printlogo


کد خبر: 188924تاریخ: 1396/11/28 00:00
نصرالله: کل منطقه در کانون جنگ نفت‌و‌گاز قرار گرفته‌است

 دبیرکل حزب‌الله لبنان در نخستین سخنرانی خود پس از واقعه تاریخی سرنگونی جنگنده پیشرفته رژیم صهیونیستی توسط پدافند ارتش سوریه، از آغاز جنگ برای آزادی جولان اشغالی خبر داد، جنگی که پیش‌تر رسانه‌های اسرائیلی نیز بدان اعتراف کرده بودند. سیدحسن نصرالله عصر جمعه در مراسم گرامیداشت فرماندهان شهید حزب‌الله در بیروت تحت عنوان «حفظنا الوصیه» اعلام کرد: «به نظر می‌رسد کل منطقه در کانون جنگ نفتی و گازی قرار گرفته است». به گفته او  دشمن اسرائیلی دنبال فرصتی مثل حضور دونالد ترامپ در رأس قدرت در آمریکا می‌گشت تا جولان را به خاک فلسطین اشغالی الحاق کند. بنابراین جولان دیگر فقط مساله امنیت ملی لبنان و سوریه نیست بلکه منبع بزرگی برای آب، نفت و گاز است. او نه‌تنها جنگی را که اسرائیل بر سر بلوک9 (منطقه دریایی نزدیک ساحل لبنان) آغاز کرده بلکه اشغال جولان را به‌خاطر مقادیر زیادی نفت و گاز دانست که در آنها پیدا شده است. او همچنین جنگ نفتی و گازی را که توسط آمریکایی‌ها در منطقه اداره می‌شود، یکی از علل جنگ‌های سوریه و عراق، جنگ در جولان و اختلاف ترکیه و قبرس دانست. از نظر نصرالله مهم‌ترین میادین نفتی در سوریه در شرق رود فرات است و علاوه بر این  دولت ترامپ عراق را به چشم نفتی می‌بیند که اینها دلیل اشغالگری آمریکا در شرق سوریه و حمایت از بقایای داعش است، در حالی که واشنگتن گفته بود بعد از نابودی داعش این کشورها را ترک می‌کند. او همچنین به کردها توصیه کرد فریب بودجه 750 میلیون دلاری پنتاگون برای تجهیز خود را نخورند چون آمریکا آنها را به ثمن بخس می‌فروشد. رهبر مقاومت به لبنانی‌ها توصیه کرد در جنگ جدید انرژی متحد باشند چون بر خلاف آنچه برخی لبنانی‌ها در زمان اشغال جنوب توسط اسرائیل تصور می‌کردند، امروز جنگ انرژی بر سر ثروت نفتی موجود در جنوب (بلوک9) است که این نبردی اقتصادی برای همه لبنانی‌هاست. همچنین او درباره خطر دیوارکشی اسرائیل در خاک لبنان در آینده هشدار داد. سیدحسن نصرالله با اشاره به سفر تیلرسون به لبنان از پیام‌های تهدیدآمیز آمریکا به عنوان «شیطان اختلاف‌افکن» به بیروت خبر داد و از مردم لبنان خواست به آمریکا بگویند اگر آنها را تهدید کنند آنها هم از طریق حزب‌الله، اسرائیل را تهدید می‌کنند. دبیرکل حزب‌الله با اعلام اینکه لبنان متحد تصمیم خود را به مبارزه گرفته است، اعلام کرد مقاومت حتی برای تعیین مرزهای آبی و خاکی لبنان با رژیم صهیونیستی آماده است خلأ دولت را پر کند.
او ادامه داد: «تنها قدرتی که شما لبنانی‌ها در این جنگ دارید، مقاومت است، زیرا برای ارتش لبنان ممنوع کرده‌اند حتی موشک در اختیار داشته باشد. اما امروز هر لبنانی‌ می‌تواند بایستد و بگوید تند نروید. اگر ما را بزنید، شما را می‌زنیم».
سیدمقاومت نقض مکرر حریم هوایی و دریایی لبنان توسط رژیم صهیونیستی را نیازمند علاج دانست و خواستار ایجاد پدافند هوایی مشابه سوریه برای لبنان شد. او گفت: «سوریه را نگاه کنید. در حال دفاع از خودش است. آنچه هفته گذشته رخ داد و جنگنده اسرائیلی ساقط شد موفقیتی بزرگ و مهم است. سران سوریه از مدتی پیش تصمیم خود را گرفته‌اند که هر هواپیمای اسرائیل که وارد حریم هوایی سوریه بشود، پدافند هوایی با آن مقابله کند». به گفته او آنچه اسرائیل را از جنگ باز می‌دارد، عدم اطمینانش از پیروزی در جنگ است و در این باره از بسته بودن دست صهیونیست‌ها حتی در مقابل مردم تحت محاصره  فلسطین و مقاومت ایران در مقابل قدرت‌های جهان مثال آورد.
دبیرکل حزب‌الله در پایان سخنانش به هفتمین سالگرد انقلاب بحرین اشاره کرد و  درباره اقدامات رژیم آل‌خلیفه برای تغییر بافت جمعیتی در بحرین هشدار داد. او همچنین سکوت جهان در قبال جنایت‌های وحشتناک علیه مردم یمن را تقبیح کرد.


Page Generated in 0/0059 sec