printlogo


کد خبر: 188966تاریخ: 1396/11/29 00:00
با رأی نمایندگان مجلس
سقف منابع بودجه عمومی دولت در سال آینده 443هزار میلیارد تومان تعیین شد

گروه اقتصادی: مجلس برای بررسی جزئیات لایحه بودجه 97 روز گذشته به کار خود ادامه داد. در این جلسه نمایندگان، سقف منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی را بالغ بر 4  میلیون و 432 هزار و 604 میلیارد و 667 میلیون ریال به تصویب رساندند. بر این اساس، بودجه سال 1397 کل کشور از حیث منابع بالغ بر 12 میلیون و 123 هزار و 696 میلیارد و 398 میلیون ریال است. همچنین منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر 4 میلیون و 432 هزار و 604 میلیارد و 667 میلیون ریال شامل منابع عمومی بالغ بر 3 میلیون و 861 هزار و 866 میلیارد و 148 میلیون ریال و درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر 570 هزار و 738 میلیارد و 519 میلیون ریال است.  از سوی دیگر شرکت نفت مجاز است به منظور تسریع گازرسانی به روستاها و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام روستاها تا مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال در قالب تنخواه به شرکت ملی گاز ایران پرداخت کند. همچنین شرکت گاز مکلف است به منظور تداوم گازرسانی به شهرها و روستاهای استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان‌جنوبی، هرمزگان و جنوب کرمان در قالب قراردادهای بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه 93 اقدام لازم را به عمل آورد. همچنین به دولت اجازه داده شد در سال 97 مصارف مربوط به واگذاری بنگاه‌های دولتی، موضوع جزء 2 بند «د» سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب اول خرداد سال 84 را از طریق جدول شماره 13 این قانون پرداخت کند. نمایندگان مقرر کردند بدهی دولت به بخش‌های خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی از محل واگذاری اموال و دارایی‌ها و سهم‌الشرکه متعلق به دولت و مؤسسات و شرکت‌های دولتی هم از طریق جدول شماره 18 این قانون قابل پرداخت است.
تعیین سهم قیر رایگان وزارتخانه‌ها
در ادامه مجلس، سهم قیر رایگان وزارتخانه‌های جهاد، کشور و راه و بنیاد مسکن را از محل منابع شرکت نفت مشخص کردند. بر این اساس نمایندگان شرکت ملی نفت ایران را موظف کردند از محل منابع در اختیار خود معادل ریالی 4 میلیون تن مواد اولیه قیر (VB) رایگان تا سقف مبلغ 30 هزار میلیارد ریال به نسبت 13 درصد در اختیار وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور) جهت خاک‌پوش (مالچ)، 54 درصد در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای روکش آسفالت و آسفالت راه‌های روستایی و معابر محلات هدف بازآفرینی شهری،
17 درصد در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت آسفالت معابر و بهسازی روستاها و انجام طرح (پروژه)‌های مشارکتی با دهیاری‌ها، 13 درصد در اختیار وزارت کشور (سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) جهت آسفالت معابر شهرهای با جمعیت زیر 50 هزار نفر و 3 درصد برای نوسازی مدارس در اختیار وزارت آموزش‌وپرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) با اولویت تأدیه بدهی دستگاه‌های یادشده به شرکت‌های تولید قیر قرار دهد و در حساب‌های فی‌مابین خود و خزانه‌داری کل کشور اعمال و با آن از محل خوراک مایع تحویلی به پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها تسویه کند. علاوه‌بر این اجازه داده می‌شود وزارت نفت از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذی‌ربط برای اجرای طرح‌های نفت و گاز از جمله افزایش ظرفیت تولید نفت‌خام و گاز با اولویت مخازن مشترک و افزایش ظرفیت پالایش نفت‌خام و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، رشد صادرات فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت و جایگزینی گاز داخلی یا وارداتی به‌جای فرآورده‌های نفتی ذی‌ربط تا سقف یکصد میلیارد دلار به صورت ارزی یا معادل ریالی آن اقدام به سرمایه‌گذاری به روش بیع‌متقابل، ساخت، بهره‌برداری و تحویل (BOT) یا روش‌های موضوع بند «ب» ماده 214 قانون برنامه پنجم توسعه با تضمین خرید محصول، اجازه به فروش داخلی یا صادرات برای بلندمدت (حداقل 10 سال) قرارداد منعقد یا مجوزهای لازم را برای سرمایه‌گذاری صادر کند. توجیه فنی و اقتصادی و زیست‌محیطی، زمان‌بندی اجرا و بازپرداخت و سقف تعهد دولت در هر یک از طرح‌ها با پیشنهاد وزارت نفت به تصویب شورای اقتصاد می‌رسد. از سوی دیگر قیمت نفت‌خام و میعانات گازی برای واحدهای جدید پالایش یا توسعه کمی واحدهای موجود غیردولتی در داخل بین 90 تا 95 درصد  قیمت صادراتی تحویل روی کشتی (فوب) خلیج‌فارس بر اساس دستورالعملی که توسط وزارت نفت اعلام می‌شود برای حداقل 10 سال پس از بهره‌برداری تعیین می‌‌شود. قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشمی هم در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به گونه‌ای تعیین می‌‌شود که از 13 سنت در هر مترمکعب کمتر نشود.
سهم 32 درصدی صندوق توسعه ملی از صادرات نفت
در این میان سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت بر اساس نظر نمایندگان 32 درصد تعیین شد. بر اساس تبصره 1 لایحه بودجه، سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز، 32  درصد تعیین ‌شد. در بخش درآمدی این تبصره آمده است  بانک مرکزی مکلف است در طول سال و متناسب با وصول  منابع، بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم 5/14 درصد شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت و میعانات گازی (معاف از تقسیم سود سهام دولت) و همچنین سهم 3 درصد مناطق نفت‌خیز، گازخیز و کمترتوسعه‌یافته این قانون اقدام کند. در ادامه مصوبات دیروز با هدف کوچک‌سازی ساختار دولت، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور حداقل 5 درصد از برنامه- فعالیت‌های موازی، یک‌سال و غیرضرور دستگاه‌های اجرایی را که از بودجه عمومی کشور اعتبار دریافت می‌کنند شناسایی و پیشنهاد حذف یا ادغام آنها را به شورای اداری ارائه کند، اعتبارات بخش‌های ادغامی به بخش‌های جدید منتقل و در صورت حذف برنامه- فعالیت، اعتبارات مربوطه تخصیص پیدا نمی‌کند. در این جلسه عوارض سیگار تولیدی و وارداتی در سال ۹۷ نیز تعیین شد که طبق این مصوبه نمایندگان مجلس قیمت سیگار در سال آینده افزایش پیدا می‌کند. بند الحاقی «7» تبصره «6» لایحه بودجه سال 97 عنوان می‌کند که از ابتدای سال 1397 به قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایران، 75  ریال، تولید مشترک 150‌ریال، تولید داخل با نشان بین‌المللی 250 ریال و وارداتی 600  ریال به‌عنوان عوارض اضافه می‌شود. بر این اساس وزارت امور اقتصاد و دارایی مکلف است مبالغ مزبور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد دریافت و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف 110516 این قانون واریز کند.


Page Generated in 0/0083 sec