printlogo


کد خبر: 189156تاریخ: 1396/12/3 00:00
اخبار

گرانی مرغ در راه است
دبیر انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: دولت قصد دارد تعرفه واردات کنجاله سویا (خوراک دام و طیور) را از ۷درصد به ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش دهد که این امر منجر به افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ می‌شود. محمد یوسفی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: این امر مطرح است که دانه سویا که در کارخانه‌های روغن‌کشی استفاده دارد با ارز مبادله‌ای وارد شود و به واردات کنجاله آن که مصرف خوراک دام و طیور دارد ارز مبادله‌ای اختصاص نیابد و از ارز آزاد استفاده کنند. دبیر انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی درباره دلایل این تصمیم گفت: ما توجیهاتی ارائه دادیم که افزایش تعرفه واردات کنجاله سویا منجر به بالا رفتن قیمت برای مصرف‌کننده نهایی (مردم) می‌شود و همچنین عرضه خوراک دام را در اختیار کارخانه‌های روغن‌کشی قرار می‌دهد. دولت تصمیم دارد به جای واردات سویا که مصرف خوراک دام و طیور دارد دانه سویا وارد کرده و آن را برای روغن‌کشی در اختیار صنایع روغن‌کشی قرار دهد و این صنایع باشند که کنجاله باقیمانده را به مرغداران و دامداران بفروشند اما باید در نظر داشت که این اتفاق منجر به انحصار کارخانه‌های محدود روغن‌کشی در کشور خواهد شد. یوسفی تصریح کرد: در صورتی که تعرفه کنجاله سویا بالا برود تاثیر مستقیمی روی قیمت مرغ در بازار خواهد داشت زیرا بخش قالب خوراک طیور و بخشی از خوراک دام در کشور وارداتی است و منجر به گرانی مرغ، تخم‌مرغ، شیر و گوشت می‌شود.

مجوز واردات هزاران تن تخم‌مرغ هم دردی را دوا نکرد
با آنکه ستاد تنظیم بازار مجوز واردات تخم‌مرغ را صادر کرد و روزانه ۱۱۰ تن تخم مرغ به بازار پایتخت عرضه می‌شود اما همچنان اغلب سوپرمارکت‌های شهر هر شانه تخم‌مرغ را ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان می‌فروشند. پس از آنکه با شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان 25 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار در کشور از بین رفت ستاد تنظیم بازار مصوبه‌ای را به تصویب رساند که 20 هزار تن تخم مرغ برای تنظیم بازار وارد کشور شود. اما رصد خبرنگار فارس از مغازه‌های سطح پایتخت نشان می‌دهد با گذشت 2 ماه از توزیع تخم‌مرغ‌های وارداتی همچنان اغلب مغازه‌های سطح تهران هر شانه تخم‌مرغ را 18 تا 19 هزار تومان می‌فروشند. اغلب مغازه‌داران در پاسخ به اینکه چرا تخم‌مرغ را همچنان گران می‌فروشید، می‌گویند: گران می‌خریم، گران هم می‌فروشیم. محمدی، یکی از فروشندگان سوپرمارکت می‌گوید: هر شانه تخم‌مرغ را 16 هزار تومان می‌خرم و 18 هزار تومان می‌فروشم.  حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام هم در پاسخ به اینکه چرا با وجود واردات تخم‌مرغ قیمت این محصول همچنان در مغازه‌های سطح شهر شانه‌ای 18 تا 19 هزار تومان است، گفت: اگر مردم تخم‌مرغ مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و تعاونی‌های مصرف تهیه کنند، قیمت هر شانه تخم‌مرغ 12 هزار و 600 تومان است که به وفور در دسترس است.  این در حالی است که این مکان‌ها در دسترس همه مردم نیست و بسیاری از مردم شهر نیاز خود را از نزدیک‌ترین مغازه‌های عرضه تهیه می‌کنند که ظاهرا در عمل نظارتی بر قیمت‌های آنان وجود ندارد.


بانک مرکزی تغییرات قیمت کالاهای اساسی یک‌ساله را حذف کرد
بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران را در هفته منتهی به ۲۷ بهمن‌ماه اعلام کرد که بر اساس آن قیمت ۴ گروه از جمله برنج و گوشت قرمز ثابت بوده‌است.  به گزارش تسنیم، بانک مرکزی درحالی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی کالاهای اساسی در تهران را در هفته منتهی به 27 بهمن‌ماه منتشر کرد که در این گزارش جای تغییرات یک‌ساله قیمت کالاهای اساسی خالی است. پیش از این بانک مرکزی در این گزارش‌ها به تشریح تغییرات هفتگی، ماهانه و سالانه قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در تهران می‌پرداخت ولی در گزارش جدید خود تنها تغییرات هفتگی و ماهانه به نمایش گذاشته شده است. 


Page Generated in 0/0049 sec