printlogo


کد خبر: 188382تاریخ: 1396/11/15 00:00
ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اعلام کرد
ساخت هزار مدرسه تا سال 1400

اسد‌الله خسروی: بازار خرید و فروش خودرو که معمولا در ماه‌های پایانی سال گرم می‌شود اما امسال برخلاف سال‌های گذشته نه‌تنها از ماه‌های پیش رونق گرفته  بلکه با رشد قیمت بالایی نیز همراه است. بنا به این گزارش، خودرو امروزه جزو کالاهای اساسی مورد نیاز مردم محسوب می‌شود اما به موجب گرانی این کالا در ماه‌های اخیر قشر ضعیف و کم‌درآمد و حتی قشر متوسط جامعه از خرید این کالا تا حدودی محروم شده‌اند،
چرا که بازار خودرو‌های گرانقیمت اکنون انحصاری و در دست افرادی خاص است و قیمت‌های آنها به‌قدری بالاست که تاثیر گرانی آن روی خودروهای داخلی که از کیفیت چندانی برخوردار نیستند نیز مشهود است. در این میان اما مردم می‌گویند چرا قیمت خودرو‌های داخلی، آن هم خودروهایی که از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند باید بر لاین سرعت گرانی قرار گیرد و چرا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان نظارتی بر این قیمت‌ها در بازار آزاد ندارد؟ از طرفی در حالی به پایان سال نزدیک می‌شویم و قیمت خودروهای وارداتی هم به‌طور متوسط ۹۰میلیون تومان گران شده که خبری از نظارت جدی بر قیمت‌ها نیست و سازمان حمایت هم مدام از آنالیز قیمت صحبت می‌کند اما هنوز برخوردی انجام نشده است. بنا به این گزارش، طی ٧ ماه گذشته اتفاقات زیادی درباره واردات خودرو از جمله ممنوعیت ثبت سفارش و ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودرو باعث شد تا بازار خرید و فروش این خودروها با افزایش قیمت قابل توجهی روبه‌رو شود، البته در طول این ماه‌ها مسؤولان نظارتی اظهاراتی درباره رصد بازار و کنترل قیمت‌ها مطرح کردند اما کسی نتوانست مانع افزایش قیمت‌ها شود. از طرفی نوسانات قیمت دلار هم بر آشفته‌بازار خودروهای وارداتی اضافه شد و هر شرکت بنا به صلاحدید خود برای چندمین بار قیمت محصولاتش را افزایش داد. مطابق اعلام انجمن واردکنندگان خودرو، متوسط افزایش قیمت خودروهای وارداتی در طول این ماه‌ها 90 میلیون تومان بوده است. اما سؤال اینجاست؛ این قیمت‌ها تا چه‌میزان مطابق با ضابطه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی است؟ میرآخرلو، معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان هفته گذشته در گفت‌وگو با تسنیم گفته بود: قیمت خودروهای وارداتی را بررسی می‌کنیم و اگر خارج از ضابطه قیمت‌گذاری شده باشد حتماً باید اصلاح شود. خبرنگار تسنیم طی تماسی با میرآخرلو، معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان جزئیات بررسی قیمت خودروهای وارداتی را جویا شد که وی در پاسخ به این موضوع گفت: در حال دریافت آنالیز قیمتی شرکت‌های خودروساز هستیم و تاکنون 2 یا 3 شرکت آنالیز قیمتی خود را به سازمان حمایت ارائه کرده‌اند. وی با بیان اینکه بررسی آنالیز قیمتی شرکت‌ها زمان‌بر است، افزود: به‌محض مشخص شدن نتایج نهایی، آن را اعلام خواهیم کرد. بنا به این گزارش، اظهارات این مقام مسؤول در سازمان حمایت در حالی است که شرکت‌های واردکننده براحتی قیمت‌های غیرمعقول خود را تعیین کرده و در قالب طرح‌های مختلف محصولات را با تحویل‌های چندماهه به‌فروش می‌رسانند.
سود چندین هزارمیلیاردی در جیب واردکنندگان انحصاری خودرو
نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 97 مجلس شورای اسلامی انحصار واردات خودرو توسط چند شرکت را عامل افزایش حدود 2 برابری قیمت خودرو در یک‌سال گذشته دانست. رحیم زارع در گفت‌‌‌وگو با خانه ملت، درباره واردات خودرو به کشور گفت: در حال حاضر چند واردکننده خودرو در کشور وجود دارند که مدعی هستند نمایندگی اصلی شرکت‌های خودروسازی در دنیا هستند و در یک‌سال گذشته باعث شدند قیمت خودروهای خارجی تا حدود 2 برابر افزایش یابد. نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شنیده می‌شود چند شرکت واردکننده خودرو که انحصار واردات را در اختیار دارند، حدود چندین هزار میلیارد تومان از محل واردات خودرو سود داشته‌اند. نماینده مردم آباده، بوانات و خرم‌بید در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه قیمت خودروهای وارداتی در یک‌سال حدود 2 برابر می‌شود و سود این کار به حساب چند شرکت واردکننده می‌رود، رانت اقتصادی محسوب می‌شود که باید به این موضوع رسیدگی شود. نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 97 مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: پیشنهادی تهیه شده است که در بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 97 در صحن علنی مطرح خواهم کرد تا 60 درصد از درآمد واردات خودرو در 2 سال گذشته در قالب مالیات ویژه با توجه به دلایل یاد شده به حساب خزانه واریز شود.
ایجاد رانت در افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی و داخلی
عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش شدید قیمت خودروهای داخلی و خارجی بر اثر افزایش تعرفه واردات خودرو رانت‌هایی را در پی داشته است. رامین نورقلی‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، اظهار داشت: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی امضاهایی برای تغییر تعرفه واردات خودرو جمع شد اما هنوز از دستور قطعی وزیر برای کاهش این تعرفه‌ها اطلاعی ندارم. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه افزایش تعرفه واردات خودروهای وارداتی، جهش قابل‌توجهی را در قیمت خودروهای خارجی و حتی خودروهای داخلی ایجاد کرد، گفت: به‌رغم اینکه قیمت خودروها در کارخانه تغییری نداشته است اما در بازار آزاد شاهد افزایش قیمت خودروهای تولید داخل در بازار آزاد هستیم. نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی نامطلوب است، ادامه داد: به نظر می‌رسد جهش قیمتی باعث ایجاد رانت‌های نامطلوبی در این بازار نیز شده است، در کنار این مساله خواهان این هستیم که زمینه بهتری برای واردات خودروهای هیبریدی وجود داشته باشد.


Page Generated in 0/0181 sec