printlogo


کد خبر: 189303تاریخ: 1396/12/7 00:00
دولتی‌ها عددهای رنگارنگ درباره ایجاد شغل اعلام می‌کنند
داستان دنباله‌دار تناقض‌های آمار اشتغال

گروه اقتصادی: با وجودی که مهم‌ترین مطالبات مردم از دولت رفع مشکل بیکاری با ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال جوانان است اما آمار مسؤولان درباره ایجاد زمینه اشتغال و جذب نیروهای جویای کار به بازار با آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار بعضا متفاوت و ناهمگون است. بنا به این گزارش، در حالی محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور مدعی است که در ۹ماهه سال جاری ۹۱۸ هزار نفر وارد بازار کار شده‌اند که مقایسه نتایج آمار بیکاری پاییز ۹۶ با سال ۹۵ حکایت از این دارد که در بازه زمانی ۹ ماهه حدود ۷۴۳ هزار شغل جدید در کشور ایجاد شده است.
به گزارش تسنیم، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در همایش سالانه نظام فنی و اجرایی کشور گفت: در 9 ماهه سال جاری برنامه این بوده است که 935 هزار نفر وارد بازار کار شوند اما 918 هزار نفر وارد بازار شدند و ما به التفاوت این میزان به جمعیت بیکاران کشور افزوده شد. معاون رئیس‌جمهور افزود: برنامه‌ای برای اشتغالزایی داریم تا یک‌میلیون و 32 هزار شغل در سال آینده ایجاد شود و 70درصد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خواهد بود. عقب‌ماندگی و انباشت مشکلات زیاد است و باید صبر کرد تا مشکلات حل شود. ادعای محمدباقر نوبخت در حالی بیان می‌شود که  گزارش‌های مرکز آمار بیانگر چیز دیگری است. بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز امسال از میان 26 میلیون و 472 هزار و 835 نفر جمعیت فعال کشور، بالغ بر 23 میلیون و 331 نفر شاغل و بیش از 3 میلیون و 141 هزار و 6000 نفر بیکار هستند.  این نرخ بر اساس شاخص‌های عمده نیروی کار بر حسب جنس و نقاط شهری و روستایی در سال 95 از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد از میان 25 میلیون و 791 هزار و 450 نفر جمعیت فعال کشور، بالغ بر22  میلیون و588 هزار نفر شاغل و حدود 3 میلیون و 203 هزار و 398 نفر بیکار بوده‌اند.  مقایسه این آمار حاکی از این است که حدود 743هزار شغل جدید در بازه زمانی 9 ماهه سال96 ایجاد شده است.  البته گفتنی است در شرایطی که رکود بر اقتصاد حاکم است و تعداد زیادی از واحدهای تولیدی با کمترین ظرفیت فعالیت می‌کنند، امکان اینکه بخشی از این تعداد اشتغال ایجادشده غیررسمی، ناپایدار و مشاغل زیرزمینی باشد وجود دارد.
آمار اشتغال فارغ‌التحصیلان مشخص نیست
معاون وزیر کار با اشاره به آماری از آخرین اطلاعات پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان، تأکید کرد: تاکنون اطلاعات بیش از ۲۳ میلیون نفر از ۵۰ پایگاه اطلاعاتی جمع‌آوری شده است. به گزارش فارس، احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دهمین نشست کمیته آماربخشی شورای آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اتاق تعاون با اشاره به اینکه آمار تعاونی‌ها می‌تواند در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان گنجانده شود، اظهار داشت: در 4 سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه جمع‌آوری داده‌های مربوط به پایگاه اطلاعات ایرانیان انجام شد، در حالی که پیش از آن اقداماتی به صورت پراکنده انجام شده بود. وی تصریح کرد: اخیرا اطلاعات فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های شهید بهشتی و علامه طباطبایی از طریق وزارت علوم برای ما ارسال شد تا بیشترین درصد موفقیت مشاغل بررسی شود و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف از این اطلاعات برای دسترسی آسان‌تر به مشاغل مورد نظر خود استفاده کنند. وی افزود: هم‌اکنون یکی از مشکلات، نبود پایگاه جامع اطلاعاتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که پس از پایان دوره تحصیل در چه مشاغلی مشغول به کار شده‌اند.
خلق ۳ میلیون شغل جدید
رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور گفت: در صورت تحویل ۷۷ هزار طرح نیمه‌تمام به بخش خصوصی، ۳ میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. محمدرضا انصاری افزود: در صورتی که یک‌چهارم این طرح‌ها را هم به بخش خصوصی واگذار کنند، ظرف یک سال 700 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود. وی گفت: می‌توان از ظرفیت 250 هزار مهندس کشور بهره گرفت و طرح‌های نیمه‌تمام را اجرا کرد. انصاری افزود: دولت و وزارتخانه‌ها در سال‌های گذشته فربه شده و در زمینه اجرای طرح‌های عمرانی به مشکل خورده‌اند که از این رو تلاش می‌کنند طرح‌های نیمه‌تمام را به بخش خصوصی واگذار کنند. وی گفت: لایحه مشارکت عمومی- خصوصی هم‌اکنون در دولت در دست بررسی است و در صورت تصویب آن در دولت و مجلس یک انقلاب در اجرای این طرح و اشتغال مهندسان ایجاد می‌شود. انصاری افزود: پیمانکاران و مشاوران هم‌اکنون علاوه بر طلب‌های‌شان از دولت، در استیصال هم هستند و به خاطر همین است که اوراقی را که دولت به جای طلب‌شان به آنها می‌دهد قبول می‌کنند اما این روش  بتدریج توان عمرانی و ساخت‌وساز کشور را تحلیل می‌برد.
۷۰ درصد مهندسان کشاورزی، بیکار هستند
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت: این سازمان بیش از ۲۳۰ هزار عضو دارد که از این تعداد، ۷۰ درصد جویای کار هستند.  احمد کبیری اظهار کرد: فضا باید به گونه‌ای فراهم شود که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وارد بازار کار شوند، چرا که از این تعداد 70 درصد  مهندسان کشاورزی جویای کار هستند و تنها 17 درصد در بخش غیردولتی و 13 درصد در بخش دولتی مشغول فعالیتند.  این مقام مسؤول با اشاره به اینکه 30 هزار نفر از مهندسان جویای کار آموزش دیده‌اند، بیان کرد: دولت می‌تواند با حمایت حداقلی از فارغ‌التحصیلان جویای کار برای بحث آموزش مهارتی، آنها را وارد عرصه کار کند، چرا که دولت توان جذب این تعداد نیروی جویای کار را ندارد.


Page Generated in 0/0056 sec