printlogo


کد خبر: 189061تاریخ: 1396/12/2 00:00
پس از گذشت 3 روز از سانحه پرواز تهران ـ یاسوج در ارتفاعات دنا
لاشه هواپیمای آسمان پیدا شد
عملیات انتقال اجساد سرنشینان امروز آغاز می‌شود

گروه اجتماعی : پس از گذشت 3 روز از حادثه دلخراش سقوط هواپیمای مسافری ATR شرکت آسمان، روز گذشته سرانجام پس از ساعت‌ها جست‌وجوی زمینی و هوایی، بخش‌هایی از لاشه هواپیما رویت شد و تیم‌های امدادی از هلال‌احمر، ارتش و سپاه به صورت زمینی و هوایی به منطقه هلی‌برن شدند تا کار جمع‌آوری و جست‌وجوی اجساد وارد فاز تازه‌ای شود.  صبح روز گذشته بلافاصله پس از اعلام قطعی خبر کشف لاشه هواپیما و اعلام موقعیت مکانی آن به گروه‌های امدادی، نخستین‌ گروه از امدادگران هلال‌احمر به همراه تعدادی از تکاوران کلاه‌سبز تیپ 65 نوهد نیروی زمینی ارتش و همچنین نیروهایی از سپاه به وسیله بالگرد به منطقه هلی‌برن شدند و به سمت محل دقیق سقوط و برخورد با کوه حرکت کردند. براساس شواهد موجود و همچنین اظهارات مدیران امدادی در منطقه عملیات و خلبانان‌ بالگرد‌هایی که لاشه هواپیما را پیدا کرده‌اند، محل برخورد هواپیما با کوه به صورتی است که تنها 50 متر تا یکی از قله‌های اصلی رشته‌کوه‌های دنا فاصله داشته است و به همین دلیل شرایط برای رسیدن نیروهای امدادی دشوار است و بالگردها هم امکان فرود در این منطقه را ندارند. در همین باره، محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان و همچنین سردار مجتبی فدا، جانشین فرمانده سپاه اصفهان گفته‌اند عملیات جست‌وجو، جمع‌آوری و انتقال اجساد و بقایای هواپیما تا چند روز به طول می‌انجامد.
یافتن لاشه هواپیما توسط سپاه
سخنگوی سپاه پاسداران از پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران- یاسوج توسط بالگردهای نیروی هوافضای سپاه خبر داد. سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران گفت: صبح سه‌شنبه بالگردهای نیروی هوافضای سپاه در حین جست‌وجو برای یافتن لاشه هواپیمای آسمان که از تهران عازم یاسوج بود، لاشه این هواپیما را حدود ساعت 9:50 در ارتفاعات کوه دنا کشف کردند. سخنگوی سپاه اظهار داشت: تیم جست‌وجو و نجات نیروی هوافضای سپاه با انجام عملیات ویژه با 2 فروند بالگرد به مختصاتی که پهپادها اعلام کرده بودند اعزام و موفق شدند لاشه هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان را در مختصات جغرافیایی N304208 و E514293 کشف و شناسایی کنند. سردار شریف پیدا شدن محل سقوط هواپیما را موجب سهولت در اقدامات امدادی دانست و گفت: گروه‌های جست‌وجوگر و دستگاه‌های امدادی در منطقه با تمرکز بر این نقطه می‌توانند با دقت و سهولت خود را به محل برسانند. وی یادآور شد: در تصاویر گرفته‌شده حتی آرم و نشان هواپیما هم بخوبی مشخص است و پیدا شدن محل سقوط این هواپیما قطعی است.
اگر هواپیما بالاتر بود قله را رد می‌کرد
این در حالی است که کاپیتان علی فراهانی، خلبان بالگرد نیروی هوافضای سپاه که موفق به یافتن لاشه هواپیمای ATR آسمان شده است، گفت: ارتفاع هواپیمای ATR که در موقعیت بالای 4 هزار متری لاشه آن پیدا شد در حالت عادی باید تا 2 هزارپا بالاتر از این می‌بود اما به احتمال فراوان اتفاقی افتاده که ارتفاع هواپیما کم شده است. اگر ۵۰ متر بالاتر بود می‌توانست قله را رد کند ولی ممکن است جریان هوا هواپیما را به پایین کشیده باشد، البته تا زمانی که جعبه سیاه پیدا نشود علت وقوع حادثه مشخص نخواهد شد. وی افزود: چیزی از هواپیما باقی نمانده بود و لاشه آن خیلی ریز شده بود، ارتفاع بالگرد را کم کردیم و توانستیم قطعاتی بیابیم که متعلق به بدنه هواپیماست. احتمال زنده ماندن سرنشینان پس از برخورد وجود نداشته است.
تأیید تماس یکی از مسافران
از سوی دیگر، آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در اینستاگرامش نوشت: در ارتباط با اخباری که درباره وجود گوشی روشن یکی از مسافران طرح شد و نیز اخبار دیگری که درباره تماس یکی از شهروندان یاسوجی با یکی از مسافران و صحبت با وی در هنگام پرواز مطرح شد، توضیحاتی را عرض می‌کنم. مطلع شدیم که تلفن همراه یکی از مسافران پس از ناپدید شدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت 7 عصر همان روز در دسترس بوده و سپس به دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش می‌شود. موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است. ادعای یکی از خبرنگاران درباره تماس شهروندی از یاسوج با یکی از مسافران و 2 مکالمه ۳۰  ثانیه‌ای و ۷۲ ثانیه‌ای بررسی شد و بنا بر اطلاعات تماس ثبت‌شده، این ادعا صحیح است. تماس اول در ساعت ۸:۵۶ در شمال پلیس‌راه نجف‌آباد به مدت ۳۱ ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت ۹:۲۸ و در منطقه روستای کهنگان بوده است.
عملیات مشکل امدادرسانی
همچنین مدیر مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: ارتفاع 2 تا 3 متری برف در نقطه سقوط هواپیما کار امدادرسانی را مشکل کرده است. غفور راستین پس از شناسایی محل سقوط هواپیما در کوهستان سمیرم، افزود: با توجه به شرایط جوی منطقه، امکان فرود بالگرد در نقطه سقوط هواپیما غیرممکن است و اجساد باید به صورت دستی و زمینی به پایین کوه منتقل شود که زمان‌بر است. وی ادامه داد: شیارهای عمیق و خطرناک در محل سقوط هواپیما امکان فرود هوایی را گرفته است. راستین اظهار کرد: نجاتگران متخصص توسط بالگردها به نزدیک‌ترین نقطه ممکن منتقل می‌شوند تا به محل سقوط دسترسی یابند.
استقرار نیروهای هلال‌احمر
در همین باره، معاون امداد جمعیت هلال‌احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: نخستین‌گروه از نیروهای تخصصی جست‌وجوی هلال‌احمر برای انتقال اجساد با بالگرد جمعیت هلال‌احمر در منطقه سقوط هواپیما مستقر شدند. مسعود وکیلی با اشاره به گزارش هواشناسی مبنی بر نامساعد شدن شرایط جوی در روز چهارشنبه، گفت: تلاش می‌شود قبل از تاریکی هوا اجساد منتقل شود. وی عنوان کرد: تیم‌های امدادگران واکنش سریع و کوهستان که می‌توانند در ارتفاعات 4 هزار متری جست‌وجو کنند نیز در شهرستان دنا برای اعزام با بالگرد در حالت آماده‌باش کامل هستند. وکیلی تصریح کرد: 12 گروه امدادی از جمعیت هلال‌احمر کهگیلویه و بویراحمد از جمله تیم‌های تخصصی کوهنوردی از همان ساعات اولیه روز یکشنبه وقوع حادثه به محل این سانحه هوایی اعزام‌ شده‌اند.
اعزام تیپ 65 نیروی زمینی به محل حادثه
همچنین فرمانده نیروی زمینی ارتش با اعلام اینکه تمام تلاش نیروهای امدادی و کمک‌رسان این است که به سرعت اقدامات لازم را برای انتقال اجساد به پایین کوه انجام دهند، از حضور کوهنوردان این نیرو در محل لاشه هواپیما خبر داد. امیر سرتیپ کیومرث حیدری اظهار داشت: این گروه که شامل کلاه‌سبزهای تیپ 65 نیروی مخصوص نیروی زمینی هستند، تجهیزاتی در اختیار دارند که امکان انتقال اجساد از روی برف را ممکن می‌کند. وی خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه امکان فرود بالگرد در منطقه لاشه هواپیما وجود ندارد، سعی داریم برای انتقال اجساد پل هوایی ایجاد کنیم. فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: امکان فرود هلی‌کوپتر در محل سقوط هواپیما وجود ندارد.
عملیات جست‌وجو در روزهای آینده
با این حال، استاندار اصفهان با بیان اینکه هنوز جعبه سیاه پیدا نشده، گفت: کوه دنا کوهی است که بخش شمالی آن در استان اصفهان و جنوبی آن در کهگیلویه و بویراحمد واقع است و هواپیما در نقطه مرزی 2 استان سقوط کرده است. محسن مهرعلیزاده اظهار کرد: با کاوش‌های نیروهای هلال‌احمر، سپاه و ارتش جمهوری اسلامی در محدوده سقوط هواپیما و کسب اطلاعات میدانی پس از جلسه با نیروهای عملیاتی، با انجام پرواز بالگردها و پهپادهای سپاه، هلال‌احمر و ارتش خوشبختانه محل سقوط مشخص شد و با کارشناسی‌های انجام‌شده و تأیید کارشناسان شرکت هواپیمایی آسمان، کوهنوردان و نیروهای مختلف عملیاتی درصدد تخلیه اشیای هواپیما و انتقال اجساد مسافران خواهند بود. وی افزود: با توجه به مساعد نبودن شرایط جوی در محل سقوط هواپیما، امکان فرود بالگردها در آن منطقه وجود ندارد و نیروها به صورت زمینی در آنجا حضور پیدا می‌کنند که به دلیل شدت بارش برف و کولاک کار بسیار مشکل خواهد بود. استاندار اصفهان اظهار داشت: پیش‌بینی هواشناسی نشان‌دهنده نامساعد شدن شرایط جوی از پیش از ظهر چهارشنبه تا جمعه است، در صورتی که تا امروز (سه‌شنبه) عملیات جست‌وجو کامل نشود از جمعه یا شنبه شروع می‌کنیم.
انتقال پیکرها چند روز طول می‌کشد
همچنین سردار «مجتبی فدا» جانشین سپاه صاحب‌الزمان(عج) اصفهان، با اشاره به روند انتقال اجساد قربانیان حادثه سقوط هواپیما در ارتفاعات دنا اظهار کرد: شرایط جوی، صعب‌العبور بودن و یخبندان و یخ‌زدگی منطقه، عملیات انتقال پیکرهای قربانیان حادثه را چندین روز به طول می‌کشاند. وی با بیان اینکه امکانات خیلی خوبی در منطقه وجود دارد و دستگاه‌های مختلفی پای‌ کار آمده‌اند، گفت: مردم شریف و عزیز منطقه پادنای سمیرم، دوشادوش نیروهای سپاه و ارتش و هلال‌احمر، به روند انتقال قربانیان این حادثه کمک می‌کنند. گفتنی است در لحظات آخر تنظیم این گزارش خبرها از پیدا شدن پیکر 45سرنشین هواپیما با توجه به اعلام کوهنوردان حاضر در محل حکایت داشت که پیکر 15 نفر قابل شناسایی بوده است همچنین با تاریک شدن هوا عملیات انتقال پیکر ها به امروز [چهارشنبه] موکول شد .


Page Generated in 0/0069 sec