printlogo


کد خبر: 188598تاریخ: 1396/11/19 00:00
هشدارهای وزارت بهداشت در پی تشدید شرایط آلودگی هوا
آلودگی هوا قطعاً سرطان‌زاست
مدیر شبکه سنجش کیفیت هوا: 60 درصد ذرات معلق کوچک‌تر از 5/2 میکرون «کربن سیاه» است

گروه اجتماعی: سرپرست گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن تشریح تبعات و عوارض کوتاه و بلندمدت آلودگی هوا بر سلامت شهروندان، از مردم خواست تا حد امکان تردد در فضای باز را محدود کرده و در شرایط تعطیلی مدارس، کودکان را روانه پارک‌ها و فضاهای باز نکنند.
عباس شاهسونی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به معضل آلودگی هوا در کلانشهرها و همچنین تهران و تبعات مواجهه مردم با آن، گفت: توصیه اکید ما این است افرادی که حضورشان در فضای بیرون و آلوده، ضروری نیست، حداقل تردد را در فضای آزاد داشته باشند. شاهسونی تاکید کرد: همچنین مبتلایان به بیماری‌های قلبی، تنفسی، دیابتی‌ها و سالمندان «باید» از تردد در فضای آزاد تا حد امکان اجتناب کنند و اگر لازم است افراد به خارج از منزل بروند از ماسک‌های N95 یا P2 معتبر استفاده کنند. وی همچنین به افرادی که ناچار به حضور در فضای باز هستند مانند ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و افزود: این دسته از افراد نیز باید از ماسک‌های فیلتردار معتبر استفاده کنند؛ این ماسک‌ها را نیز حتما از داروخانه‌ها تهیه کنند و به صورت صحیح روی صورت‌ قرار دهند به طوری که سطح بینی و دهان را به طور کامل بپوشاند. ماسک‌های کاغذی نیز در این زمینه اصلا کارآیی ندارند.  سرپرست گروه سلامت مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به سوالی درباره میزان اثربخشی تعطیلی مقطعی مدارس و مهدهای کودک در کاهش تبعات آلودگی هوا در این گروه‌های سنی، گفت: در این زمینه توقع‌مان آن است که اگر تعطیلی اعلام می‌شود، والدین فرزندان‌شان را روانه پارک‌ها و سایر فضاهای آزاد نکنند، چرا که آلودگی هوا 2 راه‌حل کلی دارد؛ یا باید غلظت آلودگی را کاهش دهیم یا مواجهه افراد با آلودگی کم شود. وی همچنین گفت: همانطور که معاون بهداشت وزارت بهداشت به استانداری اعلام کرد، با توجه به تبعات آلودگی هوا روی سلامت، حداقل انتظار داشتیم ساعت کاری ادارات نیز ۲ ساعت کاهش یابد؛ دلیلش هم این است که مواجهه مردم با آلاینده‌های هوایی کمتر شود و به این ترتیب تبعات آن هم کمتر خواهد بود. وی درباره اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت آلودگی هوا بر سلامت نیز گفت: سرفه، سوزش چشم، فشار خون، افزایش موارد سکته‌های قلبی و مغزی در صورت مواجهه مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر بیماران قلبی و تنفسی از جمله عوارض کوتاه‌مدت آلودگی هواست. همچنین آلودگی هوا در طولانی مدت، افزایش خطر مرگ و همچنین افزایش سرطان ریه را به دنبال دارد. شاهسونی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده آلودگی هوا (مواجهه طولانی‌مدت با آن)، سرطان‌زای قطعی است. آلودگی هوا در طولانی‌مدت باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های ریوی و COPD می‌شود و بار زیادی را نیز بر دوش دولت و وزارت بهداشت قرار می‌دهد.
60  درصد ذرات 2/5میکرون «کربن سیاه» است
در همین باره، مدیر شبکه سنجش کیفیت هوای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، گفت: مهم‌ترین آلاینده‌ای که در 6 ماه دوم سال سد راه تنفس تهرانی‌ها می‌شود، ذرات معلق کوچک‌تر از 5/2 میکرون است اما درصد بسیار بالایی از این آلاینده از کربن سیاه تشکیل‌شده است. احمد طاهری، در این ‌باره گفت: آنگونه که داده‌های اندازه‌گیری شده کربن سیاه به همراه ذرات معلق کوچک‌تر از 5/2 میکرون در ایستگاه‌های اندازه‌گیری کیفیت هوای شهر تهران نشان می‌دهد، کربن سیاه که یک آلاینده اولیه حاصل از احتراق ناقص در خودروهای دیزلی است، در ساعات شب با تردد ناوگان دیزلی (کامیون) در سطح شهر تهران آزاد می‌شود. طبق این اندازه‌گیری، تا حدود 60 درصد از ذرات معلق کوچک‌تر از 5/2 میکرون را کربن سیاه تشکیل می‌دهد. این آلاینده که برای سلامتی بسیار خطرناک بوده و با توجه به ابعاد بسیار کوچک می‌تواند تا لایه‌های زیرین سیستم تنفسی انسان نفوذ کرده و حتی وارد سیستم گردش خون نیز شود، با غلظت بالا و سهم قابل‌توجه در ذرات معلق کوچک‌تر از 5/2 میکرون در ساعات ابتدایی روز نیز وجود دارد. به گفته طاهری، اگر چه در طول روز با خروج ناوگان دیزل از سطح شهر، غلظت این آلاینده به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند و سهم آن به حدود 20 درصد کاهش می‌یابد اما کربن سیاه انتشاریافته در طول شب، به‌عنوان پایه تشکیل ذرات معلق ثانویه با جذب سایر آلاینده‌های موجود در جو عمل می‌کند که تأثیر این آلاینده را در طول روز نیز حفظ می‌کند. وی افزود: تحقیقات دیگری نیز در این زمینه در سطح شهر تهران در رابطه با تعیین سن کربن سیاه یا به عبارتی زمان سپری‌شده از انتشار آن انجام‌شده که کاملاً تأییدکننده فرضیه فوق و نقش ناوگان دیزلی در این آلاینده است.
سومین روز «ناسالم» آسمان پایتخت
همچنین روز گذشته شاخص کیفیت هوای تهران با قرار گرفتن روی عدد 175 در شرایط «ناسالم برای تمام گروه‌های جامعه» قرار گرفت. روز گذشته با تصمیم کمیته اضطرار تمام مدارس تهران تعطیل بودند. همچنین طرح زود و فرد به‌صورت سراسری به اجرا درآمد و فروش طرح روزانه ممنوع بود. با این حال در برخی ساعات اولیه روز شاخص آلایندگی در برخی نقاط تهران از مرز هشدار عبور کرد و در شرایط «بسیار ناسالم» قرار گرفت. بر این اساس، آسمان تهران روز گذشته با شاخص میانگین 175 برای سومین روز پیاپی در شرایط «ناسالم برای تمام گروه‌های جامعه» قرار گرفت. گفتنی است بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، با گذشت 324 روز از سال 96، تعداد روزهای «ناسالم» آسمان تهران به 88 رسیده است. همچنین 8 روز شرایط کیفی هوا در شرایط «ناسالم برای تمام گروه‌های جامعه» قرار گرفته است. 
همچنین دبیرخانه کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوای استان تهران روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به تداوم پایداری هوا و بالا بودن شاخص کیفی هوای استان طی امروز (پنجشنبه 19 بهمن)، اجرای طرح زوج و فرد در تهران، ری و تجریش از در منازل خواهد بود و فروش طرح ترافیک روزانه ممنوع است. علاوه بر این همه فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر تهران متوقف است و کماکان تردد همه کامیون‌ها در سطح شهر تهران به استثنای کامیون‌های حمل زباله، مواد سوختی و فاسد شدنی ممنوع است.
 


Page Generated in 0/0059 sec