printlogo


کد خبر: 188106تاریخ: 1396/11/10 00:00
مصاف سرنوشت‌ساز استقلال و نفت در جام حذفی
به ارزش یک جام

در نخستین دیدار نیمه‌نهایی جام حذفی فوتبال ایران 2 تیم صنعت‌نفت آبادان و استقلال برابر هم قرار خواهند گرفت. در نخستین دیدار نیمه‌نهایی جام حذفی 2 تیم فوتبال صنعت‌نفت آبادان و استقلال تهران امروز (سه‌شنبه) ساعت ۱۴:۴۵ در ورزشگاه تختی آبادان مقابل هم قرار می گیرند. شاگردان شفر با برتری مقابل ایران جوان بوشهر توانستند به این مرحله راه پیدا کنند و صنعت‌نفت آبادان نیز با شکست پرسپولیس در ضربات پنالتی موفق شد جواز حضور در جمع 4 تیم برتر جام حذفی را کسب کند. استقلالی‌ها که به علت هوای خوزستان اصرار زیادی بر لغو این بازی و موکول شدن آن به زمان دیگری داشتند و با مخالفت مسؤولان برگزاری سازمان لیگ مواجه شدند، باید در حالی به مصاف برزیلی‌های آبادان در تختی بروند که در بازی رفت این 2 تیم در لیگ برتر که در همین ورزشگاه برگزار شد، استقلالی‌ها نتیجه را به حریف سرسخت خود واگذار کردند. البته آنها توانستند در بازی برگشت انتقام سختی از حریف خود بگیرند و با 4 گل شاگردان کمالوند را شکست دهند. آبی‌های پایتخت با شکست تیم‌هایی چون نساجی مازندران، گل‌گهر سیرجان و ایرانجوان بوشهر به این مرحله صعود کرده اند و این نخستین دیدار استقلال در جام حذفی مقابل یک تیم لیگ برتری است. 
در سوی دیگر میدان اما شاگردان کمالوند روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشتند. آنها هفته گذشته موفق شدند در آبادان سپیدرود را با 3 گل شکست دهند و با روحیه مناسبی پا به این مسابقه بگذارند. نقطه اتکای طلایی‌پوشان آبادان، بازیکنان خارجی این تیم یعنی لوسیانو پریرا، مگنو باتیستا، کرار جاسم و آگوستو سزار هستند. 4 بازیکن خارجی که عملکرد خوبی را در این فصل نشان داده اند
و کمالوند بسیاری از پیروزی‌های تیم خود را مدیون این 4 بازیکن است. آبادانی‌ها نیز برای قرار گرفتن در جمع 4 تیم برتر جام حذفی، تیم‌هایی چون سپاهان، داماش گیلان و پرسپولیس را پشت سر گذاشته اند.
 نکته جالب حضور آبادانی‌ها در این مرحله این است که آنها می‌خواستند پیش از شروع مسابقه‌ها از جام حذفی کنار بروند اما مدیران باشگاه به خاطر اعتراض و درخواست هواداران از کار خود منصرف شدند و پا به این مسابقه‌ها گذاشتند. برنده دیدار استقلال و صنعت‌نفت باید در فینال مقابل برنده خونه به خونه بابل و استقلال خوزستان قرار بگیرد. 
نکاتی آماری از دیدارهای استقلال و صنعت نفت
راند سوم بین استقلال و صنعت‌نفت را باید مهم‌ترین دیدار در تاریخ رقابت‌های دو تیم دانست. استقلال و صنعت‌نفت برای نخستین‌بار در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی به هم خورده اند
تا برنده این بازی به فینال مسابقات راه یابد. اگر این اتفاق برای تیم میزبان یعنی صنعت‌نفت بیفتد، این نخستین‌حضور آنها در فینال مسابقات جام حذفی کشور خواهد بود. همانطور که برای فراز کمالوند، سرمربی نفت هم نخستین ‌تجربه حضور در فینال این مسابقات است. بهترین تیم در خانه همین استقلالی است که قرار است با صنعت‌نفت در آبادان بازی کند. آبی‌پوشان در این فصل با کسب ۲۲ امتیاز از دیدارهای خانگی بهترین عملکرد را در خانه داشته‌اند. بعد از استقلال، صنعت‌نفت دومین تیم خوب در بازی‌های داخل خانه است. شاگردان کمالوند ۱۱ بار در خانه به میدان رفته‌اند. ۶ پیروزی، ۳ مساوی، ۲ شکست همراه با ۱۷ گل زده، ۸ گل خورده و کسب ۲۱ امتیاز حاصل تلاش‌های این تیم در بازی‌های خانگی است. این آمار نشان می‌دهد صنعت‌نفت در خانه تیمی خطرناک است و کمتر به تیم‌های حریفش در آبادان باج می‌دهد. وقتی این آمار به صنعتی‌ها امیدواری بیشتری می‌دهد که نگاهی هم به آمار دیدارهای خارج از خانه استقلال بیندازیم. 
آبی‌پوشان برخلاف دیدارهای خانگی که بهترین عملکرد را در میان همه تیم‌ها دارند، در دیدارهای خارج از خانه خیلی موفق نبوده اند
 و در جدول دیدارهای خارج از خانه در جایگاه نهم قرار دارند. آنها از ۱۰ بازی خارج از خانه با ۲ پیروزی، ۴ مساوی، ۴ شکست، ۵ گل زده، ۶ گل خورده و ۱۰ امتیاز آمار جالب توجهی ندارند. 
هر دو پیروزی خارج از خانه آبی‌پوشان مقابل 2 تیم پایین جدولی به دست آمده. نخستین پیروزی خارج از خانه استقلال مقابل سپیدرود در رشت بود که در آن بازی استقلال با هدایت میک‌ مک‌درموت با نتیجه 2 بر یک حریفش را شکست داد و بعد از آن این تیم با هدایت وینفرد شفر موفق شد استقلال خوزستان را در اهواز با نتیجه ۳ بر صفر مغلوب کند. سپیدرود و استقلال اهواز در رده‌های ۱۴ و ۱۵ جدول حضور دارند و خطر سقوط به دسته پایین‌تر این دو تیم را تهدید می‌کند. 
آنچه شانس صنعت‌نفت را بیشتر جلوه می‌دهد
از آنجا که این دیدار در خانه صنعت‌نفت برگزار شده و برای آبی‌پوشان یک دیدار خارج از خانه به حساب می‌آید، این آمار نشان می‌دهد روی کاغذ شانس صنعت‌نفت بیشتر از استقلال است اما آنچه مسلم است این است که این قاعده‌ها در فوتبال حاکم نیست و هرگز نمی‌توان یک تیم را از پیش برنده یا از پیش بازنده دانست. 
غایبان استقلال
شفر برای این بازی حداقل 2 بازیکن تاثیرگذارش را در اختیار ندارد؛ اول محسن کریمی و دوم مهدی قائدی. این دو یکی به دلیل مصدمیت و دیگری به دلیل محرومیت آبی‌پوشان را در این دیدار همراهی نخواهند کرد. البته که مهدی قائدی بازیکن محروم آبی‌ها در یک سانحه رانندگی دچار آسیب‌دیدگی شدید شده و شواهد نشان می‌دهد شاید تا پایان فصل قادر به همراهی تیمش نباشد. جز این 2 بازیکن نفراتی مثل شجاعیان و جپاروف هم با آسیب‌دیدگی‌هایی دست و پنجه نرم ‌می‌کردند که البته ظاهرا این دو بازیکن به شرایط مسابقه رسیده‌اند اما ممکن است از کیفیت همیشگی خود قدری دور باشند. 
 

Page Generated in 0/0086 sec