printlogo


کد خبر: 188799تاریخ: 1396/11/25 00:00
اخبار

سریال انتقام‌های مسکو از واشنگتن در سوریه
آمریکا اشتباهی 300 نیروی کرد را کشت
بلاتکلیفی راهبردی و ندانم‌کاری ترامپ در سوریه زمانی آشکارتر می‌شود که آمریکا با مسلح کردن کردها در شمال و شرق این کشور نه‌تنها یک عضو ناتو یعنی ترکیه را با خود دشمن کرده بلکه حتی نتوانسته اعتبار خود را در میان کردها و معارضان حفظ کند. روزنامه دیلی‌صباح به نقل از منابع محلی نوشت جنگنده‌های آمریکایی با حمله هوایی اشتباه به مقر شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) در دیرالزور، 300 تن از آنها را کشته است. کارشناسان مسائل نظامی، این اشتباه بزرگ پنتاگون در کشتن کردهای متحد واشنگتن را دومین شکست نظامی بزرگ آمریکا و متحدانش در سوریه از روز شنبه تا کنون می‌دانند. آنها معتقدند نه‌تنها در سرنگونی  اف16 و اف15 اسرائیلی مهاجم به خاک سوریه باید به دنبال ردپای انتقام مشترک ایران و روسیه از آمریکایی‌ها بود بلکه حمله اشتباهی به کردها نیز دلیلی مشابه داشته و به‌خاطر دریافت مختصات غلط از سوی برخی منابع میدانی تحت نفوذ ایران و روسیه به ائتلاف آمریکایی بوده است. روزنامه رای الیوم پیش‌تر سرنگونی جنگنده‌های آمریکایی پیشرفته اسرائیل، متحد آمریکا را بی‌ارتباط با سرنگونی سوخو ۲۵ روسی به دست تروریست‌ها در آسمان شمال سوریه ندانسته بود.  وزارت دفاع روسیه نیز هفته پیش اعلام کرده بود احتمالا آمریکا یا اسرائیل موشک‌های پیشرفته‌ دوش‌پرتاب را در اختیار گروه‌های تروریستی و معارضان دولت دمشق قرار داده‌اند.

استقبال از ورود ارتش سوریه به عفرین
فرمانده کل شبه‌نظامیان کرد مستقر در عفرین تاکید کرد در صورت تمایل ارتش سوریه به حمایت از این گروه، از آن استقبال خواهند کرد. بنابر این گزارش، سبحان حمو تاکید کرد: دولت مرکزی سوریه تاکنون حاضر به حمایت نظامی یا ورود مستقیم به عرصه نبرد با ارتش ترکیه نشده اما اقدام به ارسال تدارکات برای شبه‌نظامیان کرد کرده است. وی با خطاب قرار دادن کشورهای غربی گفت: ما به نمایندگی از شما با داعش جنگیدیم اما شما در زمان حمله ارتش ترکیه تنها شاهد جنایات وحشیانه آنها هستید. لازم به ذکر است که طی یک هفته اخیر تصاویر متعددی از ورود تجهیزات و تسلیحات نظامی دولت سوریه برای شبه‌نظامیان کرد در عفرین منتشر شده بود که حکایت از پشتیبانی نظامی و تدارکاتی از آنها دارد.

موضع معارضان درقبال سرنگونی جنگنده متجاوز
سرنگونی جنگنده متجاوز رژیم صهیونیستی، گذشته از واکنش‌هایی که در داخل و خارج از سوریه در پی داشت، واکنش معارضان داخلی سوریه را نیز به همراه داشت؛ به‌گونه‌ای که 3 حزب معارض داخلی سوریه اعلام کردند ارتش سوریه با این اقدام خود جلوی قلدری رژیم صهیونیستی را گرفته است. روزنامه الوطن به نقل از این معارضان گزارش داد که سرنگونی این جنگنده، نخستین مرحله شکست بزرگ صهیونیست‌ها و همپیمانان‌شان در منطقه است. این در حالی ا‌ست که گروه تروریستی جبهه‌ النصره در اقدامی که نشان از همکاری تنگاتنگ با اسرائیل علیه سوریه و نیروهای مقاومت دارد، از این رژیم خواسته است به حملات خود علیه مواضع ارتش سوریه و نیروهای متحد آن ادامه دهد. صالح الحموی، از فرماندهان جبهه النصره، از حملات متوالی اسرائیل در روز شنبه به مواضع نظامی ارتش سوریه استقبال و حمایت کرده است. الحموی در پیامی توئیتری نوشته است: «حملات هوایی یا دریایی اسرائیل به مواضع ارتش سوریه و مراکز [نظامی] ایران در سوریه باید با شدت بیشتر ادامه یابد».


تاکتیک یزیدی سعودی‌ها علیه یمن
ارتش سعودی با حمله هوایی به تاسیسات تامین آب شرب بندر تعز نه‌تنها ده‌ها یمنی را به خاک و خون کشید بلکه عدم مشروعیت خود را با به‌کارگیری کثیف‌ترین تاکتیک‌ها به سبک یزید یعنی تشنه نگاه داشتن غیرنظامیان ثابت کرد. بمب‌افکن‌های عربستان عصر دوشنبه گذشته به شهرستان «الصلو» در جنوب استان تعز حمله کردند و با تخریب تاسیسات آب شرب دست‌کم 7 غیرنظامی را شهید و ده‌ها تن دیگر را بشدت زخمی کردند. این حرکت ددمنشانه سعودی‌ها تنها با تاکتیک داعش و جبهه النصره در قطع یا مسموم کردن آب شرب اهالی سوریه و عراق قابل قیاس است.


Page Generated in 0/0055 sec