printlogo


کد خبر: 188482تاریخ: 1396/11/17 00:00
شاخص آلودگی هوا روز گذشته در برخی مناطق پایتخت روی213 قرار‌گرفت
آغاز بست‌نشینی «آلودگی»!
رئیس سازمان ملی استاندارد: میزان گوگرد موجود در بنزین تهران بالاست

گروه اجتماعی: روز گذشته شاخص آلودگی هوا در تهران مرز هشدار را رد کرد.  براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران انتظار می‌رود امروز (سه‌شنبه 17 بهمن) هم وضعیت کیفی هوای بیشتر مناطق شهر تهران در شرایط «ناسالم برای همه افراد جامعه» قرار داشته باشد.
به گزارش «وطن امروز»، همچنین مدارس ابتدایی و مهدهای کودک روز دوشنبه (دیروز) تعطیل بودند و تصمیمات مقطعی برای کاهش آلودگی هوا مانند ممنوعیت تردد کامیون‌ها، اجرای طرح زوج و فرد از در منزل و لغو فروش آرم طرح ترافیک روزانه اتخاذ شد. این در حالی است که با وجود تدابیر انجام شده شاخص آلودگی هوای شهر تهران روز گذشته در برخی مناطق از مرز هشدار عبور کرد.  طبق گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص در مناطق 21 و 5 به ترتیب روی عدد 213 و 208 قرار گرفت تا کیفیت هوا در شرایط «بسیار ناسالم» باشد. بر اساس این گزارش، هوای شهر تهران برای هفتمین روز پیاپی با میانگین شاخص 158 در شرایط «ناسالم» قرار داشت.
شرایط تعطیلی مدارس
در همین باره محمد رستگاری،  معاون پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست استان تهران گفته است: «کمیته اضطرار آلودگی هوا یک اختیاری دارد که اگر 3 روز متناوب، شاخص آلودگی هوا عددی باشد که این کمیته تشخیص بدهد لازم است سطح اضطرار را یک درجه بالاتر بگیرد، این کار را انجام دهد. یعنی ممکن است شاخص روی ۱۵۰ نباشد اما 3 روز پیاپی آلودگی روی عددی باشد که این کمیته تشخیص بدهد باید سطح اضطرار را همان ۱۵۰ در نظر بگیرد. امسال یکی از دلایل بیشتر شدن تعطیلات مدارس این است که این کمیته از این اختیار بیشتر استفاده کرده است».  وی در پاسخ به این موضوع که با وجود تعطیلی مدارس باز هم دانش‌آموزان در سطح شهر تردد دارند و بسیاری از والدین به دلیل کارمند بودن از این تعطیلات به دلیل بروز معضلات دیگری در برنامه‌ریزی‌های‌شان گلایه دارند نیز بیان کرد: ما یک الزامی داریم که به دنبال بالا رفتن شاخص آلودگی هوا مدارس را تعطیل کنیم و این اختیار را به والدین بدهیم که فرزندشان را در خانه نگه دارند یا اجازه دهند در سطح شهر رفت و آمد کند. پدر و مادر می‌توانند در این شرایط از مرخصی استفاده کنند. ما نمی‌توانیم به خاطر یک عده معدود جمع زیادی را نادیده بگیریم و روی سلامتی دانش‌آموزان ریسک کنیم. ضمن اینکه این تعطیلات درخواست خود مردم است.
گوگرد بالا در بنزین تهران
این در حالی است که رئیس سازمان ملی استاندارد در تازه‌ترین اظهارات خود در یک نشست خبری با اشاره به جدیدترین آزمون‌های پایش کیفیت بنزین گفت: میزان گوگرد موجود در بنزین عرضه شده در تهران ۶۰ بوده، در حالی که این رقم باید به صورت استاندارد ۵۰ باشد. نیره پیروزبخت با اشاره به  آینده تولید خودروهای داخلی با اجرای استانداردهای هشتادوپنج‌گانه با بیان اینکه با اجرای این استانداردها، تعدادی از خودروهای فعلی از رده تولید خارج می‌شود، گفت: خودروسازان نیز در حال برنامه‌ریزی برای این موضوع هستند.  وی تصریح کرد: طی ۳ سال اخیر سهم پراید در تولیدات سایپا از ۸۰ درصد به ۲۰ درصد رسیده که نشان می‌دهد این شرکت برای جایگزینی و توقف تولید پراید برنامه دارد، البته مقاومت‌هایی در مقابل اجرای استانداردهای هشتادوپنج‌گانه درباره خودروهای چینی صورت گرفت ولی بعد از ۲ روز مذاکرات سخت و فشرده با چینی‌ها بالاخره این موضوع که چینی‌ها نیز باید به این استانداردها پایبند باشند، مصوب شد. پیروزبخت درباره نتایج جدیدترین آزمون کیفی بنزین نیز گفت: در ۲ نمونه‌برداری که از بنزین تهران صورت گرفته مشکلاتی در میزان گوگرد وجود داشت به طوری که این رقم در تهران ۶۰ بود در حالی که طبق استاندارد باید ۵۰ باشد، البته رقم گوگرد نسبت به سال گذشته بهتر شده است. رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه قرار بود امسال نمونه‌برداری بنزین از ۸ کلانشهر به ۱۷ کلانشهر توسعه یابد، افزود: تا به حال ۵۰ مورد نمونه‌برداری از بنزین صورت گرفته که طی روزهای آینده به حدود ۹۲ مورد می‌رسد. وی اظهار داشت: نتایج این ۵۰ مورد نمونه‌برداری نشان می‌دهد عدد اکتان بنزین حدود ۹۰ است که زیر حد استاندارد است؛ اگرچه درباره فاکتورهای نگران‌کننده مانند بنزن و آروماتیک‌ها مورد مردودی نداشتیم و میزان گوگرد نیز در حد استاندارد بوده است.
ادامه تعطیلی مدارس
در همین باره، بر اساس مصوبه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای شهر تهران به دلیل تداوم آلودگی هوا امروز (سه‌شنبه) تمام مدارس ابتدایى، پیش‌دبستانى و مهدهاى کودک استان تهران جز شهرستان‌های پردیس، دماوند و فیروزکوه تعطیل است. همچنین طرح زوج و فرد از در منزل اجرا می‌شود و فروش آرم طرح ترافیک روزانه ممنوع است. گفتنی است ممنوعیت فعالیت معادن شن و ماسه، آسفالت و سیمان و توقف فعالیت‌های عمرانی و آلاینده هوا برای امروز نیز به تصویب رسید.


Page Generated in 0/0062 sec