printlogo


کد خبر: 188674تاریخ: 1396/11/23 00:00
چهارگوشه

تروریست‌های ادلب به پنتاگون پاس گل شیمیایی دادند
احتمال حملات موشکی آمریکا به سوریه
در ادامه روند مداخله نظامی آمریکا و متحدانش در سوریه، پنتاگون قصد دارد با سوءاستفاده از تنش رژیم صهیونیستی با دمشق، مجددا حملاتی موشکی را به این کشور انجام دهد. طبق خبری که آسوشیتدپرس منتشر کرده است، فردای سرنگونی اف 16 ارتش اسرائیل در بلندی‌های جولان توسط سامانه پدافندی سوریه، منابعی در وزارت جنگ ایالات متحده مدعی شده‌اند ارتش آمریکا قصد دارد بار دیگر به بهانه استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه مخالفان و نه در حمایت علنی از اسرائیل، از طریق ناوگانش در مدیترانه اهدافی را در خاک این کشور هدف قرار دهد. آمریکا در آوریل 2017 پایگاه هوایی شعیرات سوریه را با ۵۹ موشک تاماهاک هدف قرار داد. حال بنا بر گزارش‌های جدید احتمال حملات مشابهی به پایگاه‌های نظامی حساس در سوریه وجود دارد. عجیب آنکه بلافاصله پس از انتشار این تصمیم پنتاگون، تروریست‌های تحت حمایت غرب در ادلب حمله شیمیایی جدیدی را با استفاده از گاز کلر در اطراف شهرک ابوعمر انجام دادند. حمله‌ای که همانند حملات شیمیایی قبلی تروریست‌ها مشخصا برای فراهم کردن بهانه لازم برای آمریکایی‌ها به منظور موشک‌باران سوریه انجام گرفته است. منابع دولتی سوریه تلفات جانی حمله مزبور را که در نزدیکی روستای ابودالی در حومه جنوب غربی ادلب انجام شده، متوجه تروریست‌هایی دانسته‌اند که آمریکا، اروپا و ترکیه آشکارا نسبت به سرنوشت آنها ابراز نگرانی می‌کنند. آمریکا در یک ماه گذشته، حملات اینچنینی را که تروریست‌ها با گاز کلر یا سارین انجام می‌دهند به دولت سوریه نسبت داده است و حتی گزارش‌هایی را به شورای امنیت ارائه کرد و در تلاش بود زمینه لازم برای اقدام نظامی علیه دولت دمشق را فراهم کند که با مخالفت روسیه مواجه شد. ژنرال یوری نیتکاتچوف، از فرماندهان ارتش روسیه با ابراز نگرانی از انتشار چنین گزارش‌هایی گفت: «در صورت حمله آمریکا به پایگاه‌های ارتش سوریه، روابط میان روسیه و آمریکا متشنج‌تر از شرایط کنونی خواهد شد».

دست گدایی نتانیاهو به سوی پوتین
نشریه عبری‌زبان یدیعوت آحارونوت نیز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده است تل‌آویو در پیامی به مسکو، از روسیه خواسته «به سرعت» وارد عمل شده و به ایران و سوریه اعلام کند اسرائیل به دنبال درگیری نیست. بنا بر این گزارش، در این پیام از روسیه خواسته شده میانجیگری کند و به تهران و دمشق بگوید با وجود حملاتی که روز شنبه اسرائیل در سوریه انجام داد اما خواهان بالا گرفتن تنش‌ها و درگیری نیست. در همین راستا، پوتین در گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو بر ضرورت خودداری از هرگونه اقدامی که منجر به رویارویی جدید در منطقه شود، تأکید کرد.

71 کشته در سقوط مشکوک هواپیمای مسافری روسی
بعد از ظهر دیروز یک هواپیمای مسافری روسی، لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه داماددووی مسکو آتش گرفت و در حومه پایتخت روسیه سقوط کرد. هواپیمای آنتونف 148 خطوط هوایی ساراتوف که با 71 خدمه و مسافر به مقصد شهر اورسک در منطقه اورال روسیه از یکی از 3 فرودگاه بین‌المللی مسکو به هوا برخاسته بود، 2 دقیقه بعد از صفحه رادار محو شد و لحظاتی بعد گزارش رسید که در روستای آرگونوو در حومه پایتخت سقوط کرده است. در حالی که هنوز علت سقوط به طور رسمی اعلام نشده اما مقامات محلی اعلام کرده‌اند به خاطر پرت بودن نقطه سقوط امکان دسترسی فوری تیم امداد به لاشه وجود نداشته است. همچنین تایید شده تمام 71 سرنشین آن درگذشته‌اند. این در حالی است که شاهدان عینی در منطقه رامنسکی در جنوب شرقی مسکو به شبکه‌های تلویزیونی گفته‌اند این هواپیما را پیش از سقوط در حالی مشاهده کرده‌اند که آتش گرفته بود. از آنجا که شرکت سازنده آنتونف اوکراینی است، از همان بدو انتشار خبر سقوط آنتونف 148 مزبور، شایعاتی درباره امکان خرابکاری عوامل خارجی در سقوط این هواپیما در جامعه روسیه پیچیده است. مشابه چنین شایعاتی، سال پیش به‌دنبال  سقوط توپولف ارتش روسیه به مقصد سوریه در سواحل دریای سیاه، حامل گروه کر ارتش سرخ، به گوش می‌رسید.


Page Generated in 0/0053 sec