printlogo


کد خبر: 188540تاریخ: 1396/11/18 00:00
سهام 30 شرکت بزرگ آمریکایی در وال‌استریت یک‌شبه با میانگین کاهش ارزش 3 درصدی مواجه شد
سقوط تاریخی داو جونز

وال‌استریت روز دوشنبه گذشته شاهد سقوط تاریخی مهم‌ترین شاخص صنعتی و یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های سهام در جهان بود که نمایه‌ای کاملا آشکار از سقوط صنعت آمریکا و روندی موازی با کاهش ارزش جهانی دلار است.
به گزارش رویترز، صبح دوشنبه با آغاز هفته کاری جدید در بازار بورس نیویورک، سهام داو جونز در بیشترین سقوط یک‌روزه تاریخ خود کاهش ارزش 1600 واحدی را هم تجربه کرد و در نهایت این کاهش به میزان یکهزار و ۱۷۵ واحد کاهش ارزش تثبیت شد که نه‌تنها  از سال ۲۰۱۱ تاکنون بی‌سابقه بوده بلکه به معنای تداوم سقوط داو جونز از زمان سپتامبر سیاه 2008 است. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» نیز شاهد سقوطی بی‌سابقه بود.
به گفته کارشناسان سهام در وال‌استریت، گزارش کاهش بیکاری که جمعه گذشته  توسط وزارت کار ایالات متحده منتشر شد عامل سقوط سهام داو جونز بود.  این گزارش نشان می‌داد میزان اشتغال در ماه ژانویه گذشته بیش از حد انتظار رشد کرده و همزمان نیز دستمزدها افزایش داشته و به همین دلایل نگرانی‌هایی درباره احتمال افزایش تورم و افزایش نرخ بهره مطرح شد که نه‌تنها وال‌استریت بلکه بازارهای سهام آسیا را نیز از نخستین ساعات دیروز دچار بحران کرد. بامداد دیروز با آغاز به کار بازار‌های بورس آسیا، ارزش شاخص سهام در این بازار‌ها بویژه در ژاپن و تایوان نیز سقوط کرد. روز دوشنبه سهام هر 30 شرکت بزرگی که مجموعا شاخص داو جونز را تشکیل می‌دهند شامل اکسون موبیل، ورایزون و مایکروسافت با میانگین کاهش ارزش 3 درصد در منطقه قرمز تابلوی بازار وال‌استریت قرار گرفت.  این نشانگر تناقض عمیق سیاست‌های دولت ترامپ با واقعیات اقتصادی جهان است. او که بتازگی مدعی شده بود آمریکا شاهد کمترین میزان بیکاری در سال‌های اخیر است حالا با سقوط ارزش مهم‌ترین شاخص سهام صنعتی آمریکا مواجه شده است. در حالی که به نظر می‌رسید بازار سهام آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ طی یک سال اخیر به رکورد تازه‌ای دست یافته باشد اما سقوط شاخص داو جونز، از آغاز روندی دیگر خبر می‌دهد که کاخ سفید در بیانیه‌اش آن را ناشی از تمرکز دولت ترامپ بر بنیان‌های اقتصادی بلندمدت می‌داند. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید برنامه اصلاح مالیات رئیس‌جمهور آمریکا و اصلاحات نظارتی را عامل افزایش قدرت اقتصادی این کشور و بهبود وضعیت اقتصادی مردم می‌داند، حال آنکه دلار در ماه ژانویه گذشته به پایین‌ترین میزان ارزش خود
در قیاس با سایر ارزهای بین‌المللی رسید.
 


Page Generated in 0/0065 sec