printlogo


کد خبر: 188538تاریخ: 1396/11/18 00:00
چرا کارگروه شرایط ویژه آلودگی هوا تصمیم‌گیری را به دقایق پایانی موکول می‌کند؟
تصمیم‌های دیرهنگام !

گروه اجتماعی: روز دوشنبه مانند بسیاری  از روزها هوای تهران بشدت آلوده بود و باز هم اعضای کارگروه شرایط ویژه آلودگی هوا تصمیم به تشکیل جلسه گرفتند اما انجام همین کار ساده را تا ساعت ۷ شب به تعویق انداختند و همین تعویق‌ها و تعلل‌ها در برگزاری بموقع جلسه بود که انتشار اخبار خروجی جلسه را با حاشیه‌هایی همراه کرد.
به گزارش ایسنا، بر اساس دستورالعمل‌ها و ضوابط داخلی کشور، هنگام بروز هوای ناسالم برای همه گروه‌های سنی یا وضعیت هشدار، کارگروه شرایط ویژه آلودگی هوای تهران به ریاست استاندار و با حضور مهم‌ترین دستگاه متولی مربوط به آلودگی هوا، یعنی سازمان حفاظت محیط‌زیست تشکیل جلسه می‌دهد اما آلودگی هوای تهران در روز دوشنبه و انتشار خبرهای ضد و نقیض در ساعات منتهی به شب به عنوان مصوبات کارگروه شرایط ویژه که چند بار دیگر هم تکرار شده، موضوعی است که نمی‌توان از کنار آن براحتی عبور کرد.
بی‌نظمی در اطلاع‌رسانی
 شاید مهم‌ترین دلیل بروز چنین بی‌نظمی‌ای در اطلاع‌رسانی اخبار مربوط به مصوبات این کارگروه از اینجا ناشی شود که تشکیل این جلسه در بیشتر اوقات به دلیلی نامعلوم به آخرین ساعات روز موکول می‌شود. روز دوشنبه نیز تصمیم‌گیری کارگروه شرایط ویژه کاهش آلودگی هوای تهران برای تعطیلی مدارس و اتخاذ سایر تصمیمات برای حفظ جان و سلامت شهروندان به دقیقه ۹۰ که نه، به وقت اضافه کشید و با وجود پیش‌بینی‌های چند روز قبل سازمان هواشناسی و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مبنی بر تداوم آلودگی، همچنین درخواست وزارت بهداشت برای تعطیلی، به تعویق انداخته شد و نتیجه آن شد که از نخستین‌ ساعات غروب چندین خبر مبنی بر تعطیلی منتشر شد اما دوباره گفته شد هنوز درباره تعطیلی تصمیم قطعی گرفته نشده اما به فاصله کمتر از یک ساعت دوباره خبر تعطیلی اعلام شد که موجب سردرگمی رسانه‌ها و مردم شد.
یک پرسش مهم؟!
شاید مدیران متولی ادعا کنند همیشه جلسات کمیته به ساعات پایانی موکول نمی‌شود و حتی روز یکشنبه نزدیک به ظهر این کمیته تشکیل جلسه داده و تکلیف شهروندان را برای روز دوشنبه روشن کرد اما پرسش اصلی این است که در شرایطی که سازمان هواشناسی از روز جمعه (۱۳ بهمن ماه) نسبت به صدور اطلاعیه آلودگی هوا در تهران و چند کلانشهر دیگر اقدام کرده و به جزئیات، تصریح کرده که در تهران به دلیل سکون جوی، روز شنبه هوا برای گروه‌های حساس و روز یکشنبه برای همه گروه‌های سنی، ناسالم است، چرا جلسات کارگروه ویژه در ساعات پایانی روز برگزار شد و چرا با وجود پیش‌بینی‌های انجام شده این جلسه روز به روز تشکیل می‌شود و برای کل روزهای آلوده این مقطع زمانی تصمیم‌گیری نمی‌شود؟
تداوم آلودگی در پایتخت
 افزون بر این سازمان هواشناسی روز یکشنبه ۱۵ بهمن‌ماه مجددا طی اطلاعیه‌ای از تداوم آلودگی در شهرهای بزرگ از جمله تهران تا روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه خبر داد. در این میان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم که مسؤولیت اصلی را در پایش و پیش‌بینی کیفیت هوای تهران بر عهده دارد، طی روزهای گذشته  از طریق سامانه‌های در اختیار، وضعیت آلودگی هوا را در این شهر پیش‌بینی کرد. در این شرایط چرا نسبت به این پیش‌بینی بی‌توجهی شده و برگزاری جلسه کارگروه شرایط ویژه آلودگی هوای تهران تا وقوع شرایط شدیدا آلوده به تعویق افتاده است؟ با وجود این موضوعات، این کمیته روز گذشته (سه‌شنبه 18 بهمن) نیز با تاخیر تشکیل جلسه داد. این در حالی است که با توجه به پیش‌بینی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای تهران در شرایط ناسالم قرار خواهد داشت. متاسفانه عملکردها در این حوزه با توجه به آنچه گفته شد قابل قبول نیست و این پرسش بزرگ پیش می‌آید که در شرایطی که برای گرفتن تصمیمی که بر اساس شواهد موجود، ماهیت آن مشخص است، یعنی تعطیلی بموقع شهر در مواقع اضطرار، اینگونه عمل می‌شود، چطور می‌توان توقع داشت در اجرای بند بند قانون هوای پاک و سایر مصوبات کاهش آلودگی هوا بدرستی عمل شود؟
شاخص آلودگی به 177رسید
شاخص بر خط آلودگی هوای تهران روز گذشته به ۱۷7 رسید. شاخص برخط آلودگی هوای تهران روز گذشته عدد 177 را نشان داد و هوا برای همه ناسالم شد. بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص برخط 10 ایستگاه در وضعیت قرمز و ناسالم برای همه افراد و همچنین شاخص 3 ایستگاه در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفت. گفتنی است طبق پیش‌بینی‌ها طی امروز نیز هوا ناسالم است اما بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی احتمال بارش پراکنده باران در تهران وجود دارد.
پیشنهاد عضو شورای شهر
این درحالی است که عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد ادارات استان تهران نیز در کنار مدارس تعطیل شود تا شاهد کاهش نسبی آلودگی هوا باشیم. حجت نظری در چهل و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکری اظهار داشت: شهرداران مناطق اهتمام ویژه‌ای به ساختمان‌های ناایمن ندارند و اهمال می‌شود؛ امیدواریم شاهد حادثه دیگری همچون پلاسکو نباشیم. نظری درباره آلودگی هوای شهر تهران نیز اظهار داشت: گاهی به نظر می‌رسد دولت‌ها برای اثبات اینکه همه کارهایی که در دولت قبلی انجام شده، اشتباه بوده است، تصمیم‌های نادرستی می‌گیرند. وی افزود: هم‌اکنون دولت درباره تعطیلی ادارات مقاومت می‌کند و در حال حاضر شاخص آلودگی هوا به 177 رسیده است و در شرایط اضطرار قرار داریم. وی بیان داشت: درخواست می‌شود دولتمردان بیشتر به سلامتی شهروندان توجه داشته باشند و ادارات نیز در کنار مدارس تعطیل شود. وی گفت: سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر نیز با مشکلاتی مواجه است که باید نسبت به حل آنها نیز اقدام شود.
سومین روز تعطیلی مدارس
طبق اعلام مدیرکل محیط‌زیست استان تهران‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مدارس شهرهای استان تهران امروز (چهارشنبه) هم به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد. براساس تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران، همه مقاطع تحصیلی استان تهران در 2 نوبت صبح و عصر جز در فیروزکوه، دماوند و پردیس برای سومین روز پیاپی تعطیل اعلام شد. همچنین دستگاه‌ها موظفند با مرخصی بانوان باردار و مادرانی که فرزند آنها به‌خاطر تعطیلی در منزل هستند موافقت کنند. براساس اعلام کیومرث کلانتری، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران، طرح سراسری زوج و فرد هم اجرا می‌شود. همچنین فروش طرح روزانه متوقف شده و هیچ فعالیت ورزشی نباید انجام شود. وی افزود: کمیته اضطرار هیچ تصمیمی در باره کاهش زمان یا تعطیلی ادارات نگرفته است.
 


Page Generated in 0/0067 sec