printlogo


کد خبر: 189237تاریخ: 1396/12/5 00:00
دولت دوباره اعلام کرد به دنبال بررسی حساب‌های مردم برای حذف یارانه نقدی نیست اما نمایندگان روایت دیگری دارند
دولت با ملت روراست باشد

گروه اقتصادی: سازمان برنامه و بودجه به اظهارات چند هفته پیش رئیس کمیسیون تلفیق مجلس واکنش نشان داد و اعلام کرد دولت به دنبال سرک کشیدن به حساب‌های مردم برای حذف یارانه نقدی نیست.
با وجود ادعای سازمان برنامه و بودجه مبنی بر سرک نکشیدن به حساب‌های مردم، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرده دولت در جلساتی که با این کمیسیون داشته به دنبال اجازه برای سرک کشیدن به حساب‌‎ها برای حذف یارانه نقدی افراد پردرآمد بوده و اظهارات نوبخت مبنی بر اینکه دولت نباید حساب‌های مردم را وارسی کند متناقض با خواسته‌های دولت در کمیسیون تلفیق است. به گزارش «وطن امروز»، مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه در پی انتشار خبری مبنی بر سرک کشیدن دولت به حساب‌های مردم برای حذف یارانه نقدی، جوابیه‌ای صادر کرده که متن آن به شرح زیر است:
پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال 1397 برنامه معطوف کردن یارانه‌های نقدی به گروه‌های هدف شامل: مددجویان کمیته امداد امام(ره)، مددجویان سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، افراد ساکن در دهستان‌های با ضریب 6 و 7 و 8 و 9،‌ بیماران خاص، عشایر، بازنشستگان، ایثارگران و سایر گروه‌های نیازمند (شامل کارگران ساختمانی، قالیبافان، صیادان، خادمان مساجد، باربران و...) بوده است. طبق این پیشنهاد اولا شناسایی گروه‌های مستحق دریافت یارانه نقدی تکمیل نشده است و بانک‌های اطلاعاتی در اختیار دولت موظف به تکمیل اطلاعات و تدقیق آنها در سال 1397 خواهند بود، ثانیا سایر افرادی که نهایتا در زمره گروه‌های مشمول دریافت یارانه نقدی قرار نمی‌گیرند، حق اعتراض و اثبات نیازمند بودن خود را خواهند داشت. نکته اساسی این است که تحت این برنامه تنها یارانه نقدی افرادی که مستحق دریافت یارانه نقدی شناسایی نشده و در فرآیند راستی‌آزمایی نیز مشخص شود که شرایط دریافت یارانه نقدی را ندارند، حذف خواهد شد.
لذا ادعای پیشنهاد دولت مبنی بر سرک کشیدن به حساب‌های مردم از اساس سخنی باطل و نادرست بوده و همچنان که رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به دفعات اعلام کردند این موضوع با سیاست‌های دولت مغایر است. در پایان تاکید می‌شود آنچه در خصوص یارانه‌بگیران اعم از پرداخت، اصلاح یا حذف در سال آینده انجام می‌شود بر اساس مصوبات مجلس محترم شورای اسلامی خواهد بود و تا زمان تعیین سازوکار حذف دهک‌های پردرآمد از سوی مجلس هیچ اقدامی از سوی دولت در این خصوص انجام نخواهد شد.
تاج‌گردون چه گفته بود؟
انتشار خبر درخواست دولت برای بر سرک کشیدن به حساب‌های مردم برای حذف یارانه نقدی با استناد به اظهارات غلامرضا تاجگردون، صورت گرفته بود. وی با انتقاد از رفتار متناقض نوبخت، گفت: زمانی که هیات‌رئیسه کمیسیون تلفیق با رئیس‌جمهور دیدار داشت، دولت عنوان کرد در تبصره 14 که در زمینه هدفمندی یارانه‌هاست به دولت اختیار داده شود برای حذف افراد پردرآمد بررسی حساب‌ها را انجام دهد. نمایندگان با همین استدلال در کمیسیون تلفیق این پیشنهاد را تصویب کرده و این اختیار را به دولت دادند. وی افزود: اما اکنون آقای نوبخت می‌گوید ما چرا باید جیب مردم را وارسی کنیم، در حالی که دولت خودش این اختیار را از مجلس درخواست کرد. تاجگردون ادامه داد: اگر بدانیم دولت این اختیار را در بخش حذف یارانه‌های افراد پردرآمد از مجلس نمی‌خواهد و می‌خواهد هزینه آن را به دوش مجلس بیندازد آن را حذف می‌کنیم، لذا مجلس از دولت و وزرا می‌خواهد شفاف عنوان کنند چه اختیاراتی از قانونگذار می‌خواهند تا به آنها برای پیشبرد بهتر کارها کمک شود. به گزارش «وطن‌امروز»، بررسی حساب‌های مردم برای حذف یارانه نقدی الزاما نمی‌تواند مورد اشتباهی باشد اما نکته اساسی عدم صداقت دولتی‌ها در این‌باره است. ایرادی ندارد دولت اگر می‌خواهد حساب‌های بانکی را برای قطع یارانه بررسی کند اما اصرار بر اینکه قصد این کار را ندارد در عین حال که این کار را انجام می‌دهد اصلا در شأن دولت نیست. به دولت توصیه می‌کنیم به جای تکذیب اظهارات نمایندگان مجلس با مردم روراست باشد و معجزه این صداقت را ببیند.
عاقبت لایحه
 بر اساس مصوبه مجلس، دولت موظف شد نسبت به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد به صورت تدریجی اقدام کند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز پنجشنبه پارلمان نحوه هزینه‌کرد درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را تعیین کردند. نمایندگان پس از بحث و بررسی درباره این تبصره، با ۱۵۴ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر با این تبصره موافقت کردند و به این ترتیب نحوه هزینه‌کرد درآمدهای هدفمندی در سال آینده را تعیین کردند. بر اساس این مصوبه، دولت موظف شد نسبت به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد به صورت تدریجی اقدام کند. با توجه به درخواست دولت مبنی بر سرک کشیدن حساب‌ها و قبول این موضوع در کمیسیون تلفیق، دولت باید شروع به حذف یارانه نقدی افراد پردرآمد کند و قصور در این موضوع بی‌معنی است. گفتنی است، وکلای ملت تصویب کردند منابع هدفمندی یارانه‌ها تا 110 هزار میلیارد تومان برای مصارفی از جمله «افزایش سهم سلامت موضوع ردیف 3 مصارف هدفمندی به 4400 میلیارد تومان، مبلغ 500 میلیارد تومان برای تولید و اشتغال، حمایت از معلولان بهزیستی با 200 میلیارد تومان، کمک به حق بیمه قالیبافان با 50 میلیارد تومان» و باقی‌مانده مبلغ یادشده برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها موضوع ردیف یک مصارف هدفمندی یارانه‌ها اختصاص پیدا کند.
برنامه‌ای برای حذف یارانه نقدی نداریم
با جود مکلف شدن دولت توسط مجلس مبنی بر حذف یارانه نقدی اقشار پردرآمد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز تصویب این قانون در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: تاکنون هیچ برنامه و تصمیم خاصی برای حذف یارانه‌بگیران در سال آینده وجود ندارد. به نظر می‌رسد دولت به کلی توان تصمیم‌گیری در موضوع حذف یارانه نقدی را ندارد.


Page Generated in 0/0337 sec