printlogo


کد خبر: 188726تاریخ: 1396/11/24 00:00
وزیر بهداشت در اظهاراتی با اشاره به وضعیت مصرف دخانیات در کشور مطرح کرد
درخواست افزایش مالیات بر دخانیات
قاضی‌زاده‌هاشمی: دلیل مخالفت با افزایش مالیات سیگار را متوجه نمی‌شوم

گروه اجتماعی: وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم افزایش مالیات بر دخانیات به منظور کاهش مصرف آن، گفت: به هر نسبت که مبلغ سیگار افزایش یابد، دسترسی کاهش خواهد یافت و در این زمینه لازم است از تجربیات بین‌المللی استفاده شود.
سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در واکنش به برخی تلاش‌ها برای پایین نگه داشتن قیمت سیگار به بهانه کنترل قاچاق آن، به ایسنا گفت: به نظر من در این موضوع نیز باید به تجربیات بین‌المللی احترام  گذاشته و از آن استفاده کنیم. وی افزود: قیمت سیگار در همه جای دنیا گران‌تر از ایران است، دلیلش هم آن است که سرانجام قیمت روی مصرف اثر خواهد گذاشت، طبیعی است که اگر سیگار رایگان شود، مصرفش بیش از میزان فعلی افزایش خواهد یافت.
متوجه دلیل مخالفت نمی‌شوم
وزیر بهداشت اظهار داشت: من متوجه نمی‌شوم چرا بعضی‌ها با افزایش مالیات بر سیگار مخالفت می‌کنند، در حالی که این موضوع هم روی مصرف اثر خواهد گذاشت و هم برای خزانه یک منبع درآمد است. وی خاطرنشان کرد: اینکه تعدادی از نمایندگان مجلس وارد صحنه شوند و با تعصب از افزایش عوارض سیگار جلوگیری کنند یا مصرف قلیان در برخی مجموعه‌ها آزاد شود، برای خود من  جای سوال است. اگر مالیات مناسب وضع شود مصرف کاهش خواهد یافت و تبلیغ این موضوع در جامعه که با افزایش مالیات، قاچاق افزایش می‌یابد، اشتباه است و با توجه به مطالعه انجام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، مصرف کاهش پیدا خواهد کرد.
۷ میلیون سیگاری بالای ۱۵ سال
علاوه بر این، سخنگوی وزارت بهداشت هم در اظهاراتی گفته است: «در ایران ۷ میلیون نفر از جمعیت بالای ۱۵ سال و ۱۰۰ هزار نفر نوجوان  ۱۳ تا ۱۵ سال سیگار مصرف می‌کنند.»  ایرج حریرچی اظهار داشت: ۱۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در ایران هر روز سیگار می‌کشند و همچنین ۱۸ درصد از جمعیت کشور به صورت روزانه قلیان و سیگار مصرف می‌کنند. وی افزود: شیوع مصرف سیگار بین جوانان 4/3 درصد است که 8/4 درصد پسران و 1/2 درصد دختران سیگار مصرف می‌کنند. سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: دخانیات مهم‌ترین عامل قابل پیشگیری از سرطان در دنیاست. در سیگار بیش از ۷ هزار ماده شیمیایی وجود دارد که  ۷۰ نوع آن سرطان‌زاست.
حریرچی ادامه داد: دخانیات سالانه ۷ میلیون نفر در دنیا را از بین می‌برد که ۹۰۰ هزار نفر از این تعداد اصلا دخانیات مصرف نمی‌کرده‌اند و صرفا در مجاورت چنین افرادی قرار گرفته‌اند. وی افزود: در ایران نیز سالانه ۵۵ هزار نفر به دلیل مصرف سیگار و دخانیات فوت می‌کنند و بیش از ۹۰ درصد از موارد ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار است. مصرف سیگار و دخانیات حداقل ۱۴ نوع سرطان ایجاد می‌کند.
مالیات سیگار باید ۵۰ درصد شود
از سوی دیگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در اظهاراتی گفته است: «در حال حاضر مالیات بر واردات سیگار حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد است که باید در سال ۹۷ به ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش یابد.» حمید گرمابی درباره اخذ مالیات از دخانیات مخصوصا سیگار، گفت: این درآمد باید صرف سلامت شود، چراکه سیگار برای سلامت مضر است و پیامدهای خوبی بر سلامت افراد جامعه ندارد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه به جای خروج ارز از کشور باید بیشتر از تولیدات داخل استفاده شود، افزود: پیشنهاد شده که مالیات سیگار 10 درصد در تولید داخل، 15 درصد در تولید مشترک و 20 درصد در بخش واردات افزایش یابد. نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس ادامه داد: دولت اصرار دارد تعیین میزان مالیات بر سیگار به خود دولت واگذار شود اما مجلس معتقد است نمایندگان این مالیات را مشخص کنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: اکنون مالیات بر واردات سیگار حدود 25 تا 30 درصد است که باید در سال 97 به 45 تا 50 درصد افزایش یابد.
مخالفت کمیسیون تلفیق با افزایش مالیات
این در حالی است که در آن سوی ماجرا، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 از مخالفت اعضای این کمیسیون با افزایش مالیات بر سیگار خبر داده است. اکبر ترکی گفته است: «در برنامه ششم میزان عوارض برای سیگار مشخص شده و دولت نیز باید آن را اجرایی کند البته طی روزهای گذشته وزارت بهداشت برای تامین منابع پایدار برای حوزه سلامت خواستار الحاق بندی به تبصره 6 لایحه بودجه 97 برای افزایش 35 تومانی هر نخ سیگار تولید داخل شد. نماینده مردم  فریدونشهر افزود: این موضوع در نشست  کمیسیون تلفیق مجلس مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت نمایندگان با تصویب آن مخالفت کردند و آن را به دولت ارجاع دادند تا دولت بر اساس برنامه ششم عوارض دخانیات را مشخص و لحاظ کند. عضو کمیسیون  تلفیق بودجه 97 خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت بر این باور است که عوارضی اضافه بر برنامه ششم باید اخذ شود؛ نمایندگان نیز معتقدند مصرف دخانیات تهدید سلامت مردم، افزایش مرگ و میر و افزایش هزینه‌های درمان، پیشگیری و توانبخشی را به دنبال دارد. از سویی نیز باید دغدغه‌های تولیدکنندگان داخلی را مدنظر قرار داد و از آنها حمایت کرد.
نامه «سیگارفروشان»
جالب اینجاست که فروشندگان و توزیع‌کنندگان مواد دخانی تولید داخل طی نامه‌ای از رئیس مجلس خواستار تغییر بند الحاقی ۷ به تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۳۹۷ که موجب افزایش ۳۵ تومانی هر نخ سیگار تولید داخل می‌شود، شدند.
فروشندگان و توزیع‌کنندگان کالای دخانی تولید داخل با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار تغییر در تصمیم اتخاذشده هستند. در بخش‌هایی از این نامه اشاره شده است: افزایش عوارض و مالیات گامی در جهت خواسته باندهای قاچاق است و عاملان جزء و کل مجاز را نیز به سمت خرید و فروش قاچاق سوق می‌دهد. بدیهی است به واردات قاچاق دخانیات هیچ‌گونه نظارت بهداشتی اعمال نمی‌شود و عملا سطح بهداشتی جامعه با مصرف این قبیل کالاها تنزل پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاری بسیار زیاد انجام شده به منظور بومی‌سازی تولید داخل در ورطه نابودی قرار گرفته و عواید دولت از کالاهای مجاز و استاندارد دخانی هم متاثر از افزایش قاچاق فاقد استاندارد محقق نشود. با عنایت به توضیحات مربوطه و به جهت لزوم حمایت از فعالان مجاز بازار دخانیات و جلوگیری از توسعه قاچاق  مواد دخانی و اقتصاد زیرزمینی اعلام می‌کنیم با هرگونه افزایش مالیات و عوارض مخالف بوده و شما به عنوان رئیس قوه مقننه خواهان اعمال مدیریت مقتضی با هدف حفظ مالیات تعیین‌شده در قانون برنامه ششم توسعه و جلوگیری از هرگونه اعمال عوارض و مالیات اضافه هستیم.
 


Page Generated in 0/0057 sec