printlogo


کد خبر: 188581تاریخ: 1396/11/18 00:00
چهارگوشه

خشم شیخ‌‌نشین‌ها از طرح بین‌المللی کردن حرمین
عربستان، بحرین و امارات درخواست قطر برای بین‌المللی کردن حرمین شریفین را محکوم کردند.   عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان با هشدار به مقامات قطر گفت: درخواست برای بین‌المللی کردن اماکن مقدس اقدامی متجاوزانه و اعلام جنگ علیه عربستان است. ما حق خود را برای واکنش به هر طرفی که برای بین‌المللی کردن اماکن مقدس‌مان تلاش کند محفوظ می‌دانیم. وزیر خارجه بحرین نیز بر شکست طرح قطر تأکید کرد و از مقامات دوحه خواست به موضوع بین‌المللی کردن حرمین شریفین بازنگردند. وزیر مشاور در امور خارجه امارات نیز گفت: طرح آشفته بین‌المللی کردن حرمین شکست خواهد خورد.

سعودی‌ها تیران را تحویل گرفتند
یک منبع دیپلماتیک غربی اعلام کرد اقدامات مربوط به واگذاری جزیره تیران به عربستان سعودی در خفا انجام شده است. بر اساس این گزارش، عربستان جزیره تیران در دریای سرخ را در راستای اجرای توافق تعیین مرز دریایی میان مصر و عربستان تحویل گرفته است. جزیره تیران در استان سینای‌جنوبی مصر واقع شده‌ و
۸۰ کیلومتر مساحت دارد. جزیره تیران در واقع جزیره‌ای است مسلط بر تنگه تیران، تنگه‌ای باریک و کم عمق که خلیج عقبه را به دریای سرخ متصل می‌کند. رئیس‌جمهوری مصر در سال ۲۰۱۶، 2 جزیره تیران و صنافیر را در راستای بهبود روابط میان قاهره و ریاض به عربستان سعودی واگذار کرده بود.

آمریکا قصد خروج از عراق را ندارد
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد قصد ندارد بزودی نیروهایش را از عراق خارج کند. این در حالی است که روز دوشنبه سخنگوی دولت عراق اعلام کرده بود آمریکا در حال کاهش شمار نظامیانش در عراق است. سخنگوی پنتاگون گفت: ما قصد نداریم بزودی هیچ‌گونه سربازی را از عراق خارج کنیم. ما با عراق برای تبدیل مأموریت‌های نیروهای آمریکایی به آموزش یگان‌های ارتش عراق و افزایش آمادگی جهت مبارزه با تروریسم توافق کرده‌ایم. ائتلاف مدعی مبارزه با داعش نیز در بیانیه‌ای از کاهش نیروهایش در عراق در سال ۲۰۱۸ خبر داد و تأکید کرد بعد از موفقیت‌های سریع علیه داعش، این ائتلاف تمرکزش را از عملیات جنگی به حفظ دستاوردهای نظامی عراق علیه داعش تغییر می‌دهد.

سفر هیأت رسانه‌ای عربی به اراضی اشغالی
 وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد یک هیأت رسانه‌ای عربی در پاسخ به دعوت این وزارتخانه برای نخستین‌بار به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است. این هیأت شامل 9 عضو است که 5 نفر از آنان مغربی و 4 نفر دیگر لبنانی، کرد، یمنی و سوری هستند. این هیأت از اماکن مقدس مربوط به هر 3 دین آسمانی در مناطق مختلف فلسطین اشغالی دیدار می‌کنند و به شهرهای ناصره، حیفا و عکا نیز سفر خواهند کرد.

جنبش بایکوت اسرائیل  نامزد نوبل صلح
پارلمان نروژ جنبش بین‌المللی تحریم اسرائیل (BDS) را با توجه به نقش‌آفرینی فعالانه و مسالمت‌آمیز در راستای حقوق ثابت و غیرقابل انکار ملت فلسطین، کاندیدای جایزه صلح نوبل کرد. به دنبال این تصمیم «بیورنار موکانس» از اعضای پارلمان نروژ در بیانیه‌ای رسانه‌ای گفت: «من به عنوان یکی از اعضای پارلمان نروژ به انتخاب جنبش تحریم اسرائیل به عنوان کاندیدای جایزه صلح نوبل افتخار می‌کنم. این برای ما و اصولی که به آن اعتقاد داریم بسیار محترم است. ما با پایبندی به اقدامات جنبش تحریم، خواستار توقف تام و تمام سیاست‌های نژادپرستانه و راستگرایانه هستیم که در بسیاری از نقاط جهان رو به توسعه و گسترش نهاده است.» عمر البرغوثی، از اعضای کمیته ملی فلسطینی بایکوت اسرائیل و  از موسسان این جنبش نیز ضمن تقدیر از اقدام پارلمان نروژ، آن را حرکتی شجاعانه توصیف کرد. جنبش بین‌المللی اقتصادی تحریم اسرائیل از 9 جولای 2005 با حضور و مشارکت 171 سازمان غیردولتی فلسطینی آغاز شد و در کشورهای مختلف جهان مورد استقبال قرار گرفت.


Page Generated in 0/0066 sec