printlogo


کد خبر: 189238تاریخ: 1396/12/5 00:00
عباس عراقچی در اندیشکده سلطنتی چتم‌هاوس انگلیس:
برجام موفق نبود تحریم‌ها برداشته نشد

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و نفر دوم تیم مذاکراتی ایران در برجام حالا در شرایطی که آمریکا دائما برای برجام رجزخوانی می‌کند و اروپا نیز ماندن در این توافق را مشروط به گرفتن امتیازات جدید از ایران در منطقه و برنامه دفاع موشکی کرده است؛ مواضعی اتخاذ کرده و به گونه‌ای حرف زده است که با سیاق همیشگی او در توجیه نقض توافق هسته‌ای از سوی طرف مقابل کاملا متفاوت است. به گزارش «وطن‌امروز»، عباس عراقچی که اواخر هفته گذشته به انگلستان سفر کرده بود؛ در موسسه سلطنتی چتم‌هاوس گفت حتی اگر ترامپ بار دیگر تعلیق تحریم‌‌های هسته‌ای ایران را تمدید کند؛ باز هم ایران نسبت به ماندن در برجام تردیدهای جدی دارد. عراقچی که همواره به‌خاطر توجیه نقض عهدهای طرف آمریکایی و اروپایی در برجام، مورد سرزنش منتقدان داخلی قرار گرفته است؛ تلویحا اعتراف کرد برجام سودی برای ایران نداشته است و ایران نسبت به ماندن در این توافق مردد است. وی همچنین در شرایطی که اروپایی‌ها ماندن در برجام را به گرفتن امتیازات جدید غیرهسته‌ای از ایران مشروط کرده‌اند؛ تصریح کرد برجام به مسائل دیگر مرتبط نیست. عراقچی در اندیشکده سلطنتی چتم‌هاوس در انگلیس گفت: «برجام به هیچ مسأله یا سوال دیگری مرتبط نیست، ما یعنی ایران و دیگر کشورهای 1+5 تصمیم گرفتیم برجام را از دیگر مسائل جدا کنیم و متمرکز شدیم بر مساله هسته‌ای تا راه حلی برای آن پیدا کنیم». به گزارش فارس، عراقچی همچنین گفت:«مساله هسته‌ای را جدا کردیم و به همین دلیل موفق بودیم. اشتباه خیلی بزرگی است که برجام را به دیگر مسائل مثل سوریه، یمن، مسأله موشکی ایران و دیگر مسائل مرتبط کرد و این نه‌تنها مساله هسته‌ای را حل نمی‌کند بلکه مسائل دیگر را پیچیده‌تر می‌کند». وی افزود: این برای همه مفید است تا همین مسیر را دنبال کرده و مساله‌ هسته‌ای را از دیگر مسائل جدا کنند. وی گفت: خیلی واضح است که ایران تسلیحات هسته‌ای نمی‌سازد و به این مسأله متعهد است. عراقچی همچنین تاکید کرد: هیچ‌‌‌بندی تحت عنوان بند غروب در برجام وجود ندارد و تعهدات ایران به برجام مشخص است ولی محدودیت زمانی وجود دارد. عراقچی گفت:
«ما محدودیت‌ها را در برجام پذیرفتیم تا اعتماد ایجاد کنیم. وقتی محدودیت‌ها تمام شود، ایران یک عضو معمولی ان‌پی‌تی خواهد بود». معاون ظریف افزود: «چیزی که من دوست دارم اضافه کنم و مهم است اینکه برجام داستانی موفقیت‌آمیز برای شما کشورهای 1+5 است، چرا که ایران کاملا به آن پایبند بوده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قاضی این توافق است تایید کرده ایران هرگز از آن تخطی نکرده و کاملا به آن پایبند بوده است. همه چیز ما تحت کنترل و بازرسی است و 9 گزارش این را تایید می‌کند. اما ایران برجام را داستانی موفق نمی‌داند، چرا که ایران از آن بهره‌مند نشده و تحریم‌ها برداشته نشده است. دلیل ساده است، آمریکا تقریبا هر روز تعهداتش در برجام را نقض می‌کند و آمریکا دلیل این مسأله است که برجام برای ایران موفق نبوده است. حتی متن و کلمات برجام نقض شده‌ است». معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: آمریکا فضای بی‌اعتمادی در برجام ایجاد کرده که برای ایران مسموم است. این فضا سازنده نیست در حالی که این فضا برای موفقیت برجام لازم است. عراقچی در ادامه اظهار داشت: همه این سخنان دولت آمریکا، نقض آشکار برجام است. در نتیجه به جای فضای سازنده، فضای مخربی داریم که از کار کردن بانک‌ها، شرکت‌ها و واحدهای تجاری با ایران جلوگیری می‌کند. پس ایران از رفع تحریم‌ها به طور کامل سودی نمی‌برد و من فکر نمی‌کنم این توافق به همین طریق بتواند ادامه پیدا کند. حتی اگر اولتیماتوم‌ها بگذرد و تعلیق موقت تحریم‌ها تمدید شود، اگر همچنان همان سیاست آشفته و نامطمئن برجام ادامه داشته باشد و شرکت‌ها، بانک‌ها و دیگر واحدهای تجاری با ایران کار نکنند، ما نمی‌توانیم در توافقی که برای ما سودی ندارد، بمانیم. این یک حقیقت است.
عراقچی: مطالبات مردم از برجام برآورده نشده
معاون وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی نیز گفت این یک واقعیت است که مطالبات مردم از برجام برآورده نشده است و اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام مانع توسعه اقتصادی ایران بوده است. عباس عراقچی در این مصاحبه گفت: اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام، آن را تضعیف کرده و این مسأله مانع توسعه اقتصاد ایران شده است. وی همچنین تصریح کرد: «مطالبات مردم از برجام، برآورده نشده است و این یک واقعیت است». عباس عراقچی در ادامه گفت:
«این [مساله] بیشتر به دلیل فضای شک و تردیدی است که ترامپ پیرامون برجام ایجاد کرده که مانعی برای همکاری شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها با ایران است، این یک واقعیت است و این نقضی از سوی آمریکا است».
 

مایک پنس: ترامپ دیگر توافق هسته‌ای ایران را تأیید نمی‌کند
معاون دونالد ترامپ با تکرار برخی ادعاهای ضدایرانی خود اعلام کرد دونالد ترامپ دیگر پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، مایک پنس در اظهاراتی ضدایرانی گفت: آمریکا دیگر اقدامات ثبات‌زدای ایران در سرتاسر منطقه را تحمل نمی‌کند و دیگر توافق هسته‌ای فاجعه‌بار با ایران را تمدید نخواهد کرد. جومک موینگل یک تحلیلگر سیاسی در این‌باره گفت: اظهارات پنس در واقع نشان‌دهنده آن است که دولت ترامپ در مسیر لغو تعلیق تحریم‌های ایران حرکت می‌کند. پیش‌تر رویترز گزارش داده بود اسنادی به‌دست این خبرگزاری رسیده است که نشان می‌دهد وزارت خارجه آمریکا به دنبال دریافت تعهد از 3 کشور انگلیس، فرانسه و آلمان است تا در طول زمان با آمریکا برای اصلاح برجام تلاش کنند.
 


Page Generated in 0/0281 sec