printlogo


کد خبر: 188454تاریخ: 1396/11/16 00:00
در واکنش به تکذیبیه عجیب وزارت‌خارجه «وطن‌امروز» جزئیات بیشتری از نقش دری‌اصفهانی در مفاد مسأله‌دار برجام منتشر می‌کند
ماجرای پی نوشت 16

گروه سیاسی: پس از انتشار گزارش «جزئیات تازه از پرونده جاسوس برجامی» که روز شنبه 14 بهمن در «وطن‌امروز» منتشر شد، وزارت امور خارجه بیانیه‌ای تند و توهین‌آمیز (البته بدون ذکر نام روزنامه «وطن‌امروز») منتشر کرد و مدعی شد مواردی که در این گزارش درباره جاسوسی عبدالحسین دری‌اصفهانی درج شده بود، کذب است. به گزارش «وطن‌امروز»، در گزارش «جزئیات تازه از پرونده جاسوس برجامی» توضیحاتی درباره نقش دری‌اصفهانی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و مسؤول امور مالی و بانکی این تیم، در گنجاندن مفاد مساله‌دار در متن برجام عنوان شد. همینطور توضیح داده شد این فرد جاسوس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای چگونه از طریق PWC  به عنوان بازوی مالی همکار وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرایط را برای سوییچ کردن برجام و FATF فراهم کرد. گزارش «وطن‌امروز» ذیل اظهارات حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضائیه که جزئیات تازه‌ای از جاسوسی دری‌اصفهانی را شرح داده بود، منتشر شد. وزارت امور خارجه که پیش از این منکر عضویت دری‌اصفهانی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شده بود و همچنین تلاش کرده بود این جاسوس برجامی را فردی خدوم(!) معرفی کند، در واکنش به این گزارش «وطن‌امروز»، جوابیه‌ای منتشر و موضوع را از اساس تکذیب کرد. متن جوابیه وزارت امور خارجه به این شرح است: «یکی از جراید کشور در شماره امروز خود (14 بهمن 96 ) با عنوان «جزئیات تازه از پرونده جاسوس برجامی» مطالبی درباره «برجام» ذکر کرده است که به وضوح نادرست و کذب بوده و نگاهی مختصر به متن برجام می‌تواند نادرستی آن را آشکار کند. با این حال، به منظور تنویر افکار عمومی، مطالب زیر به آگاهی می‌رسد: در گزارش جریده مذکور، ادعا شده است «دری‌اصفهانی بند 16 برجام را به دستور طرف آمریکایی در متن توافقنامه گنجانده است. این بند حاوی تعهدات ایران در قبال FATF است.» در این باره لازم به ذکر است نه‌تنها در هیچ جای برجام اشاره‌ای به FATF - نه به طور صریح و نه به طور ضمنی -  نشده است، بلکه بند مورد اشاره در گزارش آن روزنامه مربوط به «تجهیزات انفجاری هسته‌ای» و تعهد ایران به عدم فعالیت در رابطه با چنین تجهیزاتی است. مشخص نیست نویسنده مطلب، چگونه توانسته این بند را به FATF ارتباط دهد. همین نکته نشان می‌دهد گزارش روزنامه یاد شده تا چه حد بی‌پایه و اساس و داستان‌سرایی ناشیانه بدون حتی یک بار خواندن متن برجام و بند مورد اشاره است. سایر مسائل مورد اشاره در گزارش مزبور، درباره بانک مرکزی، جلسات دولت، تصمیم‌گیری درباره معاهدات و... نیز به همین ترتیب فاقد هرگونه مستندی است. هر چند با توجه به اینکه مطالب مزبور از اساس کذب و نادرست است، نیازی به پاسخگویی به جزئیات ادعاهای واهی مزبور وجود ندارد اما به منظور تنویر افکار عمومی و پرهیز از ایجاد شبهه در اذهان مردم، لازم است مجددا بر کذب بودن محتوای گزارش مزبور و اطلاعات ساختگی آن تأکید شود».
جوابیه توهین‌آمیز وزارت امور خارجه که عصبانیت آن مجموعه را به وضوح نشان می‌دهد، در حالی است که در گزارش «وطن‌امروز»، به صورت صریح و آشکار توضیح داده شد یکی از مفاد برجام که مربوط به همکاری‌های مالی و بانکی است و در حوزه وظایف و مشاوره دری‌اصفهانی بوده، دردسرهایی را در حوزه FATF برای ایران فراهم کرده است.  با این حال اما روابط عمومی وزارت امور خارجه گویا خود را به تغافل ‌زده و علاقه دارد صورت مساله که همان رسوایی حضور دری‌اصفهانی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و اعمال نظرهای خیانت‌بار او بیخ گوش آقای ظریف بوده است، پاک کند.
اما گزارش «وطن‌امروز» درباره جزئیات جاسوسی دری‌اصفهانی مبتنی بر چیست؟
دری‌اصفهانی نماینده بانک مرکزی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بوده است و قاعدتا در مذاکرات مشاوره‌های مربوط به گشایش‌های مالی و بانکی را انجام داده است. اهمیت نقش دری‌اصفهانی به گونه‌ای بود که او در دور نهایی مذاکرات ایران و 1+5 نقش ویژه‌ای داشت. از سوی دیگر جایگاه این جاسوس برجامی در مذاکرات هسته‌ای به گونه‌ای بود که پس از به بار آمدن برجام، حسن روحانی، رئیس‌جمهور به او نشان درجه 3 خدمت داد!
این موارد بخوبی جایگاه دری‌اصفهانی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را نشان می‌دهد. بنابراین قطعا نقش او در مفاد مربوط به گشایش‌های بانکی و مالی در برجام، مشخص است. آنچه به صورت ویژه درباره دری‌اصفهانی مطرح است، مربوط به پی‌نوشت 16 از بند 7 ضمیمه دوم برجام است.  در پی‌نوشت 16 مربوط به بند 7 ضمیمه دوم برجام آمده است: «موسسات مالی غیرآمریکایی، غیرایرانی که  با موسسات مالی ایرانی (شامل بانک مرکزی ایران) که در فهرست SDN قرار ندارند، معامله انجام دهند، به‌دلیل فعالیت آن موسسات مالی ایرانی در نقل و انتقالات یا روابط بانکی با افراد و اشخاص حقوقی که در فهرست SDN نام برده شده‌اند، در معرض تحریم‌ها نخواهند بود، مشروط به اینکه موسسه مالی غیرآمریکایی، غیرایرانی نقل و انتقالات مشخص مزبور با افراد و اشخاص حقوقی ایرانی نام برده شده در فهرست SDN را انجام نداده باشد یا آنها را تسهیل نکرده باشد و به شکل دیگری در چنین روابط بانکی دخیل نبوده باشد».
جهت اطلاع دوستان وزارت امور خارجه، آقای عبدالرسول دری‌اصفهانی در اعترافات خود اذعان کرده است در پی‌نوشت 16 آن بخشی که مربوط به مشروط شدن همکاری‌های موسسات مالی خارجی با موسسات مالی ایران و بانک مرکزی ایران است، با سفارت طرف غربی و از طریق این جاسوس هسته‌ای در این بند گنجانده شده است؛ یعنی این پاراگراف: «مشروط به اینکه موسسه مالی غیرآمریکایی، غیرایرانی نقل و انتقالات مشخص مزبور با افراد و اشخاص حقوقی ایرانی نام برده شده در فهرست SDN را انجام نداده باشد یا آنها را تسهیل نکرده باشد و به شکل دیگری در چنین روابط بانکی دخیل نبوده باشد». این پاراگراف به معنای آن است که برای از سر‌گیری همکاری‌های بانکی میان ایران و بانک‌های معتبر غیرآمریکایی، باید یک بازوی ناظر نسبت به وضعیت همکاری‌های این بانک‌ها با افراد و اشخاص حقوقی حاضر در SDN لیست، وجود داشته باشد که عدم همکاری این بانک‌ها با افراد حقوقی تحریم شده را تایید کند.
طی یک سال اخیر کارشناسان زیادی درباره هزینه‌های اجرای FATF که جریان نقل و انتقالات مالی ایران را به صورت بی‌سابقه‌ای در معرض دید خارجی (از جمله سرویس‌های جاسوسی غربی) قرار می‌دهد، ابراز نگرانی کرده‌اند.  اما ارتباط جاسوس هسته‌ای با FATF نیز قابل تامل است؛ دری‌اصفهانی یکی از مدیران منطقه‌ای شرکت PWC است. (PWC (Price Water House Coopers شرکتی چندملیتی است که در حوزه ارائه خدمات حرفه‌ای و مشاوره مالی، حقوقی و حسابرسی به مشتریان در ‌نقاط مختلف جهان خدمات می‌دهد. این شرکت از منابع بزرگ مالی برای سرویس‌های جاسوسی غربی است، چرا که اطلاعات فراوانی را درباره نقل و انتقالات مالی در دنیا در اختیار می‌گیرد. اما دری‌اصفهانی چگونه با این شرکت چندملیتی همکاری داشته است؟ او در میانه مذاکرات هسته‌ای به عنوان نماینده بانک مرکزی و رئیس کمیته امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با گروه 1+5 و یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ملحق می‌شود. این در حالی است که او همزمان مسؤولیت دفتر منطقه‌ای شرکت PWC در دوبی، پایتخت اقتصادی امارات عربی متحده را نیز بر عهده داشته است و سپنتا دری، دختر وی نیز در دفتر این شرکت در لندن مشغول به کار است. نکته ویژه این است که شرکت  PWC  از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) به عنوان ناظر اجرای قرارداد FATF (توافق با گروه ویژه اقدام مالی برای عضویت ایران) عمل کرده است. به عبارتی آقای دری‌اصفهانی هم عضو تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات هسته‌ای بوده است و هم مدیر شرکت ناظر بر اجرای FATF! «وطن‌امروز» در چند شماره آینده نیز به موضوع هموار شدن پذیرش FATF توسط برجام خواهد پرداخت.
 


Page Generated in 0/0079 sec