printlogo


کد خبر: 188165تاریخ: 1396/11/11 00:00
اخبار

ایجاد مناطق امن در سوریه با همکاری ایران و ترکیه
وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه «روسیه تلاش می‌کند صلح را در سوریه ایجاد کند»، گفت: ما با همکاری ایران و ترکیه به دنبال ایجاد مناطق امن در سوریه هستیم. به گزارش ایسنا به نقل از النشره، سرگئی لاوروف دیروز در سخنرانی در مراسم افتتاحیه نشست سوچی، گفت: نشست سوچی تلاش می‌کند مردم سوریه را بعد از درگیری‌های چندساله متحد کند و روسیه تلاش می‌کند در سوریه صلح ایجاد کند. وی افزود: نشست آستانه و همکاری ایران و ترکیه، روسیه به دنبال ایجاد مناطق امن است. لاوروف با اشاره به اینکه «شرایط پایان دادن به بحران سوریه و برگزاری نشست فراگیر و همه‌جانبه فراهم شده است»، گفت: ملت سوریه به دست خودش سرنوشتش را مشخص خواهد کرد و ما با همکاری ایران و ترکیه تلاش کردیم نشست سوچی با مشارکت بالایی
برگزار شود.

خروج کشورها از برجام تبعات حقوقی برای آنها ندارد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: خروج از برجام برای هیچ یک از کشورهای حاضر در توافق هسته‌‎ای، منع حقوقی ندارد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره آینده برجام، اظهار داشت: هر کشوری نگاه خود را به برجام دارد، آمریکا این توافق هسته‌ای را به عنوان دالانی برای گرفتن امتیازات مختلف علیه ایران پیش می‌برد و سعی بر این دارد که سایر حوزه‌‌های اختلاف با ایران مانند موضوع موشکی و دیگر موضوعات را نیز پیگیری کند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: کشورهای اروپایی به دلیل اینکه دیپلماسی آنها با شکست مواجه نشود، می‌خواهند برجام را گوشه‌ای بگذارند و بعد از آن وارد فاز مذاکراتی با آمریکا و ایران در موضوعاتی مانند موشکی شوند. فلاحت‌پیشه با بیان اینکه اکنون طرح سایر مسائل از سوی غربی‌ها در شرایطی که ایرانی‌ها در برجام به موضوع تحریم‌زدایی نرسیده‌اند، ممکن نیست، ادامه داد: ایرانیان عملا وارد این موضوعات نخواهند شد. نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کلیت موضوع برجام بحثی سیاسی است، گفت: سیاست علم قدرت است؛ به میزانی که کشورها بتوانند قدرت خود را اعمال کنند به همان میزان می‌توانند در موضوع برجام و مسائل مرتبط با آن، آینده توافق هسته‌ای را پیش‌بینی کنند. فلاحت‌پیشه ضمن تایید این موضوع که خروج از برجام برای هیچ یک از کشورهای حاضر در توافق هسته‌‎ای، منع حقوقی ندارد، بیان کرد: برجام رژیمی سیاسی است و رژیم حقوقی نیست، اینگونه نیست که اگر کشوری از برجام خارج شد باید تبعات حقوقی بپردازد.

هیچ بخشی از برجام قابل مذاکره نیست
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه هیچ بخشی از برجام قابل مذاکره نیست، گفت: برجام یک موافقتنامه رسمی و معتبر بین‌المللی است که از پشتوانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برخوردار است، بنابراین آمریکایی‌ها باید از این تصور واهی خارج شوند. علاء‌الدین بروجردی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات مقامات آمریکایی با انگلیس، فرانسه و آلمان مبنی بر رفع نگرانی برجامی واشنگتن گفت: هیچ بخشی از برجام قابل مذاکره نیست. وی افزود: برجام یک موافقتنامه رسمی و معتبر بین‌المللی است که از پشتوانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برخوردار است، بنابراین آمریکایی‌ها باید از این تصور واهی خارج شوند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توصیه‌ای به اروپایی‌ها تصریح کرد: به کشور‌های اروپایی توصیه می‌کنیم در دام آمریکا قرار نگیرند. بروجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر اروپایی‌ها پا به این مذاکرات بگذارند ایران چه موضع‌گیری ای خواهد داشت، گفت: اگر ندارد! رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: کشور‌های اروپایی اگر تن به این مذاکرات بدهند آن وقت نباید از به هم خوردن توافق هسته‌ای گلایه کنند.


Page Generated in 0/0058 sec