printlogo


کد خبر: 188710تاریخ: 1396/11/24 00:00
دلایل موفقیت تیم‌ملی فوتسال ایران و قهرمانی در آسیا

مرتضی احمدی: تیم‌ملی فوتسال ایران با غلبه بر ژاپن در فینال جام ملت‌های آسیا توانست برای دوازدهمین بار عنوان قهرمانی آسیا را به دست بیاورد تا همچنان با اختلاف نسبت به سایر کشورها بر بام قاره آسیا بایستد. ایران در مرحله گروهی این مسابقات کار سختی نداشت و حتی برابر حریفان قدرتمندی چون تایلند، ازبکستان و ژاپن هم به چالش جدی نخورد. قدرت تیم‌ملی فوتسال ایران آنقدر بالا بود که سرمربیان تیم‌‌های مقابل از جمله تایلند و ازبکستان معتقد بودند هیچ تیمی توانایی رویارویی با ملی‌پوشان ما را ندارد.
سیدمحمد ناظم‌الشریعه، سرمربی شیرازی تیم‌ملی فوتسال ایران در شهریورماه ۹۴ هدایت این تیم را بر عهده گرفت یعنی کمتر از 3 سال پیش. او در همان سال توانست ایران را به قهرمانی جام ملت‌های آسیا (۲۰۱۶- ازبکستان) برساند تا اولین افتخارش را در تیم‌ملی جشن بگیرد. این مربی سپس با همین تیم به مسابقات جام‌جهانی کلمبیا رفت و با کسب نتایج عالی و شکست تیم‌‌های قدرتمندی چون برزیل و پرتغال، عنوان سومی را از آن ایران کرد. البته تیم‌ملی در این میان عنوان قهرمانی بازی‌‌های داخل سالن آسیا را هم از آن خود کرد. ناظم‌الشریعه حالا و در سومین آزمون جدی خود در جام ملت‌ها توانست ایران را مجددا به عنوان قهرمانی آسیا برساند و نقش اصلی را در موفقیت تیم‌ملی ایفا کند.
کادر فنی بادانش و بی‌ادعا
ناظم‌الشریعه در کادر مربیگری خود با افرادی همکاری می‌کند که در عین دانش بالا، بی‌ادعا و به دور از هیاهو و جنجال فقط به فکر موفقیت ایران هستند. علی صانعی، محمد هاشم‌زاده، امیر فراشی، جلیل دوران و دیگر مربیان و اعضای کادر تیم‌ملی علاوه بر پختگی و تجربه زیاد، در آماده‌سازی، آنالیز و چینش تیم خبره بوده و عصای دست ناظم‌الشریعه در روزها و مسابقات سخت هستند.
بازیکنانی که همدل هستند و اشباع نمی‌شوند
یکی از چشمگیرترین ویژگی‌‌های تیم‌ملی ایران از زمان حضور ناظم‌الشریعه، استفاده از بازیکنانی است که همدل هستند و برابر دستورات کادر فنی سرکشی نمی‌کنند. این همدلی از درون دروازه تا رأس و روی نیمکت دیده می‌شود. هرچند در این دوره از جام ملت‌ها یکی، دو بازیکن از کم بازی کردن خوشحال و راضی نبودند اما ناظم‌الشریعه با ایجاد فضای دوستانه و رقابتی در تیم‌ملی، یکی از ضلع‌‌های موفقیت تیمش را پررنگ‌تر کرده است.
نکته دیگر اینکه ۱۱ قهرمانی در پرونده فوتسال ایران، ملی‌پوشان را از تلاش برای تصاحب دوازدهمین عنوان قهرمانی بی‌انگیزه و سرد نکرده بود. آنها نه‌تنها باوجود قهرمانی‌‌های متوالی اشباع نشدند بلکه به قدری خوب ظاهر شدند که عنوان آقای گلی این رقابت‌ها و ارزشمندترین بازیکن هم به ایرانی‌ها رسید.
کمیته فنی و فوتسال پیگیر بازی‌‌های تدارکاتی
در کنار تمام انتقاداتی که به کمیته فوتسال درباره نحوه برگزاری لیگ و ضعف‌‌های آن وارد است، می‌توان به پیگیری این کمیته و همچنین کمیته فنی برای برگزاری مسابقات دوستانه اشاره کرد. کمیته فنی چند ماه پیش توانست تورنمنت اصفهان را با حضور قزاقستان، روسیه و آذربایجان فراهم کند تا خیال ناظم‌الشریعه برای برگزاری بازی‌‌های تدارکاتی پیش از جام ملت‌های آسیا تا حد زیادی راحت شود. این کمیته همچنین بلافاصله بعد از لغو سفر به کشور اسلوونی، با رایزنی با کشور آذربایجان موفق شد تیم‌ملی را برای برگزاری بازی راهی این کشور کند.


Page Generated in 0/0147 sec