printlogo


کد خبر: 188804تاریخ: 1396/11/25 00:00
انتقاد نمایندگان مجلس از چگونگی تخصیص اعتبار و نحوه اجرای برنامه اشتغالزایی
ادعای دولت برای ایجاد اشتغال بی‌اساس است

گروه اقتصادی: دولت با اختصاص بودجه و برداشت از صندوق توسعه ملی درصدد ایجاد اشتغال برای جوانان است، اگرچه توجه به اشتغالزایی جوانان و جویندگان کار رویکردی درست منطقی و اصلی‌ترین مطالبه مردم است اما چگونگی تخصیص اعتبار، نحوه هزینه منابع و در نهایت برنامه‌ریزی برای ایجاد اشتغال دارای ابهاماتی است که خیلی از کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند دولت باید با برنامه‌ریزی درست و کار کارشناسی شده دقیق وارد عمل شود تا تبعات منفی در پی نداشته باشد. عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: دولت اعلام کرد که از منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به میزان 17هزار و 500 میلیارد تومان و برداشت مبالغی از صندوق توسعه و خزانه که مجموع آن به 70 هزار میلیارد تومان می‌رسد ایجاد اشتغال می‌کند که این حرف بی‌پایه و اساس است. جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره توجه به اشتغال و موضوع اشتغال جوانان در لایحه بودجه سال 97، اظهار داشت: در بحث اشتغال فهم مشترکی در کشور وجود ندارد، زمانی که گفته می‌شود اشتغال، باید به تولید، خدمات و نیروی کار ماهر فارغ‌التحصیل فکر کنیم و آیتم‌های پایین‌دست اشتغال را ببینیم و سپس بگوییم اشتغال ایجاد کرده‌ایم. عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حرف دولت درباره ایجاد یک میلیون شغل عجیب است، گفت: این مساله نیازمند داشتن منابع، اصلاح روش‌ها و راهکارهای لازم است.
وزیر کار با مسائل حوزه اشتغال آشنا نیست
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بحث اشتغال در حوزه مسؤولیت وزیر کار است اما وزیر با مسائل حوزه اشتغال آشنا نیست، ادامه داد: وی با حضور در استان حوزه انتخابیه من در بخش گردشگری تعدادی آلاچیق را افتتاح کرد و اعلام داشت که ایجاد اشتغال کرده در صورتی که این مساله تنها در حوزه گردشگری است. وی با تاکید بر اینکه باید بخش‌های مختلف از جمله گردشگری، صنعت، آموزش و... فعال شوند و سیاست‌های خود را در بحث اشتغال مشخص کنند، عنوان کرد: دولت اعلام کرد که از منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به میزان 17هزار و 500 میلیارد تومان و برداشت مبالغی از صندوق توسعه و خزانه که مجموع آن به 70 هزار میلیارد تومان می‌رسد ایجاد اشتغال می‌کند که این حرف بی‌پایه و اساس است. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از 40 سال نباید در کشور شعاری عمل کنیم، باید برای ایجاد اشتغال پایدار تعریف داشته باشیم و اشتغالی را که خدمات و تولید را رونق می‌دهد، ایجاد کنیم.
ایجاد اشتغال در صندوق شرکت‌های دانش‌بنیان مغفول مانده است
کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه هرم اشتغال تغییر کرده و درحال حاضر دکتر بیکار در کشور داریم، ادامه داد: صندوق شرکت‌های دانش‌بنیان 3 هزار میلیارد تومان پول دریافت کرده اما بحث اشتغال در آن مغفول مانده است، از 3 هزار میلیارد تومان سرمایه باید برای ایجاد اشتغال مقاطع تحصیلی دکترا و تولید علم هزینه شود، متاسفانه حلقه‎های پیوسته‌ای در زمینه اشتغال وجود ندارد.
منابعی از محل درآمد مالیات بر ارزش افزوده برای تسهیلات اشتغال جوانان دیده نشده است عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 در پایان درباره اینکه آیا همانند سنوات گذشته 27/0 درصد از منابع درآمدی مالیات بر ارزش افزوده برای تسهیلات ایجاد اشتغال جوانان در لایحه بودجه سال 97 در نظر گرفته شده بود، اظهار داشت: چنین موردی در لایحه بودجه سال 97 دیده نشده است.
اعتبارات اشتغال جوانان پایه محکمی ندارد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اعتباراتی که برای اشتغال جوانان در نظر گرفته می‌شود تاکید کرد این اعتبارات پایه و اساس محکمی ندارد. حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه در قانون برنامه ششم توسعه در زمینه اشتغال جوانان احکامی وجود دارد، اظهار داشت: براساس این مصوبات مبلغی حدود 1400 میلیارد تومان برای اشتغال از محل دریافت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر سیگار دریافت می‌شود که حدود 20 درصد از این مبلغ برای وام اشتغال و وام ازدواج جوانان اختصاص یافته است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبات اخیر مجلس برای افزایش تسهیلات ویژه جوانان، گفت: نمایندگان سقف وام ازدواج را از 10 میلیون به 15میلیون تومان افزایش دادند به همین جهت تصور می‌کنم سال آینده گشایش خوبی در زمینه اشتغال و ازدواج جوانان داشته باشیم. نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس دهم شورای اسلامی عملکرد دولت را در زمینه اجرای قانون برنامه ششم توسعه در بخش اشتغال جوانان ارزیابی کرد و بیان داشت: از آنجایی که آخرین گزارش از عملکرد دولت را در اختیار نداشته‌ام نمی‌توانم ارزیابی دقیقی از میزان درصد مصوبات تحقق‌یافته برنامه ششم توسعه ارائه دهم. وی تاکید کرد: احکام قانون برنامه ششم توسعه برای وام اشتغال ارتباطی با برداشت از محل صندوق توسعه و اشتغال روستایی ندارد، با این حال این انتقاد وجود دارد که برداشت از صندوق توسعه بسیار بی‌رویه است. حاجی‌بابایی با بیان اینکه برداشت 2/4 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی با اذن رهبری است و این موضوع قابل قبول است، اظهار داشت: اما علاوه بر این برداشت‌ها که برای کمک در نظر گرفته شده است، حدود 20 درصد برداشت از صندوق توسعه اتفاق افتاده که در مجموع برداشت از صندوق توسعه بشدت افزایش یافته است. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تقریبا
60 هزار میلیارد تومان برای اشتغالزایی سرمایه در نظر گرفته شده است، بیان داشت: این میزان سرمایه‌ها پایه و اساس محکمی ندارد، چرا که 30 هزار میلیارد آن باید از محل بانک‌ها تامین شود اما از آنجایی که بانک‌ها زیر بار اجرای مصوبات نمی‌روند به قدری به جوانان سخت خواهند گرفت تا کسی موفق به دریافت تسهیلات نشود.


Page Generated in 0/0055 sec