ داشته باشند توقع درستی نیست و بهتر است سطح جاده را از وجود برف پاک کنیم.» سردار حمیدی با اشاره به سخنان نصر، از مدیران سازمان راهداری کشور، گفت: اینکه وی گفته‌ است ماشین‌ها زنجیر چرخ نداشتند و همین موضوع باعث شده در جاده گرفتار شوند این نمی‌تواند درست باشد و متصور شویم که این موضوع اقدامی کافی باشد. وی ادامه داد: اگر سطح جاده‌ها بدرستی از وجود برف پاک شود و برف‌روبی بموقع انجام گیرد می‌شود بار ترافیکی را به میزان زیادی کاهش داد. سردار حمیدی گفت: توقع اینکه همه خودروهایی که در سطح شهرها تردد می‌کنند دارای زنجیر چرخ باشند و فقط یک مسافت 50 کیلومتری را آن هم با شرایطی که استفاده از زنجیر چرخ دارد و دیده‌ایم که خیلی زود پاره می‌شود طی کنند توقع درستی نیست. رئیس پلیس راهور ناجا گفت: ما در این مقطع کمبود تجهیزات راهداری را در سطح جاده‌ها شاهد هستیم و به قول معروف کمبود امکانات باعث شد خیلی از این توقف‌ها طولانی شود. وی ادامه داد: می‌توانستیم با نمک‌پاشی شرایط مناسبی را ایجاد کنیم.
اسکان اضطراری ۶۶۰۰ نفر
در همین باره، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: 96 محور شهری و روستایی امدادرسانی‌های لازم را دریافت کرده و همچنان در حال دریافت خدمات امدادی هستند. تاکنون 25 هزار نفر امدادرسانی شده‌اند و 6600 نفر اسکان اضطراری یافته‌اند. بهنام سعیدی گفت: از 5 تا 8 بهمن اوج بارندگی برف را داریم به همین دلیل در عملیات‌های مختلف تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم. در این زمینه 17 استان از قبیل آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، سمنان، گلستان، کردستان، مازندران، قزوین، کرمانشاه و مرکزی متأثر بوده‌اند. وی ادامه داد: در همین باره 96 محور شهری و روستایی امدادرسانی‌های لازم را دریافت کرده یا در حال دریافت امداد هستند. تاکنون 25 هزار نفر امدادرسانی شده‌اند و 6600 نفر اسکان اضطراری یافته‌اند.
توصیه وزارت راه به مردم
مدیرکل مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: با توجه به اتمام عملیات بازگشایی محورهای تهران- قم و قم- تهران، تهران- کرج و کرج- تهران از هموطنان درخواست می‌شود تا حد امکان به این دو محور سفری نداشته باشند. داریوش نصر، مدیرکل دفتر تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه و مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: با توجه به اینکه عملیات بازگشایی محورهای تهران- قم و بالعکس و همچنین تهران- کرج و بالعکس تمام شده و هم‌اکنون با همکاری نیروهای راهداری و پلیس این دو محور در حال تخلیه هستند لذا از هموطنان درخواست می‌شود تا حد امکان به این دو محور سفری نداشته باشند. وی افزود: با همکاری هموطنان در این باره می‌توان عملیات تخلیه خودروهای درگیر ترافیک و پاکسازی برف موجود در سطح جاده‌ها را انجام داد. نصر در پایان با اشاره به همکاری پلیس راهبر و تیم‌های امدادی حاضر در منطقه عملیات بازگشایی خواستار اطلاع‌رسانی موارد یادشده شد تا سفر ایمن و مطمئنی در محورهای شریانی حاصل شود.
غافلگیری پایتخت
همچنین بر اثر بارش سنگین برف و سقوط درختان روی سیم‌های برق، برق بسیاری از مناطق تهران (بویژه غرب تهران) قطع و به همین دلیل گرم کردن خانه‌ها دچار مشکل شد. یکی دیگر از مشکلات اساسی بر اثر بارش برف سقوط درختان در خیابان و روی خودروها بود که بسیاری از خیابان‌ها و معابر را مسدود کرد. البته عطایی، مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران معتقد است درختان سوزنی شکل شکسته شده‌اند، چرا که تحمل برف را نداشتند. از طرفی بر اساس مشاهدات خبرنگار «وطن امروز»، به دلیل اینکه معابر فرعی شهر مسدود شده و شهروندان نمی‌توانستند از خودروی شخصی استفاده کنند، صفوف مردم برای تاکسی در بسیاری معابر و میادین اصلی دیده شد.
انتقاد از مدیریت شهری
این در حالی است که مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران درباره مدیریت در برف توسط شهرداری، گفت: مدیریت ما مشکل‌ساز است و مدیریت مدیران شهری مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است. فراهانی ادامه داد: سطح خیابان‌های شهر به‌رغم بودجه برف‌روبی بسیاری که در سال‌های گذشته و امسال اختصاص یافته است، برف‌روبی نشده و امکان تردد نیست و درختان زیادی شکسته شده است. عوامل شهرداری و مدیریت بحران در سطح شهر دیده نمی‌شوند. وی افزود: بنده ابتدا به خودم تذکر می‌دهم آنچه را باید پیش‌بینی و مدیریت می‌کردیم، نکرده‌ایم.
انتقاد عارف از عملکرد شهرداری
از سوی دیگر رئیس مجمع نمایندگان استان تهران از عملکرد شهرداری و استانداری تهران در برف پایتخت انتقاد کرد. محمدرضا عارف با اشاره به بارش برف در تهران اظهار داشت: تاسف می‌خورم از اقدامات شهرداری و استانداری که برای بارش متوسط برف، شهر به این وضع درآمده است. وی افزود: متاسفانه هم اتوبان‌های پایتخت و هم اتوبان‌های تهران-قم و تهران-کرج  پس از بارش برف وضعیت نابسامانی پیدا کردند و مردم ساعت‌ها در این اتوبان‌ها معطل ماندند. ضمنا گله جدی داریم که چرا شهرداری آمادگی اولیه را برای ساماندهی معابر و برف‌روبی نداشت. عارف خاطرنشان کرد:  از شب گذشته تاکنون تعداد زیادی درخت بر اثر سنگینی بارش برف شکسته که نشان می‌دهد عوامل شهرداری اقدام به برف‌روبی از درخت‌ها نکرده‌اند، ضمن اینکه شن‌پاشی در کوچه و خیابان‌های فرعی نیز به شکل مطلوب انجام نشده است. رئیس فراکسیون امید مجلس اضافه کرد: به طور جدی موضوع را از طریق استانداری و شهرداری پیگیری می‌کنیم تا ببینیم چرا به‌رغم پیش‌بینی‌های هواشناسی، شهر بعد از بارش برف فلج شد.
درخواست کمک شهردار از مردم
در همین رابطه، محمدعلی نجفی، شهردار تهران با انتشار پیامی در صفحه توئیترش نوشت: از شهروندان خوب تهرانی بویژه جوانان و دانش‌آموزان دبیرستانی دعوت می‌کنم از چند ساعت دیگر و با گرم‌تر شدن هوا در کنار ماموران شهرداری به سبک‌تر شدن بار شاخه‌های درختان از برف به آرامی و دقت کمک کنند. این در حالی است که آموزش‌وپرورش استان تهران در پی برودت هوا و بارش برف برای حفظ سلامتی نوجوانان اقدام به تعطیلی تمام مقاطع تحصیلی کرد.
بسیج به کمک شهرداری آمد
در همین باره، رئیس سازمان بسیج شهرداری تهران گفت: سازمان بسیج شهرداری در قالب یک سازمان معین، در کنار سازمان خدمات شهرداری تهران فعالیت می‌کند و در مواقع بحرانی وارد عمل می‌شود. مهدی بابایی ادامه داد: 11 تیم عملیاتی در سازمان ما در پی بارش برف در یکی دو روز گذشته در حالت آماده‌باش کامل هستند و ما این آمادگی را به مدیریت شهری ابلاغ کردیم. وی افزود: همزمان با بارش برف در پایتخت، ما نسبت به کمک به شهروندان منطقه 10 تهران، نیروهای عملیاتی خود را اعزام کردیم. بابایی ادامه داد: همچنین همکاران سازمان بسیج به منطقه 20 شهر نیز برای کمک به در راه ماندگان و مسافران در مسیر اتوبان تهران- قم اعزام شدند.
ادامه تعطیلی مدارس در تهران
همچنین مدارس شهر تهران امروز دوشنبه ۹ بهمن ماه تعطیل اعلام شدند. با توجه به ادامه بارش برف و یخبندان در شهر تهران، تمام مقاطع تحصیلی آموزش‌وپرورش شهرستان‌های استان تهران و مناطق نوزده‌گانه شهر تهران در 2 نوبت صبح و عصر روز دوشنبه ۹ بهمن ماه تعطیل شد. محمد حسین مقیمی، استاندار تهران با تایید خبر تعطیلی مدارس، گفت: این تصمیمات در جلسه ظهر دیروز گرفته شد.
آغاز به کار ادارات با 2 ساعت تأخیر
همچنین در لحظات آخر تنظیم این گزارش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه استانداری تهران اعلام کرده است با توجه به پیش‌بینی یخبندان در معابر و خیابان‌ها در سطح استان تهران و به دستور استاندار تهران، همه ادارات دولتی جز مراکز امدادی در روز دوشنبه با 2 ساعت تأخیر آغاز به کار خواهد کرد.
ماندگاری هوای سرد تا چهارشنبه
سازمان هواشناسی هم طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد به دلیل کاهش شدید دما در غالب نقاط کشور و ماندگاری آن تا صبح چهارشنبه (۱۱ بهمن) مدیریت در بهینه سوخت و انرژی بویژه مصرف گاز جهت اجتناب از افت فشار در شبکه گازرسانی توصیه می‌شود. سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به کاهش شدید دما در نیمه شمالی کشور طی امروز (۹ بهمن) یخ‌زدگی در معابر عمومی و جاده‌های بین شهری و احتمال ریزش بهمن به سبب انباشت برف در مناطق برفگیر جاده‌های کوهستانی پیش‌بینی می‌شود.
 

دستور سرلشکر باقری به نیروهای مسلح برای امدادرسانی در مناطق برف‌گیر
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم دستور داد نیروهای مسلح برای کمک به روند امدادرسانی در مناطق برفگیر با تمام توان وارد میدان شوند. سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به  نیروهای نظامی و انتظامی ابلاغ کرد با به کارگیری تجهیزات و نیروی انسانی به نیروهای امدادی مساعدت کنند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی از اعلام آمادگی  نیروهای مسلح  در امر کمک‌رسانی به دولت و نیروهای امدادی  در بازگشایی راه‌های کشور خبر داد و اعلام کرد به تمام نیروهای مسلح ابلاغ شده است که در صورت نیاز با نیروهای امدادی در امر امدادرسانی همراهی کنند. در  پی بارش برف و باران در بسیاری از استان‌های کشور که باعث بسته شدن برخی راه‌های مواصلاتی شهری و روستایی و گرفتار شدن تعدادی از هموطنان  در  جاده‌ها و مسیرهای برفگیر شده است، سردار سرلشکر محمد باقری تاکید کرد: نیروهای نظامی و انتظامی در سراسر کشور همچون گذشته آمادگی دارند برای کمک به دولت، امکانات لجستیکی و توان انسانی خود را در اختیار نیروهای امدادی قرار دهند.


Page Generated in 0/0076 sec