printlogo


کد خبر: 188273تاریخ: 1396/11/12 00:00
دادستان کل کشور: پاسخی از وزارت اطلاعات درباره دوتابعیتی‌ها نگرفتیم
جزئیات جدید از ماجرای حسابدار فراری
زنگنه: حسابدار متواری شرکت اکتشافات از همکارانش مبالغی را قرض می‌کرده و قرض برخی را نیز پس نداده است

گروه سیاسی: «نه نامی از او منتشر می‌شود؛ نه ردی از او بر جای مانده و نه معلوم است چه مقدار دزدی کرده است». این روایت گنگ، شرح حال حسابداری است که در شرکت ملی اکتشافات وزارت نفت مشغول به کار بوده و حالا پس از سرقت نامعلوم چندصد میلیارد تومانی، متواری شده است. به گزارش «وطن‌امروز»، با وجود گذشت نزدیک به  یک ماه از این اتفاق، هنوز معلوم نیست این فرد کجاست و چه مقدار سرقت کرده است؟ روز شنبه  بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت گفت این فرد تابعیت دوگانه ندارد و بیش از یکصد میلیارد تومان سرقت کرده است.  دیروز اما دادستان کل کشور روایت دیگری از این سرقت را رسانه‌ای کرد و گفت مبلغ سرقت‌شده نامشخص است. او با بیان اینکه این فرد بستر مستعد و فراهمی را برای خود دیده است، تابعیت مضاعف این فرد را تایید کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری اما از عدم همکاری وزارت اطلاعات با دادستانی برای معرفی مدیران دوتابعیتی گله کرد و گفت: انتظار ما از دستگاه‌های اطلاعاتی بویژه وزارت اطلاعات این است که همه ابزار خود را به کار ببندد تا افراد دوتابعیتی شناسایی شوند و اسامی افرادی که ما خواستیم اثباتا و نفیا اعلام شود. اگرچه هیچ ردی از این سارق چندصد میلیاردی در دست نیست اما روایتی که روز سه‌شنبه بیژن زنگنه از این حسابدار شرکت اکتشافات ارائه کرده است، نشان می‌دهد نهادهای قضایی و امنیتی با یک مجرم مبتدی سر و کار ندارند. روز سه‌شنبه بیژن نامدارزنگنه در نشست با اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درباره فردی که از بخش اکتشافات وزارت نفت دزدی کرده است، گفت: این فرد حسابدار بوده و از سال ۸۸ اقدام به این کار می‌کرده است و خود را مانندی فردی ندار و نیازمند جلوه می‌داده است به‌گونه‌ای که از همکارانش مبالغی را قرض می‌کرده و قرض برخی از آنها را نیز پس نداده است.
این مدیر شرکت اکتشافات درست در همان زمان که در شرکت خود را فردی ندار و نیازمند جلوه می‌داد، از همان مجموعه نیز در حال سرقت بوده است. متهم فراری با علم به اینکه دیر یا زود دستبردش به اموال دولتی افشا خواهد شد، با اخذ تابعیت دوگانه، بستر لازم برای این وضعیت را نیز تدارک دیده بود. بر همین اساس نیز وی پس از مشکوک شدن مدیر شرکت اکتشافات به حساب‌‌های مالی، ظرف چند ساعت به خارج از کشور فرار کرد و پس از آن وزارت نفت این موضوع را به دستگاه قضا اطلاع می‌دهد. دیروز اما این موضوع یکی از سوالات خبرنگاران از حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور بود. او در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت دوتابعیتی‌ها و اینکه آیا مدیری که از وزارت نفت فرار کرده دوتابعیتی بوده یا خیر، اظهار کرد: اولا ما از دستگاه‌های اجرایی درخواست داریم قبل از آنکه جرمی واقع شود و فردی بخواهد مجرمانه از کشور فرار کند اقدامات پیشگیرانه داشته باشند و از این امر مانع شوند، این نشان‌دهنده عدم اهتمام لازم مدیران بر نظارتی است که بر عهده آنها است، البته طبیعی است در هر دستگاهی ممکن است افراد ناسالمی باشند، اما اگر دستگاه‌ها نظارت خود را تقویت کنند قطعا در کاهش آمار مجرمان تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: وقتی ما شاهدیم که مبالغ کلانی از سوی فردی در مدت طولانی سوءاستفاده شده است، نشان‌دهنده این است که این فرد بستر مستعد و فراهمی را برای خود دیده است، این در حالی است که بعد از فرار، تازه آقایان متوجه شدند و اعلام کردند. چون مشخصات کامل و اعداد و ارقام آن کاملا معلوم نیست نمی‌شود اظهارنظر قطعی کرد، اما چیزی است که متاسفانه واقع شده است.
منتظری گفت: ما روی مساله دوتابعیتی‌ها حساس هستیم و از وزارت اطلاعات خواسته‌‌‌‌‌ایم لیست دوتابعتی‌ها را بفرستند تا نظارت لازم بر عملکرد آنها صورت گیرد، متاسفانه تا به حال پاسخ لازم را از دستگاه‌های اطلاعاتی نگرفته‌ایم، البته آنها هم در تلاشند، چون خبر دارم که دستیابی به افراد دوتابعیتی کار مشکلی است، معمولا افراد دوتابعیتی خودشان اعلام نمی‌کنند که ما دوتابعیتی هستیم. اما انتظار ما از دستگاه‌های اطلاعاتی بویژه وزارت اطلاعات این است که همه ابزار خود را به کار ببندند تا افراد دوتابعیتی شناسایی شوند و اسامی افرادی که ما خواستیم اثباتا و نفیا اعلام شود.
روایت دوگانه از یک دزدی
آنچه بیژن نامدارزنگنه درباره حسابدار فراری شرکت اکتشافات می‌گوید، با آنچه پیش‌تر درباره این فرد گفته بود در تناقض است. علاوه بر این برخی اظهارات وزیر نفت نیز توسط دادستان کل کشور تایید نشده است. وزیر نفت درباره چگونگی دزدی این فرد گفته بود: «این فرد یکی از کارکنان حسابداری مدیریت اکتشاف شرکت نفت بوده و آنطور که می‌گویند از سال 78-77 شروع به برداشت پول کرده است. این چیز عجیبی است و من در عمر سی و چند ساله‌ای که در دولت کار کردم، هیچوقت ندیده بودم کسی از خزانه یا از پول سپرده‌های یک شرکت برداشت کرده باشد». به گفته وزیر نفت، زمانی که رئیس شرکت به این فرد شک می‌کند، او را احضار می‌کند و دلیل عدم همخوانی حساب‌ها را می‌پرسد. بلافاصله این موضوع به نیروهای امنیتی و قضایی منتقل می‌شود ولی این فرد پس از این جلسه، ظرف چند ساعت کشور را ترک می‌کند. زنگنه مبلغ فساد مالی این فرد را بیش از 100 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: دستگاه قضا در تلاش است طبق قانون استرداد مجرمان وی را به کشور بازگرداند. وزیر نفت درباره تابعیت این فرد گفته بود: «اختلاس صورت گرفته در شرکت مدیریت اکتشاف از سوی فردی دوتابعیتی نبوده است و البته قوه‌قضائیه تلاش دارد این فرد را به کشور بازگرداند». حالا اما دادستان کل کشور می‌گوید نه‌تنها مبلغ دزدیده شده نامشخص است و باید میزان دقیق آن بررسی شود بلکه مجموعه وزارت نفت پس از فرار این متهم از کشور، موضوع را به نهادهای قضایی خبر می‌دهند. او علاوه بر این مساله، موضوع تابعیت دوگانه این فرد را نیز تایید کرده است. اما در کنار این موضوع، مساله زمان آغاز سرقت این فرد از حساب شرکت اکتشافات بوده است. زنگنه ابتدای هفته، سال 77 را آغاز برداشت پول از حساب توسط این فرد معرفی می‌کند و در میانه هفته سال 88 را زمان آغاز برداشت از حساب معرفی می‌کند تا این موضوع نیز یکی دیگر از ابهامات این پرونده باشد.


Page Generated in 0/0327 sec