printlogo


کد خبر: 188083تاریخ: 1396/11/9 00:00
انتقاد از اروپایی‌ها به‌خاطر همراهی با نقشه آمریکا علیه برجام
ظریف: سیاست کج‌دار و مریز اروپا جواب نمی‌دهد

وزیر امور خارجه که این روزها به‌خاطر عدم تحرک دیپلماتیک و تمرکز بر تغییر ساختار وزارت امور خارجه، بشدت مورد انتقاد است؛ در گفت‌وگویی که متن آن دیروز یکشنبه منتشر شد، از سیاست اروپا در همراهی با دولت آمریکا علیه برجام انتقاد کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، محمدجواد ظریف گفت سیاست اروپا در قبال برنامه آمریکا علیه برجام یک سیاست کج‌دار و مریز است و این سیاست به نتیجه نخواهد رسید. ظریف سپس تعبیر «معامله» را برای توافق هسته‌ای ایران و 1+5 به کار برد و  از اروپایی‌ها خواست از این معامله حفاظت کنند. ظریف این حرف‌ها را درباره فشار آمریکا و اروپا برای محدود کردن برنامه دفاع موشکی ایران ابراز کرد. وزیر امور خارجه که با پایگاه اینترنتی وابسته به «یورگن تودنهوفر»، سیاستمدار شناخته شده آلمانی گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این سوال که «نظر شما درباره شک و تردیدهای چند کشور اروپایی که دارند به علت (آزمایش) موشک‌های بالستیک ایران و نقش‌آفرینی این کشور در منطقه خاورمیانه از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران صحبت می‌کنند، چیست؟»، اظهار داشت: در مقایسه با سایر کشورهای این منطقه، ما کمترین بودجه را برای تسلیحات هزینه می‌کنیم. در واقع بودجه نظامی ما بودجه اندکی است. درباره نوع تجهیزات نظامی نیز باید به شما بگویم برد موشک‌هایی که هم‌اکنون در منطقه (از جمله) در عربستان سعودی وجود دارد، به مراتب از برد موشک‌های ما بیشتر است. این موشک‌ها حتی از قابلیت حمل کلاهک اتمی نیز برخوردارند، در حالی که موشک‌های ما برای چنین توانمندی‌ای طراحی نشده‌اند. وزیر امور خارجه افزود: عربستان سعودی موشک‌های چینی بین‌قاره‌ای بالستیک نیز در اختیار دارد که هم‌اینک بردی 2500 کیلومتری دارند اما برد نسخه اصلی این موشک‌ها به 12 هزارکیلومتر نیز می‌رسد. اینها موشک‌‌‌هایی هستند که در این منطقه وجود دارند. این در حالی است که ما تنها موشک‌های غیرهسته‌ای با حداکثر برد 2 هزار کیلومتر داریم و اعلام کرده‌‌‌‌‌ایم تنها زمانی از این موشک‌ها استفاده می‌کنیم که به ما حمله شود. ما هرگز از آنها علیه کسی استفاده نخواهیم کرد، مگر آنکه همان طور که گفتم به ما حمله شود. ظریف خاطرنشان کرد: اروپا می‌تواند از این حقیقت بهره ببرد که معامله هسته‌‌ای، محصول دیپلماسی اروپایی است و چنانچه تلاش کند این محصول را زیرپا بگذارد و آن را نقض کند در واقع نتوانسته است این معامله را پابرجا نگاه دارد. به گزارش مهر، در ادامه این مصاحبه از ظریف سوال شد: «شاید (اروپایی‌ها) برای آرام کردن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهند چنین رفتاری از خود نشان دهند. نظر شما در این باره چیست؟» ظریف در پاسخ گفت: معتقدم مماشات و کجدار و مریز در این‌باره جواب نمی‌دهد. من بر این باورم که موضع مبنایی اروپا آن است که درباره توافق هسته‌ای نباید دوباره مذاکره‌ای صورت گیرد و اینکه تمام مفاد این معامله، مو به مو لحاظ و رعایت شوند و انتظار ما آن است که اروپا به این توافق پایبند باشد و من معتقدم این انتظاری است که جامعه جهانی نیز از شما (اروپایی‌ها) دارد.
بی عربستان نمی‌شود
وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی که از ابتدای دولت یازدهم تلاش‌هایش برای بهبود مناسبات دولت روحانی با عربستان سعودی ناکام ماند و حتی دست دراز کردن‌هایش به سمت عادل الجبیر نیز تاکنون بی‌نتیجه مانده، در ادامه مصاحبه با این رسانه آلمانی باز هم درباره عربستان سعودی به‌گونه‌ای سخن گفت که از آن، تلاش برای به‌دست آوردن رضایت آل‌سعود استنباط می‌شود: «معتقدم تنها این راه‌حل‌‌های صلح‌آمیزند که می‌توانند وجود داشته باشند. ما 4 جنگ در 4 دهه داشته‌‌‌‌ایم، بنابراین این منطقه، دیگر تحمل جنگ و درگیری بیشتر را ندارد. نظر ما آن است که خلیج فارس به چارچوبی برای گفت‌وگو، آن هم مبتنی بر همه‌‌‌گیری و گستردگی و اینکه هیچ‌کس قادر نباشد بر این منطقه تسلط داشته باشد و همه باید با هم همکاری داشته باشند، تبدیل شود. در این مسیر ما باید کارمان را با اقدامات اعتمادساز آغاز کنیم. این اعتمادسازی باید از طریق پرداختن به مقولاتی شامل گردشگری، بازدیدهای نظامی و حتی به واسطه پیمان عدم تجاوز شکل گیرد».
ظریف در پاسخ به این سوال که «منظورتان از پیمان عدم تجاوز با چه کسی بود؟» گفت: منظورم با همه کشورهای خلیج‌فارس بود.
در ادامه خبرنگار از او پرسید:حتی با عربستان سعودی؟
ظریف به او جواب داد: بله! حتی عربستان سعودی، چون عربستان سعودی یکی از مهم‌ترین کشورهای منطقه خلیج فارس است. این یعنی آنکه نمی‌توان هیچ توافقی را در این منطقه، بدون عربستان سعودی منعقد کرد. ظریف اظهار داشت: من در این زمینه مقاله‌ای را نیز منتشر کردم و البته ما می‌توانیم به هرکس چنین پیشنهادی را بدهیم. چون ما 300 سال است به هیچ کشوری حمله نکرده‌‌‌‌‌ایم بلکه برعکس، تازه مورد حمله هم قرار گرفته‌‌‌‌‌ایم و در جنگ ایران و عراق به ما حمله شد. اما بعد از پایان این جنگ، ما نزدیک‌ترین دوستان به عراقی‌ها به حساب می‌آییم و حتی در مبارزه با داعش به آنها کمک نیز کرده‌ایم.


Page Generated in 0/0071 sec