printlogo


کد خبر: 188214تاریخ: 1396/11/11 00:00
گزارش «وطن امروز» از دومین نشست خبری جشنواره فیلم فجر
هیچ فیلم حاشیه‌داری کنار گذاشته نشد

گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر روز گذشته با حضور ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره به همراه مسعود نجفی مدیر روابط عمومی و مدیران برگزارکننده جشنواره با حضور اهالی رسانه در پردیس ملت برگزار شد.  به گزارش «وطن امروز»، داروغه‌زاده در ابتدای این نشست گفت: جشنواره امسال  ۲ بخش اصلی دارد. یک بخش رقابتی که مربوط به مسابقه و اهدای جوایز و بخش دیگر جشن سینمای ایران در دهه فجر است و سعی شده هر دو بخش  باشکوه برگزار شود. وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که سال گذشته رسانه‌ها به آن معترض بودند و همینطور کار داوری را مشکل می‌کرد بحث تعدد فیلم‌های حاضر در جشنواره بود. امسال بنا به تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشنواره فجر، 22 فیلم به بخش رقابتی راه یافت. یک تغییر دیگر امسال در بخش فیلم کوتاه داستانی بود که با مشورت متولیان فیلم کوتاه سیمرغ به جشنواره اضافه شد و هیات داوران یک فیلم کوتاه را به عنوان بهترین فیلم کوتاه انتخاب می‌کنند. در بخش مستند سینمایی هم باید یک تفاوتی با جشنواره سینماحقیقت قائل می‌شدیم از همین رو با  مشورت دوستان به این جمع‌بندی رسیدیم که 2 فیلم سینمایی مستند در بخش مسابقه باشد و مورد داوری قرار گیرد. همچنین این پیشنهاد وجود داشت تا سیمرغ‌های بخش فنی حذف شود ولی با این مساله مخالفت کردیم. ضمن اینکه امسال برای نخستین‌بار یک انیمیشن در همه بخش‌های مسابقه داریم حتی سیمرغ فیلم اول و سیمرغ هنر و تجربه نیز در این جشنواره خواهیم داشت. دبیر جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: تلاش داریم سینمای ایران ادای دین به انقلاب کند و در همه مراکز استان‌ها جشنواره برپا می‌شود، همچنین دانش‌آموزان به صورت رایگان آثار منتخب را در سانس‌های صبح دنبال می‌کنند. سعی بر این است جشن سینمایی را در همه شهرها داشته باشیم. در افتتاحیه نیز نکوداشت مرحوم دکتر علی معلم را برگزار می‌کنیم. وی بیان کرد: امسال میهمان‌های جشنواره‌ اعم از فیلمسازان، مدیران رسانه و اعضای خانه سینما در پردیس سینمایی باغ کتاب به تماشای فیلم‌های جشنواره می‌نشینند و همانطور که پیش از این اعلام شد در پردیس ملت هم میزبان اهالی رسانه‌ خواهیم بود.
شخصا پیگیر فیلم‌های حاشیه‌دار بودم
دبیر جشنواره در پاسخ به سوالی پیرامون  تغییرات مدام در‌ آیین‌نامه و همچنین بازی‌های رسانه‌ای برخی فیلم‌ها نظیر «آشغال دوست‌داشتنی» در پرکردن فرم و عدم شرکت در جشنواره، اظهار داشت: ما دوست نداریم تغییرات زیادی در جشنواره داشته باشیم و یکی از راه‌های آن این است که دبیر و برگزارکنندگان جشنواره تغییر نکنند. امیدوارم بتوانیم یک برنامه ۵ ساله اعلام کنیم که سینماگران و اهالی رسانه تکلیف خود را بدانند. فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی سال‌های گذشته مجوز نمایش نداشت و در سال ۹۶ توانست مجوز نمایش بگیرد و در جشنواره حضور پیدا کند ولی دست‌اندرکاران فیلم انصراف دادند و ترجیح دادند کارهای اکران فیلم‌شان را پیگیری کنند. وی افزود: گفته شد فیلم‌های حاشیه‌دار در انتخاب کنار گذاشته شده‌اند، به هیچ عنوان این مساله صحت ندارد و هیچ بحثی درباره این موضوع مطرح نشده است. هیات انتخاب جشنواره تا لحظه آخر در حال بررسی فیلم‌ها بوده‌اند. تمام فیلم‌هایی که در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند به گونه‌ای هستند که می‌توانند بعد از جشنواره براحتی پروانه نمایش دریافت کنند. البته من به شخصه دنبال فیلم‌های حاشیه‌دار بودم.
سهم فیلم اولی‌ها ازجشنواره
داروغه‌زاده عنوان کرد: هیات انتخاب، فیلم‌ها را بازبینی کردند و امسال 3 فیلم اول و 4 فیلم دوم داریم که از بین فیلم‌ اولی‌ها که به بخش مسابقه اصلی راه پیدا کردند یک سیمرغ برای فیلم اول اختصاصی در نظر گرفتیم. از بین فیلم‌ اولی‌ها که به بخش مسابقه راه یافتند ما فرصتی قرار دادیم تا اگر در بخش‌های کارگردانی و بازیگری و... سیمرغ دریافت نکردند؛ این سیمرغ را بگیرند. طبیعتاً از بین فیلم‌ها، فیلمی که کیفیت و استاندارد لازم را دارد سیمرغ می‌برد. باید قبول کنیم بخش رقابتی جشنواره از تعداد منطقی برخوردار باشد. باید سعی کنیم تعداد آثار بخش رقابتی کمتر باشد و تمایزی بین فیلم‌های بخش مسابقه و خارج از آن وجود داشته باشد. پس نمی‌توانیم همه فیلم‌ها را بپذیریم و به بخش مسابقه راه بدهیم؛ در سال‌های پیش می‌گفتند چه جشنواره‌ای است که همه فیلم‌ها به بخش مسابقه و خارج از مسابقه راه پیدا می‌کنند و ما خواستیم این امر را بهبود بخشیم.
جشنواره اسپانسر ندارد!
وی درباره حذف فرش قرمز گفت: سال گذشته در پردیس ملت مراسم فرش قرمز در کاخ مردمی را داشتیم که این مراسم را امسال نداریم. امسال بخش‌های بیشتری از سال گذشته داریم، برای مثال بخش تجلی اراده ملی احیا شده است. شاید از سال گذشته میزان گستردگی بخش‌های‌مان بیشتر هم شده است تنها بخش فیلم‌های بخش مسابقه کاهش یافته که تاثیری در هزینه‌های جشنواره نداشته است، بنابراین در پایان جشنواره باید ببینیم چه چیزی میزان هزینه‌ها را کم کرده است. وی افزود: درباره حامی مالی جشنواره، من به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر با توجه به تصمیمی که شورای سیاست‌گذاری گرفته ‌است، دخالتی در این بخش ندارم. امسال صندوق اعتباری هنر طبق قراردادی که با سازمان سینمایی بسته‌،‌ حامی مالی جشنواره بوده‌ است اما متاسفانه نتوانسته بودجه لازم را برای برگزاری جشنواره فراهم کند، به همین خاطر تمام هزینه‌ها را سازمان سینمایی پرداخت کرده است.  دبیر سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر گفت: درباره عدم حضور برخی فیلمسازان در جشنواره باید گفت برخی فیلمسازان معتقدند فیلم‌های‌شان به درد جشنواره نمی‌خورد بلکه فیلم، فیلم گیشه و اکران است؛ به همین خاطر آن را برای شرکت در جشنواره نمی‌فرستند. 3 فیلم آماده بودند که در جشنواره حاضر نشدند و ممکن است برای رقابت در جشنواره ساخته نشده باشند یا اینکه تشخیص دهند در جشنواره حاضر نشوند. عدم حضور تعداد کمی فیلم در جشنواره به این شکل نباید به گونه‌ای مطرح شود که فیلم‌های حاضر زیر سوال برود. وی درباره حضور رضاداد در جشنواره نیز عنوان داشت: آقای رضاداد از اعضای شورای سیاست‌گذاری است و دبیر از نظراتی که بتواند به هرچه بهتر برگزارشدن جشنواره کمک کند قطعا استفاده می‌کند.
برج میلاد ظرفیت میزبانی نداشت
وی افزود: حضور فیلم‌ها در بخش استانی، با تصمیم تهیه‌کنندگان آثار امکانپذیر خواهد بود. درباره آرای مردمی نیز باید گفت که امسال آرا به صورت اینترنتی جمع‌آوری خواهد شود، چرا که باید از مرحله آرای دستی عبور می‌کردیم. اینکه پیش از این اعلام شده بود در جشنواره فجر افتتاحیه نداریم، اشتباه من بود، چرا که فکر هزینه‌های آن را می‌کردیم اما با توجه به اینکه جشنواره فجر به نحوی جشن انقلاب اسلامی است، شورای سیاست‌گذاری تصمیم گرفت این افتتاحیه را برگزار کند. بعد از پایان جشنواره فیلم فجر، مقدار هزینه‌هایی را که برای جشنواره صرف شده است، اعلام خواهیم کرد. درباره داوری و سیمرغ هنر و تجربه، سیمرغ این بخش توسط هیات داوران اصلی جشنواره انتخاب و اهدا می‌َشود. داروغه‌زاده اظهار داشت: درباره انتخاب کاخ جشنواره، برج میلاد دیگر جوابگوی حجم بالای میهمانان جشنواره نبود به همین خاطر از همان اول، 2 گزینه مطرح شد؛ اول پردیس سینمایی ملت و دوم پردیس سینمایی چارسو که دست آخر پردیس ملت انتخاب شد. ما برای شروع تغییرات تصمیم گرفتیم کاخ جشنواره را از برج میلاد، جابه‌جا کنیم.


Page Generated in 0/0049 sec