printlogo


کد خبر: 188513تاریخ: 1396/11/17 00:00
چهارگوشه

تبعید 8 شهروند بحرینی به عراق
دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد منامه 29 ژانویه، 7 شهروند بحرینی را پس از محکومیت به اتهام تهدید امنیت کشور، سلب تابعیت و به عراق تبعید کرده است. طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر، دادگاه مذکور سال ۲۰۱۲ حکم سلب تابعیت ۹ شهروند بحرینی و تبعید آنها به عراق را صادر کرده بود که این حکم برای 8 تن اجرا شد. فعالان بحرینی معتقدند تبعیدهایی که هفته گذشته انجام شد، در چارچوب عملیات منامه علیه چهره‌هایی بود که آنها را تهدیدی برای خود می‌داند.

آغاز عقب‌نشینی نظامی آمریکا از عراق
مقاطعه‌کاران غربی در یک پایگاه ائتلاف تحت امر آمریکا در عراق می‌گویند نیروهای آمریکایی به دنبال شکست گروه داعش، خروج خودشان را از این کشور جنگ‌زده آغاز کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنها می‌گویند سربازان آمریکایی به همراه تسلیحات و تجهیزات از عراق به افغانستان منتقل می‌شوند. این مقاطعه‌کاران می‌گویند ده‌ها سرباز آمریکایی در هفته گذشته از درگیری‌های روزانه خارج شدند. سخنگوی دولت عراق تاکید کرد این کاهش تعداد  نیروهای آمریکایی در مراحل اولیه است و هنوز روند خروج کامل آنها آغاز نشده است.

اصابت موشک یمنی‌ها به پایگاه  ملک فیصل
یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن صبح دوشنبه یک موشک بالستیک کوتاه‌برد را به پایگاه نظامی ملک فیصل در خمیس مشیط در عسیر واقع در جنوب عربستان و موشک بالستیک دیگری را به ساحل غربی یمن شلیک کردند اما عربستان مدعی است این موشک را منهدم کرده است. همچنین یگان موشکی انصارالله دیروز موشک بالستیک میان‌بردی را به تجمع مزدوران وابسته به منصور هادی، رئیس‌جمهوری دولت مستعفی یمن در ساحل غربی یمن شلیک کرد. این چندین حمله موشکی انصارالله به مواضع عربستانی و مزدوران دولت مستعفی یمن از ابتدای سال جاری میلادی است.

تکریم شهدای دفاع کفایی  توسط آیت‌الله‌العظمی سیستانی
بزرگ‌‌‌‌‌ترین مرجع مسلمانان عراق در پیامی ویژه جایگاه شهدای دفاع کفایی را به طور اختصاصی مورد تکریم و بزرگداشت قرار داد. به گزارش سومریه‌نیوز، آیت‌الله سیدعلی حسینی‌سیستانی در یک دست نوشته که به مهر ایشان نیز ممهور شده است، به طور اختصاصی بر بزرگداشت شهدای دفاع کفایی تاکید کرد. یک منبع آگاه در مرقد حضرت ابوالفضل(ع) در کربلا در این باره گفت: «مسؤولان این مرقد از مدتی قبل متصدی طرح بزرگداشت مادی و معنوی شهدا و حمایت از خانواده‌های‌شان شده‌‌ و از آیت‌الله سیستانی درخواست کردند شهدای جهاد کفایی را به‌طور اختصاصی مورد مرحمت و تکریم قرار دهد، از همین رو ایشان نامه‌ای را با خط خود نوشت که این بیانگر جایگاه والای این شهدا و طلب خیر برای آنان است».

سلاح پیشرفته ناوگان چین
چین یک سال پس از تجهیز ناوهای نیروی دریایی ایالات متحده به توپ‌‌های لیزری، دست به تجهیز نخستین کشتی جنگی خود به یک سلاح پیشرفته الکترومغناطیسی زد. تصاویر منتشرشده از روی عرشه یک کشتی آبی- خاکی مدل تایپ 2- ۰۷۲ متعلق به نیروی دریایی چین در حساب توئیتر یک تارنمای اخبار فناوری نظامی، یک توپ ریلی الکترومغناطیسی غول‌پیکر را نشان می‌دهد که برای نابود کردن اهدافش نیازی به استفاده از مواد منفجره ندارد. به گزارش اسپوتنیک، سلاح ریلی الکترومغناطیسی، پرتابه‌های خود را در سرعت بسیار بالا و بدون استفاده از پیشرانه‌های شیمیایی پرتاب می‌کند. سرعت پرتابه در چنین سلاح‌هایی تا 7240 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به علت انرژی جنبشی بسیار زیادی که در لحظه برخورد با هدف ایجاد می‌کند هیچ نیازی به استفاده از مواد منفجره برای نابودی اهداف خود ندارد. هنوز مشخص نیست که آیا این فناوری تاکنون در دریا مورد آزمایش قرار گرفته یا خیر اما دولت چین از 6 سال پیش اعلام کرده بود در حال توسعه یک سلاح الکترومغناطیسی در موسسه فناوری پکن و یک موسسه وابسته به سازمان علوم و صنایع هوافضای این کشور است.


Page Generated in 0/0053 sec