printlogo


کد خبر: 189231تاریخ: 1396/12/5 00:00
وزیر آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با «وطن امروز» از نبود چشم‌انداز روشن برای شیر مدارس خبر داد
خداحافظی با توزیع شیر درمدارس

محسن پورعرب: حدود 6 ماه از سال تحصیلی 97-96 گذشت اما تا به امروز خبری از توزیع شیر در مدارس نشده است؛ موضوعی که هر ساله همزمان با آغاز سال تحصیلی با توجه به اهمیت آن در حوزه سلامت مورد توجه مدیران، خانواده‌ها و  رسانه‌ها قرار می‌گیرد. توزیع شیر در مدارس هر ساله با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است اما سرانجام پس از گذشت چند ماه شاهد توزیع شیر در مدارس بودیم ولی گویا امسال ماجرا کمی متفاوت است و با وجود وعده‌های گوناگونی که از چند ماه پیش از آغاز سال تحصیلی برای توزیع شیر داده شده بود، آنطور که وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرده است امسال چشم‌انداز روشنی برای توزیع شیر در مدارس در سال تحصیلی جاری مشاهده نمی‌شود! این در حالی است که شیر توزیعی در مدارس برخی مناطق کشور به‌عنوان تنها وعده غذایی روزانه دانش‌آموزان به‌حساب می‌آید و کارشناسان حوزه سلامت همواره نسبت به اهمیت توزیع شیر در  مدارس برای سلامت دانش‌آموزان تاکید داشته و دارند، بنابراین توزیع شیر در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است.
وعده‌ آغاز توزیع شیر
محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در چهارمین جلسه ستاد تنظیم بازار در دولت دوازدهم از آغاز توزیع شیر مدارس در اول آذرماه خبر داده بود. در این جلسه که نیمه آبان ماه سال جاری برگزار شد، مقرر شد با توجه به آغاز توزیع شیر مدارس از اول آذرماه، پیگیری‌های لازم از طریق سازمان برنامه‌وبودجه برای انعقاد قراردادهای خرید شیر سال ٩۶ و تسویه‌حساب قراردادهای سال گذشته انجام شود، البته با وجود وعده وزیر صنعت برای آغاز توزیع شیر در مدارس، این وعده تا امروز عملی نشده است.
سد «بدهی» مقابل آموزش‌وپرورش
این در حالی است که مدتی پیش رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در پاسخ به این پرسش که توزیع شیر در مدارس از چه زمانی کلید می‌خورد، گفته بود: «انجمن آمادگی خود را برای تأمین 90 نوبت توزیع شیر مدارس به سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کرده و هیات‌وزیران برای اجرای این طرح بودجه‌ای بالغ ‌بر 200 میلیارد تومان در نظر گرفته است». به گفته وی، آموزش‌وپرورش حدود 180 میلیارد تومان بابت توزیع شیر مدارس در سال گذشته به کارخانه‌های لبنی بدهکار است. با این‌ وجود دبیر انجمن صنایع لبنی گفته بود: «به‌صورت مکتوب اعلام کرده‌ایم سازمان برنامه‌وبودجه می‌تواند برای تأمین شیر مدارس انعقاد قراردادی داشته باشد که طبق این قرارداد 200 میلیارد تومان امسال و 180 میلیارد تومان سال گذشته را به‌صورت اوراق خزانه پرداخت کند».
پیگیری مجلس
اظهارات دبیر انجمن صنایع لبنی درباره آمادگی انجمن برای آغاز توزیع شیر در مدارس و همچنین وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت راه به‌جایی نبرد تا جایی که پیگیری این مهم در مجلس آغاز شد. در همین رابطه، «حبیب دهمرده» عضو کمیسیون آموزش با مهم دانستن توزیع شیر در مدارس کشور گفت: «با پیگیری‌ای که از مدیر آموزش‌وپرورش حوزه انتخابیه‌ام به عمل آوردم، امسال طرح توزیع شیر در مدارس اجرایی نشده و بر این اساس از وزیر آموزش‌وپرورش و مدیران این وزارتخانه توضیح می‌خواهم و مجلس درباره این طرح پیگیر است».
خبر بد برای سلامت دانش‌آموزان
سرانجام پیگیری‌های نمایندگان مجلس و مدیران آموزش‌وپرورش به نتیجه رسید. در همین باره، رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی از اختصاص 180 میلیارد تومان بودجه به آموزش‌وپرورش برای پرداخت بدهی کارخانه‌های لبنی خبر داد و گفت: «این پول در چند روز گذشته به آموزش‌وپرورش پرداخت شد تا بدهی شیر مدارس از سال گذشته پرداخت شود». وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت شیر مدارس امسال به کجا رسید هم گفت: «200 میلیارد تومان برای توزیع شیر در مدارس امسال بودجه در نظر گرفته‌ شده بود که تأمین نشده است و به همین دلیل خبری از توزیع شیر در مدارس نیست».
وزیر تأیید کرد
محمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش درباره تعیین تکلیف طرح سراسری توزیع شیر در مدارس به «وطن امروز»، اظهار داشت: امسال درآمدهای خزانه آموزش‌وپرورش با مشکل مواجه بوده است. بطحایی افزود: برخی همکارانم به من توصیه می‌کنند قرارداد با صنایع لبنی را امضا کنم تا این 3-2 ماه پایانی سال توزیع شیر در مدارس را آغاز کنیم اما تا زمانی که بودجه مورد نیاز برای توزیع شیر در مدارس در اختیار ما قرار نگیرد  نمی‌توانیم برای خودمان تعهد ایجاد کنیم. وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه بیان داشت: تا امروز چشم‌انداز روشنی از اختصاص بودجه برای توزیع شیر در مدارس دیده نمی‌شود. پیگیری‌های فراوانی داشته‌ایم اما به سرانجام مطلوبی نرسیده‌ایم.  اظهارات وزیر آموزش‌وپرورش به‌صورتی است که به نظر می‌رسد توزیع شیر در مدارس طی سال تحصیلی 97-96 منتفی است. با این ‌وجود باید منتظر بود و دید مدیران آموزش‌وپرورش، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان برنامه‌وبودجه چه راهکاری را برای حل این مشکل ارائه خواهند داد تا سرنوشت توزیع شیر در مدارس همانند توزیع کیک نشود و ادامه داشته باشد.


Page Generated in 0/0070 sec