printlogo


کد خبر: 188594تاریخ: 1396/11/19 00:00
اخبار

کالای قاچاق در فیلیپین سوزانده اما در ایران فروخته می‌شود
در روزهای اخیر خبری مبنی بر نابودی ۲۰ خودروی لوکس قاچاق در کشور فیلیپین و در حضور رئیس‌جمهور این کشور در رسانه‌ها منتشر شد. این 20 خودرو شامل برندهایی چون لکسوس، بی‌ام‌دبلیو، مرسدس بنز، آئودی، جگوار و شورولت استینگری بود که ارزش آنها بالغ بر یک‌میلیون و 200 هزار دلار برآورد شده است. حالا کافی است نگاهی به رویکرد و رفتار مسؤولان کشورمان در قبال خودروهای لوکس قاچاق داشته باشیم؛ خودروهایی که مردادماه سال 95 قرار بود برای یک بار هم که شده امحا شود تا درس عبرتی برای قاچاقچیان باشد اما امروز که یک سال و 5 ماه از آن تاریخ می‌گذرد، این خودروها در انبارهای سازمان اموال تملیکی خاک می‌خورد و هنوز مسؤولان خوشفکر، مدیر و مدبر کشورمان که در مقابله با فساد زیر بار هیچ فشار و نفوذی نمی‌روند(!) نتوانسته‌اند تصمیمی در این باره بگیرند. بتازگی دولت برای درآمدزایی در بودجه سال 97 پیشنهاد داده است اجناس قاچاق وارد چرخه مصرف شود و این کالاها به فروش برسد و از عایدی آنها برای اشتغال و تولید استفاده شود، جالب اینجاست که با جاری شدن اجناس قاچاق در بازار دیگر جایی برای تولید‌کننده باقی نمی‌ماند و پول‌پاشی برای اشتغال جوانان بی‌معناست.


افزایش قیمت برخی میوه‌ها در بازار
بررسی‌ها از بازار میوه و تره‌بار نشان می‌دهد شیب قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته و با نزدیک شدن به ماه پایانی سال با سیر افزایشی روبه‌رو شده است و اقلامی مثل موز، پرتقال، لیموترش، خیار، آناناس و انگور در بازار گران شده‌اند. به گزارش ایسنا، هر کیلوگرم موز بیش از ۸۰۰۰ تومان در بازار قیمت دارد. غیر از موز، قیمت برخی اقلام دیگر ‌از جمله خیار بوته‌ای، آناناس، انگور و پرتقال هم افزایش یافته و پرتقال شمال به طور متوسط به کیلویی ۷۰۰۰ تومان رسیده که نسبت به ماه قبل حدود ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. به گفته برخی فروشندگان، نارنگی، سیب قرمز و خیار از جمله پرتقاضاترین میوه‌ها در بازار  هستند و آناناس و نارگیل کمترین تقاضا را دارند. سیب زمینی و پیاز هم که پرتقاضاترین اقلام در بازار تره‌بار هستند، کیلویی ۲۵۰۰ تومان به طور متوسط فروخته می‌شوند. همچنین مشاهدات نشان می‌دهد لیموترش گران‌ترین محصول در بازار تره‌بار است.


تراز عملیاتی بودجه96  منفی ۷۲ هزار میلیارد تومان
بر اساس جزئیات عملکرد بودجه در ۹ ماه نخست 96 در حالی که هزینه‌های جاری رشد حدودی ۱۷ درصدی را داشته، تراز عملیاتی بودجه منفی 5/72 هزار میلیارد تومان بوده است. بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، درآمدهای مالیاتی حدود 68 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال با رشد 4/4 درصد رو به رو بوده اما نسبت به مصوب بودجه 96 در 9 ماه با عقب‌ماندگی 20 هزار میلیارد تومانی همراه بوده است. کل درآمدها نیز حدود 95 هزار میلیارد تومان بوده است. بر این اساس پرداخت‌های هزینه‌ای دولت  در این مدت حدود 5/163 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 8/16 درصدی همراه شده است. به این ترتیب تراز عملیاتی بودجه در مدت یاد شده منفی 5/72 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال با افزایش قابل توجه 35 درصدی روبه‌رو شده است.


افزایش متغیر دستمزد 97 کارگران
معاون وزیر کار با اشاره به احتمال «افزایش متغیر» میزان دستمزد سال ۹۷ برای شاغلان با سطوح مختلف مزدی، از تشکیل جلسه شورای‌عالی کار در ۲۹ بهمن با دستور کار دستمزد خبر داد. احمد مشیریان در گفت‌وگو با مهر، افزود: با توجه به اینکه در لایحه بودجه ۹۷ افزایش حقوق کارکنان دولت به صورت متغیر پیش‌بینی شده، به نحوی که حقوق‌های کمتر از ۵ میلیون به صورت پلکانی بین 15 تا 18 درصد افزایش می‌یابد، بنابراین در صورت تصویب این تبصره در مجلس، این سناریو می‌تواند در نحوه تعیین میزان دستمزد کارگران موثر باشد به طوری که میزان افزایش دستمزد برای سطوح مختلف مزدی به یک میزان ثابت نباشد، بلکه دستمزد حداقلی‌بگیران بیش از دیگر سطوح مزدی افزایش یابد. بر اساس مصوبه ۲۵ اسفند 1396 شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد سال ۹۶ با افزایش 5/14 درصدی از ۸۱۲ هزار و ۱۶۶ تومان به ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان افزایش یافت. 


Page Generated in 0/0070 sec