printlogo


کد خبر: 188204تاریخ: 1396/11/11 00:00
به‌رغم هشدارهای آنکارا، نیروهای آمریکایی از منبج خارج نمی‌شوند
حمله توپخانه‌ای ارتش سوریه به کاروان نظامیان ترکیه

در دهمین روز تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه، توپخانه ارتش سوریه و متحدان آن یک کاروان نظامیان ترکیه را در حومه جنوبی حلب نزدیک شهرک العیس هدف قرار دادند. فعالان فضای مجازی تصاویری منتشر کردند که ورود این کاروان نظامی به همراه خودروها و عناصر گروه تروریستی جبهه النصره به این منطقه را نشان می‌داد. ارتش ترکیه و عناصر این گروه تروریستی تلاش کردند در اطراف تله‌العیس مشرف بر مراکز نظامی وابسته به ارتش سوریه و متحدان آن در حومه جنوبی حلب مستقر شوند. این کاروان نظامی تشکیل شده از ده‌ها خودرو و دیگر تجهیزات نظامی است که وارد اراضی سوریه شده و برای استقرار در اطراف تله‌العیس تلاش می‌کند. منابع رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی از حرکت نزدیک به 100 خودروی نظامی ارتش ترکیه و 15 دستگاه تانک به همراه تجهیزات نظامی وابسته به گروه تروریستی تحریرالشام به سوی تله‌العیس خبر دادند. کمیته هماهنگی و تبلیغات گروه‌های مسلح اعلام کرد این کاروان نظامی هدف حمله توپخانه‌ای ارتش سوریه و متحدان آن مستقر در منطقه قرار گرفت و این کاروان نیز پس از استقرار نزدیک منطقه تله‌العیس به این حملات واکنش نشان داد. بخشی از کاروان نظامی ترکیه نیز در منطقه الکماری در حومه جنوبی حلب هدف حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه قرار گرفت. پیش‌تر دولت سوریه درباره دخالت نظامی ترکیه در خاک سوریه هشدار داده و اعلام کرده بود که حضور نیروهای ترکیه در خاک خود را نقض حریم خود می‌داند. به گفته منابع میدانی، بعد از این اتفاق، 2 فروند جنگنده اف-16 وابسته به نیروی هوایی ترکیه در آسمان منطقه به گشت‌زنی پرداختند.
واکنش آمریکا به هشدار ترکیه
ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا گفته است که این کشور قصد ندارد نیروهای خود را از پیرامون شهر منبج در شمال سوریه بیرون ببرد. دولت ترکیه اعلام کرده که قصد دارد هجوم به منطقه کردنشین عفرین را به منبج گسترش دهد. در همین راستا، ترکیه از نیروهای مسلح آمریکا خواسته بود که بی‌درنگ از شهر منبج و پیرامون آن عقب‌نشینی کنند. این مناطق در دست شبه‌نظامیان کرد وابسته به یگان‌های مدافع خلق است که از حمایت مالی و تسلیحاتی واشنگتن برخوردارند. در حال حاضر حدود 2 هزار نظامی آمریکایی در شمال سوریه به بهانه پشتیبانی از کردها در برابر گروه تروریستی داعش، حضور دارند. کردها در سال ۲۰۱۶ موفق شدند با کمک نظامیان آمریکایی داعش را از منبج بیرون برانند و کنترل این شهر را به دست گیرند. ترکیه که بشدت مخالف استقرار شبه‌نظامیان کرد در شرق رودخانه فرات است، در آن زمان خواهان خروج این نیروها از منبج شده بود. گروهی از نظامیان آمریکایی همچنان در منبج مستقر هستند. بر اساس این گزارش،‌ حرکت نیروهای نظامی ترکیه به سمت منبج، هرگونه طرح‌های آمریکا در شمال شرقی سوریه را تهدید می‌کند. آمریکا در آن منطقه نیروهای نظامی مستقر کرده و هرگونه عملیات از سوی ترکیه ممکن است به درگیری مستقیم واحدهای نظامی این کشور با نیروهای آمریکایی بینجامد.
اعتراض پزشکان به عملیات ارتش ترکیه
دادگستری ترکیه برای گروهی از پزشکان به‌خاطر اعتراض به عملکرد خشونت‌آمیز ارتش آن کشور علیه کردهای عفرین پرونده تشکیل داده است. به گزارش روزنامه حریت، دادستانی آنکارا روز دوشنبه علیه ۱۱ نفر از اعضای اتحادیه پزشکان ترکیه به تحقیق و تفحص دست زده است. هفته گذشته اتحادیه پزشکان ترکیه در بیانیه‌ای تلویحا از لشکرکشی ترکیه به منطقه عفرین در شمال سوریه انتقاد کرده بود. 2 روز بعد اردوغان از این تشکل انتقاد کرد و آن را «حامی تروریست‌ها» خواند. دادستانی کل ترکیه تأیید کرده است که به خواست وزارت کشور، تحقیقاتی را درباره فعالیت پزشکان منتقد شروع کرده است. وزارت کشور ترکیه نیز روز دوشنبه گفت که جمعاً ۳۱۱ نفر به اتهام «اشاعه تبلیغاتی تروریستی» در شبکه‌های اجتماعی ظرف 2 روز گذشته بازداشت شده‌اند. افراد بازداشت‌شده شامل سیاستمداران، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی هستند. عملیات نظامی ارتش ترکیه مورد حمایت وسیع رسانه‌های طرفدار دولت این کشور جز حزب دموکراتیک خلق است که طرفدار کردهاست. با این حال، صداهای مخالفی هم وجود دارد. رسانه‌های ترکیه در تعطیلات آخر هفته گزارش دادند ۱۷۰ هنرمند با ارسال نامه‌ای سرگشاده به قانونگذاران طرفدار حزب حاکم عدالت و توسعه، از آنها خواستند فورا به حمله نظامی ترکیه پایان دهند. دولت ترکیه کردهای سوریه را همدست حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند و از ۲۰ ژانویه حمله‌ای هوایی و زمینی به مواضع آنها در عفرین در شمال سوریه را شروع کرده است. این عملیات موجب بالا گرفتن تنش در روابط ترکیه و آمریکا شده است.
برگزاری کنفرانس سوچی پشت درهای بسته
کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در شهر سوچی روسیه ظهر دیروز بعد از چند ساعت تاخیر، آغاز به کار کرد. طبق اعلام وزارت خارجه روسیه، تعویق این نشست به دلیل درخواست هیأت معارضان سوری بوده که از ترکیه عازم روسیه شده بودند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به عنوان سخنران نخست این کنگره روی سن رفته و به حضار بویژه نمایندگان ایران و ترکیه و هیأت‌های معارضان خوشامد گفت. وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «کنفرانس سوچی به دنبال کمک به سوری‌ها برای وحدت پس از چندین سال است. اکنون تمام شرایط برای پایان بحران سوریه و ایجاد گفت‌وگوی فراگیر وجود دارد... از ایران و ترکیه و سازمان‌های بین‌المللی که در فراهم آوردن فرصت برای برگزاری این کنفرانس کمک کردند، قدردانی می‌کنم». پس از سخنرانی و خوشامدگویی وزیر خارجه روسیه و توزیع دستورکار این اجلاس میان حضار، از نمایندگان رسانه‌ها درخواست شد از سالن اجلاس خارج شوند و ادامه نشست پشت درهای بسته برگزار شود.


Page Generated in 0/0060 sec