printlogo


کد خبر: 188739تاریخ: 1396/11/24 00:00
اخبار

کارگران ساعتی چقدر عیدی می‌گیرند؟
طبق ماده ۳۹ قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه‌وقت یا کمتر از ساعات قانونی کار کرده‌اند، به نسبت ساعات کار محاسبه و پرداخت می‌شود. حمید حاج‌اسماعیلی، فعال بازار کار در گفت‌وگو با تسنیم، درباره نحوه جزئیات پرداخت عیدی و پاداش کارگران ساعتی و پاره‌وقت در پایان سال گفت: عیدی و سنوات کاملاً براساس آنچه قانون تعیین کرده و به میزان کارکرد افراد و مدتی که در کارگاه فعالیت داشتند، باید پرداخت شود. وی افزود: اگر فردی پاره‌وقت یا نیمه‌وقت کار کرده است باید عیدی را طبق مدت زمان کارکرد خود دریافت کند. قانون کار اعلام می‌کند کارگر باید هفته‌ای 44 ساعت در کارگاه فعالیت کند. اگر فردی به صورت ساعتی آمده باشد، ‌به‌عنوان نمونه در ماه 30 ساعت کار کرده باشد، تمام این مدت در طول سال باید حساب و تقسیم بر تعداد ساعت شود و مدت زمانی که کار کرده است عیدی دریافت می‌کند. حاج‌اسماعیلی اضافه کرد: هیچ مانعی برای پرداخت عیدی براساس قانون به کارکنان پاره‌وقت و ساعتی وجود ندارد. وی ادامه داد: کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به‌نسبت یک سال کار معادل 60 روز آخرین مزد، به‌عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند. بر اساس تبصره یک ماده ۳۹ قانون کار، مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به ‌مأخذ 60 روز مزد و به‌نسبت روزهای کارکرد در سال، محاسبه شود و مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک‌دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز کند. به‌گفته وی، بر اساس ماده 74 قانون کار، مدت مرخصی استعلاجی جزو سوابق کار کارگران بوده و مشمول پرداخت عیدی و پاداش سالانه خواهد بود. گفتنی است حداقل دستمزد سال 96 برابر است با 929هزار و 931 هزار تومان است؛ بنابراین حداقل عیدی کارگران یک میلیون و 850 هزار تومان و حداکثر عیدی 2 میلیون و 780 هزار تومان برای سال 97 است.


وزیر نیرو: از طرح بارورسازی ابرها توسط سپاه استقبال می‌کنیم
وزیر نیرو از طرح بارورسازی ابرها توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استقبال کرد و در عین حال گفت: برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و خرید برق از بخش خصوصی برنامه داریم. به گزارش فارس، رضا اردکانیان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طرح بارورسازی ابرها 20 سال است در دستور کار قرار دارد، افزود: این تجهیزات کهنه شده و نیاز به نوسازی دارد؛ از این رو در تلاشیم تجهیزات بارورسازی ابرها را به روزرسانی کنیم. وی درباره استفاده از آب‌های مرزی، تصریح  کرد: از نظر تنوع آب‌های مشترک و همچنین حوضه‌های آبریز مشترک بی‌نظیر یا کم‌نظیریم زیرا هم با همسایگان پایین‌دست و هم بالادست حوضه‌های آبریز مشترک داریم، ضمن اینکه رودخانه‌های مرزی هم داریم. وی ادامه داد: در موضوع تبادل برق با کشورهای پاکستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و عراق به شکل تبادل انرژی همکاری داریم ضمن اینکه بنا داریم برای تبادل انرژی از طریق برخی همسایگان به شبکه برق اروپا وصل شویم که این امر ظرفیت وسیعی برای شبکه برق کشور ایجاد می‌کند.


بررسی تفریغ بودجه ۹۵  در کمیسیون بودجه
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از بررسی تفریغ بودجه 1395 با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط پس از پایان بررسی بودجه سال ۹۷ در صحن علنی مجلس در کمیسیون متبوعش خبر داد. غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به این گزارش گفت: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در همه موارد اعلامی در گزارش تفریغ، دستگاه‌های اجرایی مربوطه و دیوان محاسبات را دعوت می‌کند تا با حضور آنها موارد تخلفات در گزارش تفریغ بودجه سال 95 بررسی شود. وی با بیان اینکه براساس گزارش دیوان محاسبات جداگانه همه تخلفات بررسی می‌شود، ادامه داد: این اقدام که دولت درباره گزارش تفریغ بودجه سال 95 در رسانه‌ها مطالبی را عنوان کرد اشتباه بود، چرا که دولت باید گزارش خود را در مراجع قانونی همانند کمیسیون بودجه و هیات‌های مستشاری دیوان محاسبات ارائه دهد.
 


Page Generated in 0/0103 sec