printlogo


کد خبر: 189003تاریخ: 1396/11/29 00:00
آمریکا در پی تثبیت حضور نظامی خود در سوریه است
حمله شیمیایی نیروهای ترکیه به عفرین

5 هفته از تجاوز نظامی و رجزخوانی‌های دولت رجب طیب اردوغان در شمال استان حلب سوریه می‌گذرد اما نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی «ارتش آزاد سوریه» پیشروی‌هایی حاصل نکرده‌ و فقط موفق به اشغال ۵ درصد از مساحت عفرین شده‌اند. مقاومت و اشراف میدانی شبه‌نظامیان کرد یکی از عوامل مهم زمینگیر شدن نیروهای متجاوز در مناطق مختلف عفرین است که قابل پیش‌بینی بود اما شکست‌های نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی وقتی بیشتر به چشم می‌آید که آنان از سلاح‌های بسیار پیشرفته ساخت کشورهای عضو ناتو و همچنین از گازهای سمی استفاده می‌کنند. در همین راستا، منابع خبری بامداد شنبه مدعی شدند دست‌کم ۶ غیرنظامی بر اثر حمله ترکیه با گازهای سمی به منطقه عفرین سوریه زخمی شدند. جیوان محمد، مدیرکل بیمارستان عفرین به خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» گفت او 6 نفر را با نشانه‌های «مشکل تنفسی، سرفه و احساس سوزش در تمام بدن» تحت درمان قرار داده است. محمد گفت این نشانه‌ها مربوط به حمله شیمیایی است. گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» نیز اعلام کرد نیروهای ارتش ترکیه علیه مواضع نیروهای کرد در یک روستا در شمال عفرین از نوعی گاز سمی استفاده کرده‌اند. طبق این گزارش‌ها گفته می‌شود 6 نفر در این حمله مصدوم شده‌اند. ارتش ترکیه هنوز به این گزارش‌ها واکنش نشان نداده است ولی ترکیه پیش‌تر هرگونه حمله به غیرنظامیان را رد کرده بود. خبرگزاری رسمی سوریه هم به نقل از یک پزشک در بیمارستان شهر عفرین اعلام کرد بمباران یک روستا توسط ترکیه باعث شده 6 نفر دچار خفگی شوند. ترکیه در ظاهر به بهانه‌های امنیتی ناشی از نگرانی از شکل‌گیری دولت کردی در مرز سوریه عملیات شاخه زیتون را برای اشغال عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است و چند روز پیش هم رجب طیب اردوغان هشدار داده بود که پس از عفرین نیروهای کشورش وارد منبج خواهند شد و از نیروهای آمریکایی خواسته بود از شمال سوریه خارج شوند اما اکنون دولت ترکیه با نادیده گرفتن حق حاکمیت  دولت سوریه،  به حضور نظامیان آمریکایی در شمال سوریه مشروعیت می‌دهد.
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه و در بحبوحه تنش‌های بین آمریکا و ترکیه، برای دیدار با مقامات این کشور و بهبود روابط دوجانبه، وارد آنکارا شد. وی روز پنجشنبه  دیداری 3 ساعته با  رئیس‌جمهور ترکیه داشت. گزارش‌ها حاکی است در این دیدار مترجم حضور نداشته و چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه مذاکرات میان 2 طرف را ترجمه می‌کرده که این موضوع بیانگر این نکته است که 2 طرف سعی داشته‌اند مسائل رد و بدل شده میان‌شان به بیرون درز نکند. پس از این دیدار چاووش اوغلو در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود گفت به طرف آمریکایی پیشنهاد کرده است که آمریکا نیروهای همپیمان خود را از منبج خارج کرده و نیروهای 2 طرف به طور مشترک در این شهر حضور داشته باشند.
پرده‌برداری روسیه از راهبرد آمریکا در سوریه
وزیر خارجه روسیه روز جمعه از راهبرد آمریکا در سوریه پرده‌‌برداری کرد و گفت واشنگتن قصد دارد تا ابد در این کشور جنگ‌زده خاورمیانه بماند. سرگئی لاوروف گفت: «آشکار است که ایالات متحده راهبردی در دستور کار دارد که- به اعتقاد من- بر ماندن همیشگی در سوریه با نیروهای مسلحش استوار است.» لاوروف در توضیح بیشتر گفت: «آنها آماده می‌شوند با نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه بخش زیادی از سوریه را از بخش‌های دیگر آن جدا کنند.» دیپلمات ارشد روس همچنین گفت: «آنها به دنبال ایجاد حاکمیت‌های شبه‌محلی در آنجا هستند و قصد دارند با تکیه بر کردها خودمختاری ایجاد کنند.» پیش از این جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا از اعزام دیپلمات‌هایی از واشنگتن به مناطق تحت سیطره نیروهای موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» برای همکاری با کارشناسان نظامی خبر داده بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اواسط ماه میلادی گذشته یک فرمان اجرایی را برای ادامه تسلیح نیروهای دموکراتیک سوریه و افزایش تعداد آنها به ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر امضا کرد. در حالی‌که انتظار می‌رفت آمریکا بلافاصله بعد از شکست داعش، این کشور را ترک کند.
ستون عظیم ارتش سوریه در غوطه
همان‌طور که انتظار می‌رفت، عصر دیروز ارتش سوریه طی یکی از بزرگ‌ترین جابه‌جایی‌های لجستیکی تاریخ خود، یگان‌های ویژه  مشهور به  تایگر فورس (نیروی ببر) را برای پاکسازی غوطه شرقی راهی این منطقه کرد. فرماندهی این ستون عظیم نیروهای سوری که به غوطه شرقی یعنی نواری از زمین‌های زراعی حدفاصل بیابان‌های مرکز شام و حومه شرقی و جنوبی دمشق گسیل شده‌اند، مثل همیشه با سرتیپ «سهیل حسن» فرمانده بزرگ ارتش این کشور است. طی روزهای گذشته تروریست‌های حاضر در این منطقه همنوا با رژیم‌های عربی و غربی حامی‌شان بشدت نسبت به تحولات آینده غوطه شرقی اعلام خطر کرده بودند. غرب پاکسازی نهایی غوطه از تروریست‌ها را به مثابه عاملی برای آزاد شدن توان بخش مهمی از نیروهای ارتش و مقاومت سوریه که از دمشق پاسداری می‌کنند می‌داند که در این صورت توان نظامی سوری‌ها مضاعف خواهد شد. تهدیدهای روسای‌جمهور آمریکا و فرانسه مبنی بر حمله به مراکز ارتش سوریه و به راه انداختن مکرر حملات شیمیایی توسط تروریست‌های تحت حمایت آنها برای بدنام کردن دولت بشار اسد طی هفته اخیر در همین راستا بود. همچنین یک روز جلوتر  «عصام البویضانی» سرکرده گروه تروریستی موسوم به جیش‌الاسلام درباره حضور قریب‌الوقوع نیروهایش خبر داده بود.
 

همنوا شدن گوترش با صهیونیست‌ها
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، عصر جمعه در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان، طی اظهاراتی مدعی شد: «اوضاع در خاورمیانه بسیار پیچیده و بی‌نهایت دشوار است. در سفر اخیرم به اسرائیل (اراضی اشغالی) حضور نظامی ایران را در نزدیکی مرزهای اسرائیل مشاهده کردم. از سوی دیگر، روابط بین تهران و بیروت باعث افزایش قدرت و توانایی‌های حزب‌الله خواهد شد، امری که بسیاری از جمله اسرائیلی‌ها آن را تهدیدی برای وجودشان می‌دانند.» گوترش خاطرنشان کرد اتفاقات اخیر حجم و شدت وخامت اوضاع سوریه را نشان می‌دهد که اسرائیل و لبنان را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است. وی درباره فاجعه‌ای بزرگ و قریب‌الوقوع هشدار داد و گفت: «بدترین کابوس برای ما، آغاز جنگی جدید میان اسرائیل و حزب‌الله است در حالی‌که طرفین چنین جنگی را نمی‌خواهند. این فاجعه در نهایت به نابودی بخش اعظمی از لبنان منجر خواهد شد.» تنش میان بیروت و تل‌آویو اخیرا در پی ادعاهای اسرائیلی‌ها مبنی بر مالکیت‌شان بر بلوک ۹ گازی لبنان در دریای مدیترانه و همچنین اصرار اسرائیلی بر ساخت دیواری در مرز با لبنان تشدید شده است.


Page Generated in 0/0074 sec