printlogo


کد خبر: 189127تاریخ: 1396/12/3 00:00
«تنگه ابوقریب»، «به وقت شام» و «لاتاری» آثار برتر «مجمع منتقدان سینمای انقلاب»
منتقدان اشتباهات داوری را جبران کردند
هادی حجازی‌فر؛ بازیگر برتر جشنواره فجر

گروه فرهنگ و هنر: «مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» طبق رسم چند سال اخیر خود با برگزاری یک نظرسنجی از میان منتقدان و سینمایی‌نویسان دست به انتخاب آثار برتر جشنواره سی‌وششم فیلم فجر زده است. به گزارش «وطن امروز»، جشنواره سی‌وششم فجر با کاهش تعداد آثار موجود و عدم حضور چندین فیلم مهم در آن، اقدام درست در حذف بخش کسالت‌آور هنر و تجربه، افزایش قابل ملاحظه فیلم‌های قصه‌گو نسبت به دوره‌های پیشین جشنواره و همچنین با تقسیم جوایز در مراسم اختتامیه بین همه مدعیان، ظاهرا بی‌حاشیه‌تر از دوره‌های پیشین به کار خود پایان داد. هرچند انتقادات بحق «ابراهیم حاتمی‌کیا» در اختتامیه چند روزی محل بحث رسانه‌ها و چهره‌های مختلف قرار گرفت اما با این ‌همه کارشناسان، رسانه‌ها و مخاطبان سینمای ایران در سال‌های آینده جشنواره سی‌و‌ششم را نه با برگزاری بی‌حاشیه آن، بلکه با ناداوری و بایکوت عجیب فیلم درخشان «لاتاری» به یاد خواهند آورد. جشنواره‌ای که برای اولین‌بار داورانش به صراحت اعتراف کردند حتی بازی‌ها و بخش‌های فنی فیلمی را به دلیل مخالفت با محتوای آن براحتی از داوری‌ها کنار گذاشتند و ندیدند. بنابراین این جشنواره نیز مانند تمام جشنواره‌های پیشین دولت اعتدال با «فاجعه داوری» به یاد خواهد آمد و در تاریخ ثبت خواهد شد. بایکوت «لاتاری» و نامزدی آن تنها در یک رشته- آن هم به صورت مشترک- طبعا در ادامه بایکوت و نادیده گرفتن آثاری چون «چ» در داوری‌ها و بیرون گذاشتن «شیار 143» از لیست اولیه فیلم‌های دوره
سی و دوم، حذف معنادار «روباه» و «ایران برگر» از آرای مردمی در فجر سی‌وسوم، ندیدن ارزش‌های فنی و مضمونی «بادیگارد» و «سیانور» در جشنواره سی و چهارم و همچنین بایکوت کامل فیلم ارزشمند «ویلایی‌ها» و حذف سوال‌برانگیز شاهکار «ماجرای نیمروز» از اکثر رشته‌های اصلی فنی در جشنواره سی‌‌وپنجم تحلیل و ثبت خواهد شد. آثاری مانند «لاتاری» طبعا به دلیل مضامین‌شان توسط مدیران و حلقه همیشگی داوری جشنواره نادیده گرفته شدند، بدون توجه به کیفیت و دستاوردهای فنی بالای‌شان. با این وجود اما در سال‌های اخیر و با ساخت آثاری چون «شیار 143»، «چ»، «سیانور»، «بادیگارد»، «ایستاده در غبار»، «ویلایی‌ها»، «ماجرای نیمروز»، «تنگه ابوقریب»، «به وقت شام»، «لاتاری» و... باید به همه ثابت شده باشد که حالا باکیفیت‌ترین آثار سینمای ایران متعلق به جریان «سینمای انقلاب» هستند و نادیده گرفتن این آثار در جشنواره سرعت پیشرفت فنی و تکنیکی هر ساله آنها را نه‌تنها کاهش نخواهد داد، بلکه انگیزه را برای پیشرفت بیشتر و در عین حال بیان صریح‌تر مضامین مطلوب هم افزایش خواهد داد. به هر ترتیب، در نظرسنجی امسال «مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» از میان 40 منتقد سینمایی فیلم «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان با 140 امتیاز، «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا با 135 امتیاز و «لاتاری» ساخته محمدحسین مهدویان با 120 امتیاز به عنوان 3 اثر برتر جشنواره سی‌وششم فجر انتخاب شدند. در این نظرسنجی همچنین فیلم «چهارراه استانبول» ساخته مصطفی کیایی در رتبه چهارم و «شعله‌ور» به کارگردانی حمید نعمت‌الله و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» ساخته هومن سیدی به صورت مشترک در رتبه پنجم قرار گرفتند. در این نظرسنجی همچنین انتخاب برترین بازیگر جشنواره نیز به رای گذاشته شد که در آن به ترتیب هادی حجازی‌فر، جواد عزتی و ساعد سهیلی به عنوان رتبه‌های اول تا سوم برترین بازیگران جشنواره انتخاب شدند.


Page Generated in 0/0056 sec