رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسانرضوی گفت: نام مرغوب زعفران خراسانرضوی و ایران باید جایی در بازار جهانی داشته باشد اما هنوز جایی پیدا نکردهایم و به همین علت تلاش ما برای صادرات زعفران بستهبندی، بیفایده است. به گزارش تسنیم از مشهدمقدس، صادرات یکی از محورهای اساسی برای توسعه اقتصادی است و استان خراسانرضوی نیز در این زمینه ظرفیتهای فراوانی دارد که داشتن واحدهای تولیدی با توان بالا و دسترسی به بازار افغانستان و آسیای میانه از جمله این ظرفیتهاست. محمدحسین روشنک، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسانرضوی در پاسخ به این سؤال تسنیم که خراسانرضوی نسبت به برنامه صادراتی در نظر گرفته شده برای استان قدری عقب است، علت این امر را در چه میبینید؟ گفت: نسبت به هدف اگر قصد بررسی داشته باشیم باید گفت ما هدفمان را دست بالا گرفته بودیم و آرزو داشتیم به هدفمان برسیم و در واقع هدف این بود که صادرات خود را به سرانه 500 دلار در یک سال به ازای هر نفر برسانیم. وی افزود: پیشبینی کرده بودیم معادل 500 دلار برای هر نفر صادرات داشته باشیم و در کارگروه توسعه صادرات و کمیته پایش همین مسأله مصوب شده بود؛ آن زمان تصور داشتیم مسائل برجام بدون مشکل پیش رفته و زمینههای لازم برای کار صادرات فراهم میشود؛ باید گفت انتظار ما برآورده نشده است. وی در پاسخ به این سؤال که ما همچنان شاهدیم که نخستین کالای صادراتی خراسانرضوی زعفران در بستهبندیهای بالای 30 گرم یا در واقع در قالب فلهفروشی است، شما آسیب این مسأله را در چه میبینید؟ گفت: اینکه ما چرا نتوانستهایم بستهبندی ریز دنیاپسند برای صادرات زعفران داشته باشیم و زعفرانهای ما توسط کشورهای ثالثی به مصرفکننده اصلی عرضه میشود این نیست که ما در صنعت بستهبندی دچار مشکل هستیم بلکه باید گفت واحدهای قوی نیز در این زمینه داریم اما ضعف ما در تجارت زعفران در حوزه برندسازی این کالاست. رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسانرضوی تصریح کرد: سالهاست که مسأله برند زعفران را مطرح کردهایم اما هنوز در موضوع برند صادراتی زعفران جای خود را در دنیا پیدا نکردهایم و به همین علت زعفران ما به اسپانیا میرود و با ارزش افزوده بالایی در دنیا پخش میشود؛ در واقع باید گفت ما چارهای در این زمینه نداریم چرا که اگر بستهبندی هم انجام بدهیم در واقع یک هزینه اضافی انجام دادهایم و این بستهبندیها در کشور دوم باز شده و مجدداً بستهبندی میشود. وی افزود: نام مرغوب زعفران خراسانرضوی و ایران باید جایی در بازار جهانی داشته باشد اما هنوز جایی پیدا نکردهایم و به همین علت تلاش ما برای صادرات زعفران بستهبندی، بیفایده است. این مقام مسؤول اضافه کرد: برخی اوقات تصمیم گرفته میشود از صادرات زعفران فله پیشگیری یا با بستهبندیهای بزرگ جلوگیری شود که این مسأله اشتباه است، چرا که در اصل نیاز است برند زعفران ایرانی برای دنیا مفهوم داشته باشد در غیر این صورت حتی صادرات با بستهبندی کوچک هم نمیتواند محصول را با نام شرکتهای ایرانی به دست مصرفکننده اصلی برساند. وی در پاسخ به اینکه مهمترین بازارهای هدف صادرات در خراسانرضوی چه کشورهایی هستند؟ گفت: مهمترین بازارهای صادراتی ویژه خراسانرضوی افغانستان و کشورهای آسیای میانه هستند که نیاز به توجه و مراقبت مستمر دارند. وی افزود: وضعیت صادرات ما با وجود شرایطی که اقتصاد ایران دارد نمیتواند از این بهتر شود. کسانی که در حوزه صادرات فعالیت کردهاند بیش از تصور نتیجه مثبت داشته و فعالیت خوبی داشتهاند. روشنک اظهار داشت: چالشهای بر سر راه صادرکنندگان به مدیریت استان خراسانرضوی ارتباطی ندارد؛ در واقع استان ما در بخش صادرات پیشرفت مناسبی داشته و علت آن هم اقدامات مناسب کارگروه توسعه صادرات استان بوده و بخش خصوصی و دولت در حوزههای مختلف هر اقدامی را که باید انجام میشد،انجام دادهاند.