printlogo


کد خبر: 189290تاریخ: 1396/12/6 00:00
چهارگوشه

80 کشته و زخمی  در انفجارهای موگادیشو
طبق گزارشات پلیس سومالی، جمعه‌شب در پی انفجار 2 خودروی بمب‌گذاری شده در موگادیشو، پایتخت این کشور حدود ۴۵ تن کشته و ۳۶ نفر دیگر زخمی شدند. انفجار اول کاخ ریاست‌جمهوری سومالی و انفجار دوم یک هتل را هدف گرفته بود. گزارش شده پس از انفجار دوم به مقر ریاست‌جمهوری سومالی تیراندازی شده است. منابع محلی اعلام کردند گروه الشباب سومالی مسؤولیت این انفجارها در روز جمعه را برعهده گرفته است.

حمله انتحاری داعش در کابل
منابع امنیتی، دیروز از انفجار انتحاری در محله شش‌درک کابل، نزدیک مقر ناتو و کمی دورتر از سفارت آمریکا در کابل خبر دادند که 3 کشته و 6 زخمی برجای گذاشت. داعش در یکی از سایت‌های وابسته به خود مسؤولیت این حمله انتحاری را برعهده گرفت. 2 حمله انتحاری دیگر صبح دیروز انجام شد که یکی در ولایت هلمند رخ‌ داد و در پی آن 8 غیرنظامی زخمی و 2 نظامی کشته شدند. در حمله جمعه‌شب طالبان به سربازان ارتش در منطقه فراه نیز ۲۰ سرباز کشته شدند.

فاجعه ملی در نیجریه
5 روز پس از حمله به شهر دایچی در ایالت یوبه، رئیس‌جمهور نیجریه مفقود شدن ده‌ها دختر محصل از مدرسه‌ای در حمله افراط‌گرایان بوکوحرام را «فاجعه ملی» اعلام کرد. تردیدهایی درباره شمار دقیق دختران ربوده یا مفقود شده پس از حمله روز دوشنبه وجود دارد و آمارها از ۵۰ تا بیش از ۱۰۰ تن متغیر است. به گفته انجمن تازه ‌تاسیس والدین، نام ۱۰۵ دختر محصل پس از حمله عصر دوشنبه به عنوان مفقودی ثبت شده است. این حمله توانایی نیجریه در تامین امنیت مناطق روستایی دورافتاده و ادعاهای مکرر دولت درباره اینکه بوکوحرام در آستانه شکست است را زیر سوال می‌برد.

آمار فاجعه‌بار آزار جنسی در فرانسه
نتایج یک گزارش جدید نشان می‌دهد یک نفر از هر 8 زن در فرانسه حداقل یک بار در زندگی خود مورد آزار جنسی قرار گرفته است. روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در این باره گزارش کرد، طبق تحقیقات اندیشکده بنیاد «ژان ژورز»، 4 میلیون زن در فرانسه مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند که این رقم 12 درصد از جمعیت زنان فرانسه را تشکیل می‌دهد. محققان می‌گویند برای رسیدن به درک بهتری از رواج سوءرفتار جنسی در جامعه فرانسه، مجبور به انجام چنین تحقیقی شده‌اند.

طرح آمریکا برای حضور نظامی نامحدود در سوریه و عراق
مبارزه با داعش بهانه‌ای برای اشغال عراق و سوریه از سوی نظامیان آمریکایی بوده است، چرا که به‌رغم نهایی شدن سرکوب این گروه تروریستی، واشنگتن طرحی برای تثبیت حضور نظامی خود در این دو کشور منطقه تدوین کرده است.  مقام‌های وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا در نامه‌هایی اعلام کردند رئیس‌جمهوری این کشور اختیار قانونی برای نگه داشتن نیروهای ایالات متحده در عراق و سوریه را به صورت نامحدود دارد. در این نامه‌ها به جزئیات برنامه دولت واشنگتن برای یک ماموریت نامحدود برای نیروهای این کشور به منظور مقابله با گروه تروریستی داعش پرداخته شده است. این نامه‌ها که نخستین بار توسط روزنامه نیویورک‌تایمز به آنها اشاره شد به تیم کین، سناتور دموکرات از ویرجینیا ارسال شده است. وی مدافع جایگزینی اختیارات جنگی پس از رخدادهای ۱۱ سپتامبر به منظور استفاده از نیروی نظامی است. وی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته است به دنبال اختیار جدیدی در زمینه حضور نیروهای آمریکایی باشد. وزارت دفاع آمریکا رسما اعلام کرده است تعداد نیروهای این کشور در عراق و سوریه 2 هزار تن است و اذعان داشته که این تعداد منهای نیروها در ماموریت‌های حساس است. معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاست‌گذاری دفاعی نیز در نامه خود به این سناتور دموکرات آمریکایی نوشت: ما پیش‌بینی می‌کنیم این تعداد نیروها در نتیجه ماهیت عملیات ما در عراق و سوریه کاهش یابد اما رویکردی بر مبنای چارچوب زمانی درباره حضور در عراق یا سوریه نداریم.


Page Generated in 0/0054 sec