printlogo


کد خبر: 189063تاریخ: 1396/12/2 00:00
آیا مسؤولان آمادگی مواجهه با نفوذهای اقتصادی نوین را دارند؟
تلگرام با بلاک‌چین در راه ایران!

محمد نجارصادقی: فناوری بلاک‌چین با بستر تلگرام در راه ورود به ایران است؛ با ورود این فناوری به صورت عملی حاکمیت پولی بانک مرکزی، نظارت بر فضای ارتباطات کشور و نحوه اطلاع‌رسانی متحول خواهد شد.  به گزارش «وطن‌امروز»، تلگرام به طور رسمی به سمت بهره‌گیری از فناوری بلاک‌چین(بستر عرضه ارزهای دیجیتال و فناوری‌های نوین) حرکت می‌کند. پیش‌تر بارها درباره تبعات ورود این فناوری به فضای ارتباطات کشور هشدار داده بودیم. از دست دادن حاکمیت اقتصادی، عدم رهگیری ارتباطات و هرج و مرج اطلاعاتی از جمله مصائبی است که با ورود فناوری بلاک‌چین به ایران رخ خواهد داد. بر این اساس ادعای تلگرام مبنی بر ارائه بستری از این پیام‌رسان روی بلاک‌چین در حال عملی شدن است. نباید فراموش کرد که این اتفاق به معنای غیرقابل کنترل شدن تلگرام است. اساسا استارت‌آپ‌ها برای بهره‌‌‌گیری از ارزهای مجازی ابتدا آن را برای جذب سرمایه اولیه بین کاربران خود عرضه می‌کنند. این جذب سرمایه‌گذاری خاص ارزهای مجازی، یا در بورس یا در محیطی معرفی شده توسط خود استارت‌آپ رخ می‌دهد. بنا بر اطلاعات سایت رسمی بورس و تبادلات پولی آمریکا (SEC)، تلگرام در ایام اخیر سهام اولیه برای ایجاد ارز دیجیتال خود را ارائه کرده است و متقاضیان می‌توانند این سهام را خریداری کنند. این به معنای آن است که Gram یا پول ارز دیجیتال تلگرام در آینده‌ای نزدیک روی بستر این پیام‌رسان عرضه خواهد شد.
 وقتی بلاک‌چین با تلگرام به ایران می‌آید
تصور اینکه روزی تلگرام روی بلاک‌چین عرضه شود آنچنان دور از ذهن نیست، شاید حداکثر تا چند ماه آینده این اتفاق رخ می‌دهد، در حال حاضر نمی‌توان به صراحت گفت باید از آن روز بترسیم یا از آن استقبال کنیم اما مسؤولان باید بدانند چند اتفاق به طور حتم رخ خواهد داد: اول اینکه تسلط نهادهای امنیتی و نظارتی به کلی از روی پیام‌رسان اصلی کشور یعنی تلگرام از بین می‌‎رود و حتی امکان فیلتر کردن این فضا هم دیگر وجود نخواهد داشت! اگر در آن شرایط به دنبال کنترل این پیام‌رسان هستید باید به کلی اینترنت کشور را مسدود کنید که عملا غیرممکن است. در کنار این با ورود ارز دیجیتال تلگرام به فضای پولی کشور با توجه به اینکه بالغ بر 10 میلیون کسب‌وکار اینترنتی کوچک و بزرگ در این فضا وجود دارد، این ارز جای خود را بین کاربرانش باز می‌کند و به کلی حاکمیت اقتصادی بانک مرکزی بر تبادلات پولی کشور از بین می‌رود. از سوی دیگر تجربه استفاده از پول‌های مجازی در دارک‌وب‌ها(Dark Web) و دیپ‌وب‌ها(Deep Web)، شبکه تلگرامی را فضایی بی‌قید و بند می‌کند! دارک‌وب در آن شرایط در دستان 40 میلیون ایرانی است. بی‌راه نیست که آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بلاک‌چین را وسیله تغییر در سبک حکمرانی معرفی می‌کند. وی در این‌باره گفت: بلاک چین یکی از تغییرات شگرف دنیاست و باید با زیر و بم این تکنولوژی آشنا شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ارزهای دیجیتال را دگرگون‌ساز مفاهیم بانکداری، اینترنت اشیا را عامل تغییر سبک زندگی در آینده و بلاک‌چین را مسبب تغییرات در سبک حکمرانی کشورها دانست و گفت: «تمام زیرساخت‌ها در آینده وابسته به فضای مجازی هستند و این تغییرات به کشور ما هم راه پیدا می‌کند. یکی از راه‌های برخورد با این تغییرات وادادگی است و باید منتظر باشیم تکنولوژی بیاید و از مزایا و فرصت‌های آن استفاده کنیم، مانند سال‌های گذشته که چنین کاری انجام شده است؛ راه دیگر برخورد و مقابله با فضای مجازی است و هر دوی این راه‌ها یک نتیجه دارد که شکست است، این در صورتی است که ما مقابل این فضا چاره داریم و راه آن هم خلاقیت است. جهرمی گفت: شرایط برای شکوفایی خلاقیت جوانان مهیا نیست و رشد خلاقیت‌ها نیاز به زیست بوم دارد. کسانی می‌توانند جوانان را توانمند کنند که از این حوزه مانند بلاک‌چین شناخت داشته باشند، سوال اینجاست: آیا مسؤولان ما در همه ارکان از انقلاب چهارم صنعتی اطلاع دارند و می‌دانند توسعه اقتصاد دیجیتال چیست؟ وزیر ارتباطات معتقد است با آمدن فناوری بلاک‌چین و فناوری‌های مشابه، انقلاب صنعتی چهارم به طور حتم در دنیا رخ می‌دهد و اقتصاد دیجیتال بخش عمده‌ای از اقتصاد دنیا می‌شود. وی باور دارد که ایرانیان باید در این حوزه فعال شوند و از دنیا عقب نمانند.
بلاک‌چین چیست؟
فناوری بلاک‌چین خدمتی به استفاده‌کنندگان خود ارائه می‌دهد که با برداشتن تمرکز از روی مرکز (سرور یا مرجع) هر آنچه می‌خواهند در فضای مجازی منتقل کنند. در حال حاضر پیامی که در تلگرام توسط فرستنده ارسال می‌شود، ابتدا به سرور تلگرام می‌رسد و بعد به شخص گیرنده ارسال می‌شود، این یعنی سرور و مرکز تلگرام مانند گمرکی بین پیام‌هاست. این مرکز بودن باعث می‌شود تلگرام در هر لحظه‌ای که بخواهد اجازه ارسال پیام یا هر فعالیت دیگری را از یک کاربر بر اساس هویتی که دارد بگیرد یا نگیرد؛ بلاک‌چین خدمتی را ارائه می‌دهد که ارسال‌کننده پیام، دیگر پیامش در سرور نرود و مستقیم به دست گیرنده برسد. فناوری بلاک‌چین اساساً یک پایگاه داده توزیع شده از اسناد یا دفترکل عمومی از همه تراکنش‌ها یا رویداد‌های دیجیتال است که توسط اجزای تشکیل‌دهنده آن به شکل مشترک اجرا می‌شود. یعنی هر تراکنش در آن با توافق اکثریت اجزای سیستم محقق می‌شود و اطلاعاتی که یک بار وارد سیستم شده باشد، هرگز پاک نمی‌شود؛ به عبارت ساده‌تر در بلاک‌چین اطلاعات یک واقعه نه در یک سرور و با چک شدن و رجوع مداوم به آن سرور که در هسته‌های فراوانی که همانا کاربران آن سیستم هستند، نگهداری می‌شود و از این رو، قطع ارتباط سرور، منجر به قطع ارتباط شبکه نخواهد شد. وضعیت تلگرام را باید این‌گونه تشریح کرد که مدیران این نرم‌افزار قصد دارند اطلاعات این شبکه اجتماعی را بین کاربران نگهداری کنند که در این صورت، حتی با بستن ارتباط کاربران با سرورهای تلگرام هم نمی‌شود تلگرام را فیلتر یا مسدود کرد.
بانک مرکزی: ارزهای رمزینه نخرید، تمام!
بانک مرکزی در آخرین اطلاعیه خود درباره ارزهای مجازی اعلام کرد این بانک تاکنون بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزینه و اینترنتی را به عنوان ارز رسمی معرفی نکرده و این بانک هیچ‌گونه فعالیت و مشارکتی در خرید و فروش این ارزها ندارد. پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی با اشاره به انتشار اخباری در فضای مجازی درباره فروش ارز اینترنتی با مشارکت بانک‌مرکزی نوشته: در این‌باره لازم به تاکید است که نوسانات شدید ارزش ارزهای رمزینه و فعالیت‌های سوداگرانه از طریق بازاریابی شبکه‌ای و فعالیت‌های هرمی در قبال آنها باعث عدم اطمینان و بروز ریسک بالا برای آنها شده است. این پایگاه ادامه داد: به دلیل ریسک بالای خرید ارزهای رمزینه و فعالیت سوداگران در این عرصه، به سرمایه‌گذاران و هموطنان گرامی توصیه می‌شود بر اساس پیشنهادهای فریبنده سوداگران، سرمایه خود را در معرض ریسک قرار ندهند، چرا که امکان مالباختگی در آن وجود دارد. گفتنی است سازوکارهای کنترل و رصد نحوه عرضه ارزهای رمزینه با همکاری بانک‌مرکزی و سایر نهادهای ذی‌ربط، در حال انجام است و سیاست‌های بانک‌مرکزی در این‌باره پس از بررسی کامل موضوع، ابلاغ خواهد شد.


Page Generated in 0/0065 sec