printlogo


کد خبر: 188661تاریخ: 1396/11/23 00:00
اخبار

 تجارت ایران و چین ۳۷ میلیارد دلاری شد
تجارت ایران و چین در سال 2017 میلادی با رشد ۱۹ درصدی نسبت به سال 2016 به ۳۷ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار رسید. به گزارش تسنیم، جدیدترین آمار گمرک چین نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و چین که در سال 2016 بالغ بر 2/31 میلیارد دلار شده بود، در سال 2017 به 18/37 میلیارد دلار افزایش یافته است. صادرات چین به ایران در این سال با رشد 13 درصدی نسبت به سال 2016 روبه‌رو شده و به 6/18 میلیارد دلار رسیده است. واردات چین از ایران نیز در سال 2017 با رشد 25 درصدی به 58/18 میلیارد دلار رسیده است. چین در سال 2016 بالغ بر 4/16 میلیارد دلار کالا به ایران صادر و 8/14 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود. تراز تجاری دو کشور در سال 2017 به میزان 20 میلیون دلار به نفع چین بوده است. سهم ایران از کل صادرات چین در این سال 82/0 درصد بوده است. چین در این سال 2263 میلیارد دلار کالا صادر کرده است. نسبت واردات چین از ایران به کل واردات 1840 میلیارد دلاری این کشور در سال 2017 نیز یک درصد گزارش شده است.

شرایط مالکیت هپکو محرز نیست
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پرداخت ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در کشور به پرونده شرکت هپکو گفت: در بحث شرکت هپکو و خصوصی‌سازی این شرکت شرایط مالکیت محرز نبوده و باید شرایط واگذاری به درستی انجام گیرد. به گزارش تسنیم، محمد شریعتمداری با اشاره به اینکه با دولتی شدن دوباره صنایع واگذار شده کاملا مخالف هستم، اذعان داشت: باید تدابیری برای واگذاری درست انجام گیرد و در همین راستا طبق ماده 6 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور مبنی بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است از ثبت سفارش کالاها، تجهیزات، لوازم و فرآورده‌هایی که احکام این قانون را رعایت نکرده‌اند، جلوگیری کند به‌طور قطع جلوی ثبت سفارش گرفته خواهد شد. همچنین وضعیت مطالبات شرکت واگن پارس از وزارت نفت و نیرو در دولت مطرح خواهد شد.

تحویل هواپیماهای برجامی به مشکل می‌خورد؟
شرکت ایران‌ایر مشکلی با تامین مالی خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس ندارد اما اگر آمریکا مجوزهای صادراتی را تمدید نکند، تحویل هواپیماها ممکن است با مانع روبه‌رو شود. به گزارش تسنیم، فرزانه شرفبافی، مدیرعامل شرکت ایران‌ایر در حاشیه کنفرانس یورومانی ایران در پاریس گفت، ایران‌ایر نخستین هواپیمای بوئینگ خود را اواخر سال جاری میلادی تحویل خواهد گرفت. ایران‌ایر انتظار دارد دریافت هواپیماهای ایرباس ساخته شده مخصوص ایران را سال آینده آغاز کند. شرفبافی افزود: تحویل بوئینگ در سال 2018 و ایرباس در سال 2019 خواهد بود. ما مشکلی با تامین مالی این معاملات نداریم. شرکت بوئینگ هنوز به صورت رسمی فهرست سفارشات ایران را منتشر نکرده است. شرفبافی تصریح کرد: اینکه مجوزها تمدید خواهد شد یا نه، باید منتظر ماند و دید. این بستگی به آمریکا دارد؛ به موجب برنامه زمان‌بندی شده قبلی، باید تا سال 2020، 37 تا 38 فروند هواپیما تحویل ایران داده شود که 15 فروند آن بوئینگ و 20 فروند‌ ای‌تی‌آر است. تاکنون ایران‌ایر 3 فروند هواپیمای ایرباس که در اصل برای ایرلاین‌های دیگر ساخته شده بود و 8 فروند هواپیمای توربوپراپ‌ ‌ای تی آر را تحویل گرفته است. با وجود اینکه ایران به موجب برجام اجازه یافته از شرکت‌های غربی هواپیما خریداری کند اما خرید این هواپیماها نیازمند کسب مجوز خزانه‌داری آمریکا است.
 


Page Generated in 0/0061 sec