printlogo


کد خبر: 188919تاریخ: 1396/11/28 00:00
تدبیر تازه بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز
سامانه ارزی از امروز راه‌اندازی می‌شود

گروه اقتصادی: پس از آنکه پیش‌بینی‌های رئیس‌کل بانک مرکزی از کاهش نرخ ارز اشتباه از آب درآمد، طرح‌های متنوع ضربتی بانکی و ارزی رو شده و ولی‌الله سیف امیدوار است این بار با ایجاد آرامش در بازار ارز، نگاه‌های سنگین مردم و مسؤولان از روی بانک مرکزی برداشته شود.
به گزارش «وطن‌امروز» سیف در دی‌ماه و زمانی که نرخ دلار هر روز گران‌تر از دیروزش بود با اطمینان فراوان اعلام کرد نوسان ارز در سال‌های گذشته هم بوده اما تجربه نشان داده در بهمن و اسفند قیمت ارز به قیمت سابق بازمی‌گردد. مسؤولان بانک مرکزی امیدوار بودند با آغاز بهمن‌ماه نرخ ارز روند کاهشی به خود بگیرد اما نه‌تنها این انتظار برآورده نشد بلکه شیب صعودی قیمت تندتر شد و این بار بود که مسؤولان بانک مرکزی نگران گرانی شدند. با افزایش انتقادات و اعتراضات، بانک مرکزی چند طرح متنوع را برای جذب سپرده مردم آغاز کرد و در کنار آن فضای بازار آزاد پلیسی شد. بانک مرکزی چند صرافی غیرمجاز را بست و بیش از 100 دلال ارزی نیز بازداشت شدند. روز پنجشنبه نیز سیف اعلام کرد سامانه جامع ارزی از شنبه (امروز) راه‌اندازی خواهد شد.  سیف در نشست فوری که روز پنجشنبه با مدیران عامل بانک‌ها داشت ضمن تشریح جزئیات طرح‌های بانک مرکزی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به تسویه‌حساب‌های بین‌المللی در پایان سال میلادی همواره در زمان مشابه با نوساناتی در بازار ارز مواجه بوده‌ایم اما در سال جاری علاوه بر مسائل اقتصادی تاثیرگذار بر بازار ارز به دلیل مباحث سیاسی بین‌المللی و همچنین حضور سوداگران و سفته‌بازان در بازار ارز، دامنه نوسانات و التهابات بازار ارز بیش از پیش‌بینی‌ها بوده و این امر نگرانی‌هایی برای جامعه به وجود آورد که در نهایت بانک مرکزی با همراهی شبکه بانکی تصمیماتی برای بازگشت ثبات به بازر ارز اتخاذ کرده است. رئیس‌کل بانک مرکزی با تشریح هماهنگی و انسجام قوا برای بازگرداندن ثبات به بازار ارز گفت: با همکاری و هماهنگی بین قوه قضائیه، نیروی انتظامی، سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به شناسایی سفته‌بازان و سوداگران بازار ارز اقدامات جدی انجام شد و بخش آثار التهابی از سوی سوداگران متوقف شده است و به هیچ وجه در آینده اجازه شکل‌گیری مجدد اینگونه فعالیت‌ها داده نخواهد شد. وی درباره اقدامات اقتصادی انجام شده برای کنترل التهابات بازار ارز و رفع نگرانی‌های جامعه درباره حفظ ارزش دارایی‌های خود نیز افزود: از تمام امکانات برای برون‌رفت از وضعیت موجود و برگرداندن آرامش به بازار و حفظ و تداوم دستاوردهای حاصله استفاده می‌کنیم و در این راستا برای ایجاد اطمینان در فعالان بازار درباره توانمندی مجموعه اقتصاد کشور نسبت به ایجاد آرامش و تامین ارز خارجی مورد نیاز، 3 اقدام توسط شبکه بانکی شامل انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد، انتشار اوراق گواهی سپرده مبتنی بر ارز با نرخ سود ۴  و 5/4 درصد و طرح پیش‌فروش سکه بهار آزادی از طریق شعب منتخب بانک ملی انجام می‌شود. رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام خبر شروع به کار سامانه جدیدی ارزی از روز شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ گفت: سامانه جدید ارزی از روز شنبه به صورت آزمایشی شروع به کار خواهد کرد. با استفاده از این سامانه خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند. همچنین  بتدریج صرافی‌ها و سایر بازیگران بازار ارز به این سامانه متصل خواهند شد. این سامانه امکان کنترل و مدیریت بازار ارز برای سیاست‌گذار و امکان فعالیت شفاف را برای متقاضیان ارز فراهم می‌کند.
بازار گیج
با اعلام برنامه‌های بانک مرکزی، بازار ارز به نسبت آرام شد و شاهد کاهش 80 تومانی نرخ ارز بودیم اما نرخ فعلی دلار در بازار آزاد فاصله زیادی تا قیمت‌ها 2 ماه گذشته دارد. در آخرین روز کاری هفته پیش قیمت دلار تا 4850 تومان نیز کاهش پیدا کرد اما هنوز با قیمت 3800 تومان اواسط امسال فاصله بسیاری دارد. مسؤولان بانک مرکزی امیدوارند با آغاز اجرای برنامه‌های متنوع روند کاهشی نرخ ارز در روزهای آینده ادامه یابد.
آثار تصمیمات آرام آرام نمایان می‌شود!
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه این معاونت بتازگی کار خود را شروع کرده و  بتدریج در حال تعریف پروژه‌ها است، گفت: از این پس، آثار تصمیمات آن، آرام‌آرام بروز خواهد کرد. محمد نهاوندیان در گفت‌وگو با مهر، در پاسخ به این سوال که با ایجاد معاونت اقتصادی، امیدهای بسیاری به اصلاحات اقتصادی بسته شده بود، چرا تاکنون معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور، انتظارات را برآورده نکرده است؟ گفت: معاونت اقتصادی بتازگی کار خود را شروع کرده است و  بتدریج در حال پیگیری و تعریف پروژه‌هاست. نهاوندیان تاکید کرد: آثار تصمیمات معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور، آرام آرام در اقتصاد ایران نمایان می‌شود. نماینده رئیس‌جمهوری  در کمیته سران قوا همچنین درباره حل مشکل موسسات غیرمجاز برای پرداخت سپرده سپرده‌گذاران بیش از 100 و 200 میلیون تومان، گفت: این موضوع فاز بعدی کار است؛ هر اندازه از اموال این موسسات شناسایی شود، فروخته و به نقدینگی تبدیل خواهد شد.
سوداگر بزرگ ارزی با 200 هزار یورو دستگیر شد
معاون حقوقی و رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران از دستگیری فردی در عملیات برخورد پلیس با سوداگران ارز خبر داد که بیش از ۲۰۰ هزار یورو همراه خود داشته است. حسن بیگی با اشاره به عملیات پلیس آگاهی در برخورد با سوداگران ارز در بازار غیررسمی و غیرقانونی تهران اظهار کرد: با توجه به افزایش غیرقانونی بهای ارز در بازار تهران تا مرز 5000 تومان و با توجه به خواست هیأت دولت برای برخورد با اخلالگران در چارچوب قانون، پلیس آگاهی طرح دستگیری و برخورد با این سوداگران را در دستور کار خود قرار داد. معاون حقوقی و رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران به تسنیم، گفت: قضات تعزیرات حکومتی استان تهران برای تسریع در رسیدگی به پرونده سوداگران دستگیر شده ارز توسط پلیس، در محل پلیس آگاهی تهران بزرگ مستقر شدند تا با توجه به گزارش دستگاه کاشف و اعلام نظر بانک مرکزی درباره مابه‌التفاوت قیمت ارز در بازار غیرقانونی و قیمت دولتی و رسمی آن، احکام قانونی را صادر کنند. بیگی ادامه داد: با توجه به اینکه اقدامات این افراد سودجو باعث تشویش اذهان عمومی و بالا رفتن غیرقانونی ارز و ضربه زدن به نظام اقتصادی خواهد شد، ما با شدت با این افراد برخورد خواهیم کرد. رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران در پایان با اشاره به دستگیری یکی از سرشاخه‌های بازار غیرقانونی ارز گفت: در عملیات پلیس آگاهی بالاترین مقدار ارزی که از یک نفر کشف شد، متعلق به فردی بود که 205 هزار یورو به همراه داشت  و ارزش آن بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان برآورد شد. وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به صراحت قانونی، در صورت احراز اتهام، این مبلغ به نفع دولت ضبط و این فرد نیز به پرداخت جریمه 2 برابری ارز مکشوفه محکوم خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0063 sec