printlogo


کد خبر: 188287تاریخ: 1396/11/12 00:00
رئیس سازمان سیا بازهم از محتوای نامه خود به سردار سلیمانی گفت
عملیات روانی حاج قاسم روی پمپئو

ماجرای نامه «مایک پمپئو» رئیس «سیا» در دولت جدید آمریکا به سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آن اتفاقاتی است که اگرچه ظاهری غیرپیچیده دارد اما با کمی تامل و تعمق در این ماجرا، اهمیت و بزرگی آن به مرور نمایان می‌شود.
رئیس قدرتمندترین دستگاه اطلاعاتی و امنیتی دنیا یعنی سازمان CIA به یک فرمانده ایرانی نامه نوشته است اما این فرمانده ایرانی حاضر به گرفتن نامه و خواندن آن نشده است؛ چرا؟
ماجرای این نامه را نخستین‌بار حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری فاش کرد. حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی 9 آذرماه امسال در آیین تجلیل از ممتازان آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه خراسان که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، از ماجرای نامه رئیس سیا به سردار سلیمانی خبر داد و گفت: «همین اواخر زمانی که قاسم سلیمانی در بوکمال بود، رئیس سازمان سیا به وسیله یکی از رابطان خود در منطقه، نامه‌ای برای سردار سلیمانی فرستاد اما ایشان گفت «نامه تو را نمی‌گیرم و نمی‌خوانم و اصلا با این افراد صحبتی ندارم»؛ اینها چه کسانی هستند که با استکبار این‌گونه برخورد می‌کنند؟» در اظهارات حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی درباره نامه مایک پمپئو، رئیس سیا به سردار سلیمانی، اشاره شد که ماجرای ارسال این نامه مربوط به زمانی است که حاج قاسم سلیمانی در بوکمال بوده است. نبرد بوکمال که منجر به پیروزی جبهه مقاومت و پایان خلافت خودخوانده داعش بود، اواخر آبان‌ماه به نتیجه رسید. 28 آبان‌ماه آخرین مقر خلافت داعش در منطقه بوکمال سوریه به دست جریان مقاومت افتاد و با فرماندهی مستقیم فرمانده نیروی قدس ایران نابود شد. 2 روز بعد یعنی 30 آبان ماه نیز سردار سلیمانی در نامه‌ای به رهبر انقلاب، پایان خلافت داعش را اعلام کرد. بر این اساس، نامه رئیس سیا به فرمانده نیروی قدس ایران در همان برهه زمانی فرستاده شده است. تعیین بازه زمانی ارسال این نامه از آن جهت قابل تامل و مهم است که بدانیم نامه‌نگاری رئیس سیا با سردار سلیمانی و واکنش معنادار فرمانده ایرانی به این نامه در چه شرایطی از موازنه قدرت در منطقه رخ داده است.
به هر حال پس از افشای نامه‌نگاری مایک پمپئو با سردار سلیمانی و تحویل نگرفتن این نامه از سوی حاج قاسم، آمریکایی‌ها به سرعت دست به کار شدند تا از عملیات روانی ایرانی‌ها عقب نمانند. در همین راستا 3 روز پس از سخنرانی حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی و فاش کردن نامه‌نگاری رئیس سیا با فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، مایک پمپئو رسما ماجرای این نامه‌نگاری را تایید کرد.
پمپئو روز یکشنبه 12 آذر (3 دسامبر) در بنیاد ریگان اقرار کرد به سردار سلیمانی نامه نوشته است اما سردار سلیمانی نامه او را تحویل نگرفته است. پمپئو در این‌باره گفت: در آن نامه درباره تهدیدهای ناشی از نیروهای وفادار به ایران در عراق به سلیمانی مطالبی را ذکر کرده و گفته بودیم در صورت تهدید نیروهای آمریکایی در عراق توسط نیروهای وفادار به ایران، مسؤولیت و عواقب این تهدیدها بر عهده ایران خواهد بود. او ادامه داد: مثل اینکه سلیمانی حتی نامه را باز نکرده ولی صادقانه بگویم این کار او مرا ناراحت نکرد. آنچه ما از ارسال نامه به دنبال آن بودیم این بود که به اطلاع او برسانیم که مسؤولیت تهدیدهای ناشی از نیروهای وفادار به ایران علیه نیروهای آمریکا در عراق، با سلیمانی و ایران خواهد بود. اقرار پمپئو در واقع یک پیام بزرگ داشت و آن اینکه ژنرال ایرانی به عنوان نماینده جریان فاتح تحولات منطقه غرب آسیا به آن دلیل نامه رئیس سیا را نخوانده است که نشان دهد کشورش و دوستان کشورش پیروز نبردهایی هستند که پشت پرده آنها آمریکا قرار داشته است. به عبارتی سردار سلیمانی رفتاری با رئیس سیا انجام داد که همانند رفتار فاتح جنگ با بازنده جنگ است. از سوی دیگر، در کنار تحقیر رئیس سیا با این اقدام حاج قاسم، گویا این رفتار به شکل قابل توجهی ذهن مایک پمپئو را نیز درگیر خود کرده است به گونه‌ای که او همانند کسی که گویا ذهنش درگیر مساله‌ای است، همچنان اقدام به اظهارنظر درباره ماجرای نامه‌ای که باز نشده پس فرستاده شده، می‌کند. پمپئو روز سه‌شنبه برای دومین بار درباره نامه‌اش به سردار سلیمانی اظهارنظر کرد. رئیس سازمان سیا در گفت‌‌وگویی اختصاصی با شبکه خبری «بی‌بی‌سی» بازهم درباره نامه اخیر خود به سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروهای قدس سپاه اظهارنظر کرد و گفت: «من می‌خواستم پیامی واضح برای او مبنی بر این ارسال کنم که آمریکا، غرب و انگلیس در منطقه منافعی دارند و حمله به آنها با مقابله به مثل مواجه خواهد شد. او باید به شدت از این مساله آگاه باشد که اقدام علیه منافع آمریکا تحمل نمی‌شود».
او البته با طرح اظهاراتی ضد ایرانی، این را هم گفت که «هر کجا که می‌توانیم علیه ایرانی‌ها فشار می‌آوریم».
این اظهارات پمپئو به وضوح نشان می‌دهد او همچنان نسبت به ماجرای نامه باز نشده‌اش توسط حاج قاسم سلیمانی درگیر و دلخور است. پمپئو این روزها تلاش می‌کند نظر ترامپ برای جایگزینی رکس تیلرسون به عنوان وزیر خارجه آمریکا را به خود جلب کند. او و نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل 2 گزینه جدی برای جانشینی تیلرسون هستند. به نظر می‌رسد روابط ترامپ و تیلرسون به گونه‌ای است که اگر منجر به جدایی تیلرسون از دولت آمریکا نشود، در عمل باید بازوهایی جدیدی برای پیشبرد برنامه‌های ترامپ بویژه در قبال ایران ایجاد کرد. با این حال اما کارشناسان معتقدند تیلرسون بزودی از جمع کابینه ترامپ جدا خواهد شد.
حالا پمپئو یکی از 2 گزینه جدی برای این منصب است. کسی که قبلا یک سناتور جمهوری‌خواه با مواضعی بشدت ضد ایرانی بود. کسی که حالا رئیس سیا است و شاید بعدا او را وزیر خارجه آمریکا بنامیم. با این حال به نظر می‌رسد نام مایک پمپئو در ایران با نام حاج قاسم سلیمانی و ماجرای نامه‌ای که تحویل گرفته نشد، همراه شده است.

دیدار سردار سلیمانی و دبیرکل جنبش نجبا
در شرایطی که مایک پمپئو همچنان به روایت نامه‌اش به سردار سلیمانی می‌پردازد و در روایت محتوای این نامه مدعی شده درباره وضعیت نیروهای آمریکایی در منطقه هشدار داده است؛ فرمانده سپاه قدس کشورمان و دبیرکل جنبش نجبای عراق با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش ایسنا به نقل از کانال تلگرامی مقاومت اسلامی نجبای عراق، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش اسلامی نجبا روز یکشنبه 8 بهمن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.


Page Generated in 0/0061 sec