printlogo


کد خبر: 189008تاریخ: 1396/11/30 00:00
سقوط هواپیمای مسافربری شرکت آسمان در مسیر تهران به یاسوج با 66 سرنشین
دل دنا سوخت
برف و بوران در ارتفاعات دنا عملیات جست‌و‌جو برای یافتن لاشه هواپیما را ناتمام گذاشت

گروه اجتماعی: هواپیمای مسافری  تهران- یاسوج با بیش از ۶۰ سرنشین سقوط کرد. روز گذشته خبر سقوط هواپیمای ATR شرکت آسمان به شماره 3704 کام تلخ جامعه را بار دیگر تلخ‌تر کرد. جمعه گذشته بود که پیکر 3 تن از سانحه‌دیدگان حادثه سانچی تشییع شدند و هنوز داغ هموطنان جانباخته در کشتی سانچی تازه بود که خبر سقوط یک هواپیما با بیش از 60 سرنشین داغ دیگری بر دل‌‌های ایرانی‌ها گذاشت. این هواپیمای مسافری که روز گذشته از تهران به مقصد یاسوج در حال پرواز بود دقایقی پس از پرواز از رادار محو شد و در محدوده سمیرم اصفهان سقوط کرد. هواپیمای ATR ساعت 8:05 صبح روز گذشته فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرد. طبق گزارش‌‌های منتشر شده، 60 مسافر و 6 خدمه سرنشین‌های این پرواز بودند و همه اطلاعات و مشاهده‌‌های اولیه برخورد این هواپیما با کوه را تایید کرده است، چرا که فرودگاه نزدیک به کوه‌های بلند قرار دارد. این در حالی است که پس از تایید خبر سقوط هواپیما، تیم‌‌های امدادی به محل حادثه اعزام شدند که به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و بارش شدید برف در تلاش‌‌های اولیه این مهم محقق نشد و عملیات امداد و نجات تا لحظه تنظیم این گزارش ادامه داشت.
میسر نشدن امدادرسانی
در همین باره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور گفته است: «یک فروند هواپیمای مسافری که از تهران به مقصد یاسوج در حال پرواز بود دقایقی پس از پرواز از رادار محو شد و در محدوده سمیرم اصفهان سقوط کرد». وی با بیان اینکه یک فروند بالگرد اورژانس به منطقه اعزام شد، افزود: با توجه به کوهستانی بودن منطقه امکان اعزام آمبولانس وجود ندارد و اخبار تکمیلی در این باره اعلام می‌شود. این هواپیمای مسافری حوالی ساعت ۸ صبح از باند فرودگاه مهرآباد بلند شده و حدود ۵۰ دقیقه بعد از رادار خارج شده است.
تشکیل جلسه اضطراری مدیریت بحران
همچنین سیدعلی وفایی‌مقدم، مدیرکل بحران استان کهگیلویه‌ و بویراحمد از تشکیل جلسه اضطراری مدیریت بحران در فرودگاه یاسوج خبر داد و گفت: جلسه در همان ساعات اولیه پس از وقوع حادثه تشکیل شد و چندین تیم امدادی زمینی و هوایی به محل اعزام شده است و ما در فرودگاه یاسوج هم در حالت آماده‌باش هستیم.
تأیید برخورد هواپیما با کوه
علاوه بر این، یک مقام مسؤول شرکت آسمان گفته است: «هواپیمای این شرکت به کوه دنا در منطقه کوهستانی پادنا برخورد کرده و سقوط این هواپیما تایید می‌شود. پادنا منطقه‌ای در جنوب استان اصفهان و از توابع شهرستان سمیرم است. این منطقه مرز میان استان‌های اصفهان، فارس، چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه ‌و بویراحمد است».
اعزام ۱۲ تیم ارزیاب هلال‌احمر
همچنین رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز از اعزام ۱۲ تیم به منطقه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج خبر داد و خاطرنشان کرد: بعد از اعلام ستاد بحران یاسوج نیروهای هلال‌احمر در استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، اصفهان و کهگیلویه‌ و بویراحمد به حالت آماده‌باش درآمدند. ۱۲ تیم نیز برای جست‌وجو به منطقه اعزام شدند.
تشکیل کمیته بحران در سازمان هواپیمایی
علاوه بر این، جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور از تشکیل جلسه کمیته بحران در سازمان هواپیمایی کشور برای بررسی جزئیات سقوط هواپیمای آسمان خبر داد و ضمن تایید سقوط هواپیمای ATR متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان، اظهار کرد: هواپیما حوالی سمیرم سقوط کرده و جزئیات بیشتر در جلسه کمیته بحران سازمان هواپیمایی کشور در حال بررسی است.
دستور رئیس‌جمهور به وزیر راه
بر همین اساس، با دستور رئیس‌جمهور و بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری،  وزیر راه‌وشهرسازی ماموریت یافت با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان، ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم جهت خدمات امدادی، دلیل حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را به سرعت گزارش کند.
شنیده شدن صدای مهیب
نماینده مردم سمیرم در مجلس نیز گفت: افراد محلی در منطقه صدای مهیب برخورد هواپیما با کوه دنا را شنیده‌اند. اصغر سلیمی درباره سقوط هواپیمای تهران-یاسوج اظهار کرد: هنوز اطلاعات کاملی از دلایل سقوط این هواپیما نداریم اما چیزی که مشخص است این هواپیما با 66 سرنشین در منطقه برفی پادنای سمیرم سقوط کرده است.
هواپیمای حادثه‌دیده 25 ساله است
همچنین حمیدرضا عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشور آخرین اخبار وضعیت تشکیل کمیته بحران سقوط هواپیمای آسمان و اعزام اعضای کمیته بررسی علت سقوط این هواپیما را تشریح کرد و با اشاره به شرایط جوی منطقه‌ای که هواپیمای یادشده در آن سقوط کرده است، گفت: شرایط ابری و بارانی است و دسترسی ستاد به محل حادثه با مشکل مواجه است. با این حال رسیدگی به سانحه وظیفه سازمان هواپیمایی کشور است و در این راستا هلال‌احمر و نیروهای امدادی برای جمع‌آوری اطلاعات و قطعات هواپیما به محل حادثه اعزام می‌شوند. وی گفت: این هواپیما مدل ATR۷۲ است که در سال 1993 ساخته شده و 25 سال سن داشت.
اعزام تیم‌های امدادی به محل حادثه
در همین حال، پوران‌فر، مسؤول تیم اورژانس اعزامی به محل حادثه نیز درباره آخرین وضعیت جست‌وجوی تیم‌‌های امدادی گفت: نیروهای گوناگون به 4 گروه امدادی تقسیم شده‌اند تا به هر جایی که نشانه‌ای وجود دارد اعزام شوند. وی افزود: بعد از اعلام حادثه، ما با بالگرد به منطقه اعزام شدیم اما به دلیل باد شدید نتوانستیم به فاصله بیش از ۱۱ مایلی فرودگاه حرکت کنیم. در حال حاضر در منطقه باران و برف شدیدی وجود دارد و امکان دید مناسبی نیست. پوران‌فر گفت: ۲۱ دستگاه آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و سایر نیروها در 4 گروه امدادی تقسیم شدند و به مناطقی که از آن گزارش‌هایی مبنی بر شنیده شدن صدا یا دیده شدن دود وجود دارد، اعزام شدند. البته گزارش‌های ضد و نقیضی درباره یافتن محل حادثه و لاشه هواپیما منتشر شده که تایید نمی‌شود.
اخطار صریح قضایی
گفتنی است یک مقام مسؤول قضایی در کمتر از یک ماه پیش طی نامه‌ای آسیب‌های موجود در سازمان هواپیمایی کشوری را به رئیس فعلی سازمان هواپیمایی ابلاغ کرده بود. در پایان این نامه اشاره شده بود که با تداوم شرایط موجود و عدم اصلاح ساختارهای اعلام شده (از سوی مقام قضایی)، شاهد وقوع سانحه و حادثه خواهیم بود و در صورت بروز حادثه، شخص ریاست هواپیمایی کشوری مسؤولیت آن را برعهده خواهد داشت. علاوه بر این، آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه در پی سقوط هواپیمای مسافری تهران- یاسوج، از دادستان کل کشور خواست با تشکیل کمیته‌ای علت وقوع حادثه را بررسی و نسبت به برخورد قانونی با مقصران اقدام کند.
امکانپذیر نبودن عملیات امدادرسانی
همچنین یکی از اهالی و از اعضای سابق دهیاری نُقل و دنگزلو گفت:  در ارتفاع 2 هزار متری دنا قرار داریم و به دلیل بارش شدید برف هیچ عملیاتی امکان انجام ندارد. صابر جمالی اظهار داشت: در ارتفاع 2 هزار متری دنا هستیم و در یکی از ساختمان‌های سازمان منابع طبیعی در کوه پناه گرفته‌ایم. به دلیل مه‌گرفتگی شدید حتی بالای کوه پیدا نیست. وی افزود: به دلیل بارش شدید برف، همه چیز متوقف است و هیچ عملیاتی امکان انجام ندارد. اینکه اعلام می‌شود دود دیده‌شده چنین چیزی امکانپذیر نیست، چراکه حتی بخش‌های بالایی کوه به دلیل مه شدید پیدا نیست.
در دسترس بودن تلفن یکی از مسافران
این در حالی است که رئیس مرکز مدیریت حوادث  کهگیلویه و بویراحمد، گفت: از طریق جی‌پی‌اس محل تقریبی سقوط هواپیما مشخص شده است اما هنوز چیزی از لاشه هواپیما یا پیکر مسافران پیدا نکرده‌ایم. از طریق تلفن همراه یکی از مسافران که روشن بوده و ردیابی شده محل سقوط هواپیما مشخص شده و از طریق جی‌پی‌اس در حال یافتن محدوده محل سقوط هواپیما هستیم.
انسداد موقت محور اصفهان- سمیرم- یاسوج
پلیس راهور ناجا، تردد در محور اصفهان- سمیرم- یاسوج و بالعکس در استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد را به دلیل جلوگیری از تردد غیرضروری جهت تسهیل در عملیات امداد و نجات برای حادثه سقوط هواپیما تا اطلاع بعدی، ممنوع اعلام کرد.
 

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی حادثه سقوط هواپیما
در پی سقوط هواپیمای مسافری تهران-یاسوج و جان‌باختن تعدادی از هموطنان‌مان در این حادثه، رهبر انقلاب پیام تسلیتی صادر کردند. در این پیام آمده است: «سانحه‌ مصیبت‌بار سقوط هواپیمای مسافربری که به جان‌باختن چندین نفر از هم‌میهنان عزیزمان انجامید دل‌ها را لبریز از اندوه و تأسف کرد. اینجانب مراتب تأثر عمیق و همدردی صمیمانه‌ خود را با خانواده‌های داغدار آنان ابراز می‌دارم و صبر جمیل و اجر جزیل برای آنان و رحمت و مغفرت الهی برای جان‌باختگان از خداوند متعال مسألت می‌کنم. مسؤولان ذی‌ربط لازم است همه‌ تلاش و همکاری خود را برای اقدام‌های لازم در این‌باره به‌کار برند و امکان تکریم و تشییع پیکرهای آنان را فراهم سازند».
پیام تسلیت رئیس‌جمهور
همچنین حسن روحانی، رئیس‌جمهور طی پیامی جان‌باختن سرنشینان هواپیمای پرواز تهران- یاسوج را تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آمده است: «سانحه بسیار تلخ سقوط هواپیمای مسافربری شرکت آسمان در مسیر تهران- یاسوج که منجر به جان‌باختن عده‏ای از هموطنان عزیز ما شد، باعث تأثر فراوان گردید. اینجانب ضمن ابراز همدردی با خانواده‌‌های داغدیده، این مصیبت را به ملت ایران تسلیت می‌گویم و از درگاه ایزد منان برای جان‌باختگان این حادثه، رحمت واسعه و برای بازماندگان، صبر و پاداش فراوان الهی مسألت دارم. لازم است وزیر راه‌وشهرسازی براساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان؛ ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی‌‌های لازم برای خدمات اورژانسی و امدادی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط، علل این حادثه را سریعا گزارش نماید و تمام اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار اینگونه رخدادهای ناگوار به عمل آید».
 


Page Generated in 0/0065 sec