printlogo


کد خبر: 188508تاریخ: 1396/11/17 00:00
آنچه می‌توان از تبلیغات متناقض صهیونیست‌ها درباره جنگ قریب‌الوقوع علیه غزه یا حزب‌الله دریافت
رزمایش اسرائیلی فرار از وحشت

رزمایش مشترک اسرائیلی - آمریکایی «جانیپر کبری» که قرار است از این هفته در شمال سرزمین‌های اشغالی و در مناطق هم‌مرز و حتی مورد ادعای لبنان برپا شود، از سوی رسانه‌های غربی و صهیونیستی به عنوان سنگ بنای حمله‌ای قریب‌الوقوع به جبهه مقاومت در بوق و کرنا می‌شود.
البته طبق آنچه از تبلیغات رسانه‌های سلطه برمی‌آید، رژیم صهیونیستی به شکلی متناقض با اهداف رزمایش «جانیپر کبری» در شمال فلسطین اشغالی قصد  حمله‌ای تکراری به نواز غزه در نواحی جنوبی را دارد. این تبلیغات متناقض با برخی تحرکات نظامی و امنیتی توسط دولت و ارتش صهیونیست‌ها دامن‌زده می‌شود و رسانه‌های اسرائیلی نیز چنین توجیه می‌کنند که با انباشت فشارهای داخلی روی نخست‌وزیر فاسد رژیم، بنیامین نتانیاهو همانند سال 2012 به یک جنگ‌افروزی هر چند کور دیگر علیه فلسطینیان تحت محاصره در غزه نیاز دارد تا افکار عمومی داخلی را متوجه موضوعی ثانویه کند.
اگرچه تاریخ این مانور مشترک 5 روزه که به شکل دوسالانه بین آمریکا و اسرائیل برگزار می‌شود از قبل توسط 2 طرف برنامه‌ریزی شده بود اما باز هم مقطع انجام آن نشان‌دهنده هراس صهیونیست‌ها و حامیان‌شان در واشنگتن از تحولات منطقه به نفع محور مقاومت پس از شکست داعش در عراق و سوریه است.
جنگ‌های فرقه‌ای اقلیمی بهترین گزینه روی میز آمریکا بود تا امنیت غده سرطانی دست‌پرورده‌اش در خاورمیانه را فراهم کند اما با افول داعش و دیگر گروه‌های تکفیری - تروریستی غرب‌نهاد که مشخصا و مکررا مورد حمایت علنی و پنهانی رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند، اسرائیل دیگر مهره قابلی برای بر پا کردن جنگ نیابتی در داخل مرزهای لبنان و سوریه و مشغول کردن ایران و حزب‌الله ندارد.
در عین حال متوسل شدن تل‌آویو به قدرت نظامی ایالات متحده برای فرستادن پیام هشدار جنگی برای دشمنان و همسایگانش، خود نشان‌دهنده ضعف‌ نظامی اسرائیل و نگرانی از این نکته است که با توجه به شکست‌های بیش از یک دهه اخیر از حماس و حزب‌الله و افزایش قدرت گروه‌های مقاومت، دیگر نمی‌توان صرفا با اتکا به ارتش عبری در مقابل محور مقاومت ایستاد. در آخرین رزمایش «جانیپر کبری» در سال 2016 دست کم 3000 سرباز آمریکایی شرکت داشتند و پیش‌بینی مشابهی برای این دور می‌شود. این یعنی تل‌آویو قصد دارد از سر عجز، پای دستگاه نظامی پنتاگون را به نزاع‌های عربی-اسرائیلی داخل و پیرامون فلسطین اشغالی بکشاند که چنین کاری حکم خودکشی را برای دستگاه حاکمه واشنگتن خواهد داشت.
ترس از حزب‌الله
اما گنجاندن منطقه مورد اختلاف «بلوک  9» میان بیروت و تل‌آویو در این رزمایش می‌تواند به معنی پیامی تهدیدآمیز برای دولت لبنان نیز باشد؛ اینکه اسرائیل، به دنبال بهانه برای تجاوز مجدد به لبنان می‌گردد، آن هم در حالی که به وضوح این کشور را به تبدیل شدن به جبهه ایران علیه خود متهم می‌کند. رسانه‌های لبنانی اخیرا تاکید زیادی روی مالکیت کشورشان بر «بلوک  9» به عنوان یک حوزه گازی غنی در نزدیک ساحل مدیترانه کرده‌اند، منطقه‌ای که توسط اسرائیلی‌ها غصب شده است. حتی قرار است جلسه‌ای مهم میان رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان لبنان در این باره برگزار شود. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل در یک کنفرانس امنیتی این ادعاهای لبنانی‌ها را بسیار تحریک‌آمیز خواند اما این بهانه‌ای بیش نیست، چرا که «رانن مانلیس» سخنگوی ارتش عبری، چند روز پیش از بالاگرفتن بحث «بلوک 9» میان 2 کشور، در پیامی به زبان عربی بدون هیچ پرده‌پوشی لبنان را شاخه‌ای از ایران توصیف کرد.
نکته مهم دیگر اینکه در رزمایش
اسرائیلی-آمریکایی این هفته قرار است هزاران حمله موشکی از شمال (لبنان) و جنوب (نواز غزه) سرزمین‌های اشغالی شبیه‌سازی شود. این یعنی صهیونیست‌ها هراسی به یک اندازه از مهم‌ترین سلاح جنگی مقاومت چه در غزه و چه لبنان دارند. اگرچه طی هفته‌های اخیر جنگ لفظی بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله همزمان با تبادل آتش از سوی طرفین در غزه بالا گرفته، با این حال بر پایه تحلیل منابع اطلاعاتی اسرائیلی که به رسانه‌ها درز کرده، از آنجا که این رژیم مشخصا از قدرت حزب‌الله واهمه دارد، بنابراین چنین نتیجه گرفته می‌شود که احتمال اینکه نتانیاهو نمایش جنگ‌افروزانه‌اش را دوباره متوجه غزه در بند کند، بسیار زیاد‌تر است.
در عین حال رژیم صهیونیستی وحشت خود از قدرت نظامی حزب‌الله را  با در اختیار داشتن حدود 150 هزار موشک کوتاه‌برد، میان‌برد و دوربرد و لشکر ذخیره‌ای به استعداد 50 هزار نیرو پنهان نکرده است. به زعم مقامات نظامی تل‌آویو، نه‌تنها دقت و قدرت موشک‌های حزب‌الله نسبت به گذشته خیلی بهتر شده، بلکه آنها به‌واسطه پهپادها و فناوری پیشرفته، در شنود مکالمات بی‌سیم و تلفنی نظامیان اسرائیلی نیز قوی‌تر شده‌اند. رسوایی شنود کابین اف‌16‌های پیشرفته صهیونیست‌ها و نسل پیشرفته‌ای از دوش‌پرتاب‌های ضد هواپیما که روس‌ها برای انتقام از آمریکایی‌ها هم که شده در اختیار گروه‌های مقاومت قرار می‌دهند، آشکارا مزیت هوایی اسرائیل در جنگ با حزب‌الله را حتی در سطح افکار عمومی از بین برده است. حتی ستاد ارتش این رژیم، توان تعیین‌کننده جنگنده‌های آمریکایی در جنگ آتی با حزب‌الله را زیر سوال برده است. همچنین برای ساکنان جنگ‌زده سرزمین‌های اشغالی تجربه جنگ مستقیم با لبنان و حزب‌الله نیز یادآور خسارات جبران‌ناپذیری بر پیکره این رژیم است. روزنامه عبری معاریو، اخیرا خطاب به  سران رژیم درباره توان حزب‌الله برای مواجه کردن جبهه داخلی اسرائیل با آزمایشی که قبلا با آن روبه‌رو نشده هشدار داد. معاریو همچنین درباره تسلط حزب‌الله بر برخی شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شمال فلسطین اشغالی که شهرک‌نشینان را مجبور خواهد کرد به دنبال یافتن آینده‌ای برای بقای خود باشند، هشدار داد.
غزه هم بی‌خطر نیست
برای همین در حقیقت تهدید غزه به حمله دوباره از سوی دستگاه تبلیغاتی صهیونیست‌ها را باید ناشی از وحشت آنها از جنگ با حزب‌الله در شمال دانست. رسانه‌های اسرائیلی مدعی‌اند رژیم اشغالگر پس از جنگ ۵۱ روزه هیچگاه به اندازه امروز آماده حمله به نوار غزه نبوده و دلایل متنوعی را مثل حضور بسیار نادر «گادی آیزنکوت» رئیس ستاد ارتش صهیونیستی در جلسه روز یکشنبه گذشته کابینه نتانیاهو همزمان با فشار بی‌سابقه برای کناره‌گیری نخست‌وزیر فاسد برای اثبات ادعای خود بر می‌شمرند.
به گفته این رسانه‌ها نتانیاهو در گوشه رینگ گیر افتاده و تنها راه بقایش در تل‌آویو حمله به جلو از مفر باریکه غزه است. رزمایش وسیع هفته‌های اخیر ارتش عبری – جدا از رزمایش مشترک با آمریکایی‌ها-  در منطقه غلاف غزه که اصطلاحا به منطقه‌ای بین نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی گفته می‌شود که با موانع و سیم خاردار و فنس از شهرک‌های صهیونیستی اطراف جدا شده، نشان دهنده آمادگی اسرائیلی‌ها برای عبور از این غلاف حدودا 5 کیلومتری به داخل نوار غزه است. اما از آن جا که همین حالا تروریست‌های داعش در سینا به حماس و جهاد اسلامی در غزه اعلان جنگ داده‌اند، بعید است این بار نتانیاهو بتواند پاپوش مناسبی برای رقیب کوچک اما استوار فلسطینی بیابد. به عبارت دیگر ارتش عبری به نیرویی تقلیل یافته که از طریق رزمایش‌های بی‌خطر برای حریف شاخ و شانه می‌کشد تا سایه وحشت را از سر اسرائیلی‌ها دور کند.

تهدیدهای عصر حجری وزیر صهیونیست علیه لبنان
وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی تهدید کرد در صورت درگیری این رژیم با حزب‌الله، تل‌آویو زیرساخت‌های لبنان را هدف قرار خواهد داد و این کشور را به عصر حجر بازمی‌گرداند. به نوشته یدیعوت آحارونوت، یسرائیل کاتز مدعی شد: «اسرائیل یک خط قرمز تعیین کرده و اجازه نخواهد داد لبنان به کارخانه تولید موشک‌های نقطه‌زن برای ایران تبدیل شود». این تهدیدها در حالی مطرح می‌شود که رژیم صهیونیستی بتازگی با دستاویز قرار دادن نفت و گاز، لحنش علیه لبنان را تندتر کرده‌ است. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل پیش‌تر گفته بود اعطای حق اکتشاف و استخراج نفت در آب‌های منطقه‌ای به لبنان، اقدامی کاملا تحریک‌آمیز است. او شرکت‌های بین‌المللی  را به خودداری از ارائه پیشنهادات اکتشاف نفت در این منطقه تشویق کرده و مدعی شده‌ بود این منابع آبی بنا بر تمام معیارها متعلق به اسرائیل است در نتیجه استخراج آن تجاوز آشکار و اقدامی کاملا تحریک‌آمیز است. وزیر دفاع لبنان نیز در واکنش به این ادعاهای لیبرمن درباره منابع نفتی لبنان گفت این کشور زیر بار تهدید نمی‌رود. یعقوب الصراف روز یکشنبه در بازدید از مناطق مرزی لبنان با فلسطین اشغالی گفت: لبنان بر خاک، آب و منابع نفتی خود حاکمیت دارد و دیدار امروزم از مرز تاکید بر همین مساله است. وی همچنین افزود از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه لبنان برای حفاظت از خاک آن ایستاده‌اند.


Page Generated in 0/0147 sec