printlogo


کد خبر: 188578تاریخ: 1396/11/18 00:00
روسیه توقف تهاجم نظامی ترکیه به عفرین را خواستار شد
استقرار سامانه‌های ضد هوایی در شمال سوریه

یک روز پس از درخواست ایران از ترکیه برای توقف عملیات‌ نظامی‌اش در شمال سوریه، روسیه نیز از ترکیه خواست حملات هوایی به شهر عفرین را متوقف کند اما اظهارات رسمی از سوی آنکارا یا مسکو درباره این مساله منتشر نشده است. با این حال منابع محلی در عفرین و فعالان کرد می‌گویند ترکیه از عصر دوشنبه حملات هوایی به مقرهای کردها در عفرین را متوقف کرده است اما عملیات زمینی ارتش ترکیه و شورشیان سوری و حملات توپخانه‌ای ترکیه ادامه دارد.  برزان صدیق، روزنامه‌نگار کرد گفت: ما اطلاعات موثقی داریم که به توقف حملات هوایی ترکیه اشاره دارد. از دوشنبه‌شب جنگنده‌های ترکیه در آسمان عفرین حرکتی نداشته‌اند و منطقه شاهد آرامش است اما منابع دیگر می‌گویند، تحولات ساعات اخیر نشان‌دهنده وجود توافقی میان روسیه و ترکیه برای توقف حملات هوایی علیه عفرین است. روز دوشنبه نیز وزارت امور خارجه ایران از ترکیه خواسته عملیات نظامی در شمال سوریه را متوقف کند و مذاکراتی برای توقف این عملیات وجود دارد. با این حال، بکر بوزداغ، معاون نخست‌وزیر ترکیه بعد از نشست هیات وزرا، به خبرنگاران گفت توافق میان کشورش و روسیه درباره استفاده از حریم هوایی سوریه طی عملیات نظامی در عفرین همچنان پابرجاست. این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که ارتش سوریه طی 2 روز گذشته بار دیگر کاروان نظامی ترکیه را که وارد منطقه تل‌العیس در جنوب حلب شده، هدف قرار داده است. منابع محلی حاضر در العیس اعلام کردند 80 تانک و خودروی سنگین و نفربر وارد شهرک العیس در جنوب حلب شده است. هفته گذشته نیز یک کاروان نظامی ترکیه قصد داشت وارد این منطقه شود ولی پس از اینکه ارتش سوریه آن را هدف قرار داد، از انجام این کار منصرف شد. منابع معارض اعلام کردند ارتش ترکیه عملیات شناسایی منطقه را در تل‌العیس انجام داده است؛ منطقه‌ای که 3 کیلومتر با شهرک الحاضر فاصله دارد که در کنترل ارتش سوریه قرار دارد. منابع حاضر در این منطقه اعلام کردند در جریان گلوله‌باران ارتش ترکیه توسط نیروهای ارتش سوریه، 2 سرباز ترک زخمی شدند. به گفته منابع محلی، مقدمات ایجاد چهارمین پست دیده‌بانی ترکیه در چارچوب توافق ایجاد مناطق کاهش تنش بر اساس مذاکرات آستانه-6 فراهم شده است. ارتش سوریه در اقدامی دیگر برای مقابله با جنگنده‌های متجاوز، سامانه‌های جدید هوایی را در حومه ادلب و حلب مستقر کرده است.  فرمانده نیروهای همپیمان ارتش سوریه اعلام کرد سامانه‌های جدید دفاع هوایی، موشک‌های ضد هوایی و دیگر تجهیزات ضدهواپیما در مناطق روستایی اطراف حلب و ادلب مستقر شدند. طبق اعلام این منبع نظامی، این سامانه‌های جدید، «حریم هوایی شمال سوریه را پوشش خواهند داد.» این فرمانده ارتش سوریه، استقرار این سامانه‌ها را «پیامی برای همگان» ارزیابی کرد. هواپیماهای جنگی ترکیه در چارچوب عملیاتی بزرگ علیه مواضع «یگان‌های مدافع خلق» (شبه‌نظامیان کرد سوری)، منطقه «عفرین» در شمال غرب سوریه را هدف حملات مستمر قرار داده‌اند. نظام دمشق پیش‌تر تهاجم نظامی ترکیه به عفرین را محکوم کرده و هشدار داده بود هرگونه هواپیمای نظامی ترکیه در آسمان سوریه را ساقط می‌کند.
افزایش تلفات انسانی تهاجم نظامی ترکیه
امروز چهارشنبه نوزدهمین روزی است که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه آغاز شده و منابع خبری از تداوم حملات ترکیه به مواضع شبه‌نظامیان کرد خبر می‌دهند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد در پی حملات 18 روز گذشته ترکیه به عفرین 142 نفر از کردها کشته و 345 نفر نیز زخمی شده‌اند. سانا اعلام کرد این تعداد کشته و زخمی به بیمارستان عفرین آورده شده بودند و همه این افراد غیرنظامی هستند. به گزارش سانا، نیروهای ترکیه، مرکز هلال‌احمر منطقه راجو را هدف حملات خمپاره‌ای خود قرار دادند و در جریان این حملات چندین نفر زخمی شدند. منابع محلی نیز خبر دادند، به خاطر اینکه نظامیان ترکیه و نیروهای تحت امر آنان هیچ گونه پیشروی در حمله به عفرین نداشته‌اند، به «بمباران مناطق حیاتی و خدماتی منطقه روی آورده‌اند.» در حالی ‌که ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه روز دوشنبه اعلام کرده بود تعداد تلفات شبه‌نظامیان کرد در پی عملیات عفرین، به حدود 950 نفر افزایش یافت. منابع خبری ترک اعلام کردند  تاکنون 33 منطقه شامل 21 روستا و 10 ارتفاع راهبردی، به تصرف نیروهای ترکیه و همپیمانان آنها درآمده است اما مرکز موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز از افزایش تعداد تلفات ارتش ترکیه و عناصر شورشی مورد حمایت آنکارا به 141 نفر خبر داده و گفتند از این تعداد، 21 نفر سرباز ترک بوده‌اند.
اردوغان: آمریکا نقشه‌هایی دارد
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیروز بار دیگر نیروهای آمریکایی حاضر در شمال سوریه را تهدید کرد هر چه زودتر شهر منبج را ترک کنند. اردوغان طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب عدالت و توسعه، گفت منبج هدف بعدی نظامیان ترکیه در عملیات شاخه زیتون برای پاکسازی خواهد بود و نیروهای آمریکایی باید هر چه سریع‌تر این شهر را ترک کنند زیرا ترکیه قصد دارد منبج را به صاحبان اصلی‌اش بازگرداند. وی با پرسش این سوال که چرا آمریکا به ارسال سلاح به شمال سوریه، به‌رغم پاکسازی آن از داعش، ادامه می‌دهد، تاکید کرد: «چرا شما هنوز آنجا هستید؟ شما حتما نقشه‌هایی برای ترکیه، ایران و شاید روسیه دارید.» رئیس‌جمهور ترکیه درباره عملیات نظامی در شمال سوریه نیز افزود: «عملیات ما در عفرین با اراده پیش می‌رود و آن را در ادلب ادامه خواهیم داد».
درخواست سازمان ملل برای آتش‌بس
در حالی‌ که جبهه شمال و شمال غرب سوریه به دلیل عملیات ارتش سوریه در ادلب و عفرین به دلیل عملیات ارتش ترکیه بشدت داغ است، نمایندگان سازمان ملل در سوریه خواستار توقف درگیری‌ها در سوریه به صورت فوری به مدت دست‌کم یک ماه شدند تا زمینه برای ارسال کمک‌ها و خارج کردن بیماران و زخمی‌ها برای مداوا فراهم شود. در بیانیه هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل اوضاع سوریه بسیار خطرناک توصیف شده است. در این بیانیه آمده است، تیم انسانی سازمان ملل در سوریه نسبت به پیامدهای احتمالی ناشی از بحران انسانی روزافزون در مناطق مختلف سوریه هشدار می‌دهد. منابع محلی در عفرین و فعالان کرد اعلام کردند جنگنده‌های ترکیه حمله به مقرهای کردها در عفرین را طی ۲۴ ساعت اخیر متوقف کرده‌اند.
انتحاری ناکام القاعده در ادلب
همزمان با پیشروی ارتش سوریه و نیروهای همپیمانش در محورهای مختلف، تروریست‌ها برای جلوگیری از این موفقیت دست به عملیات انتحاری می‌زنند. بنا بر این گزارش، صبح دیروز نیروهای ارتش سوریه و مقاومت از انهدام یک زرهپوش بمبگذاری شده در نزدیکی مواضع خود در منطقه راهبردی تل‌سلطان واقع در حاشیه غربی فرودگاه نظامی ابوالظهور استان ادلب این کشور خبر دادند. به گفته منابع میدانی، نفربر بمبگذاری شده پیش از رسیدن به دروازه‌های پایگاه هدف موشک ضد زره قرار گرفته و منهدم شده است. این در حالی است که بخش رسانه‌ای جبهه النصره یکی از چند شعبه شبکه القاعده در سوریه نیز 2 تصویر از این زرهپوش پیش و پس از انفجار منتشر کرد و آن را عملیاتی موفق ادعا کرده است.
سرشاخ شدن القاعده با روسیه
همزمان، منابع رسانه‌ای از کشته شدن 2 نفر و زخمی شدن چند تن دیگر در جریان حمله خمپاره‌ای القاعده مستقر در منطقه غوطه شرقی دمشق به یک مرکز امدادرسانی روس در مرکز این شهر خبر دادند. بنا بر این گزارش، یک منبع در پلیس دمشق، روز گذشته گفت شدت انفجار خمپاره‌ها به حدی بود که صدای آنها تا محلات دیگر نیز بخوبی شنیده می‌شد. به گفته وی، منبع شلیک این خمپاره‌ها در منطقه غوطه شرقی قرار داشته است.
 


Page Generated in 0/0052 sec