printlogo


کد خبر: 189307تاریخ: 1396/12/7 00:00
سخنگوی قوه قضائیه درباره پوشش زیست محیطی متهمان به جاسوسی توضیح داد
دستگیری 3 همکار سیدامامی در هرمزگان

با وجود شانتاژ یک جریان سیاسی برای ممانعت از پیگیری و مشخص شدن ابعاد دستگیری شبکه جاسوسی در پوشش محیط‌زیست، مسؤولان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در حال پیگیری وجوه بیشتری از این شبکه بزرگ جاسوسی در کشور هستند. در همین راستا دیروز سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد 3 نفر در پرونده جاسوسی در پوشش محیط‌زیست دستگیر شده‌اند. این افراد در استان هرمزگان دستگیر شده‌اند.  حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای عصر دیروز در صدوبیست‌‌وپنجمین نشست خبری خود درباره اقدام صداوسیما مبنی بر ساخت مستند از کاووس سیدامامی گفت: درباره این پرونده یک نفر که عنوان استادی هم داشته خودکشی می‌کند و این موضوع در داخل و خارج بازتاب دارد. وی ادامه داد: آنچه از صداوسیما پخش شده را ندیدم اما اگر چنین اتفاقی بیفتد و رسانه ملی به آن نپردازد همه گله می‌کنند. محسنی‌اژه‌ای گفت: اگر کسی دستگیر شود و اعلام نشود باز گلایه می‌شود. وی افزود: یا وقتی شایعاتی مطرح می‌شود مردم خواهان اطلاع‌رسانی درباره عنوان اتهامی هستند. سخنگوی قوه قضائیه گفت: اگر کسی دستگیر شود و با ذکر جزئیات اعلام نشود که به چه اتهامی دستگیر شده بد است اما اگر گفته شده است فردی که خودکشی کرده به اتهام جاسوسی بوده، اشکال ندارد. محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره پروژه انتقال آب و اینکه مربوط به سیدامامی و طرحی صهیونیستی بوده گفت: تا الان فرد خارجی در این پرونده بازداشت نشده است. وی ادامه داد: 3 نفر اخیرا در استان هرمزگان بازداشت شدند اما فعلا قانون اجازه نمی‌دهد جزئیات را بگوییم ولی نباید گمانه‌زنی‌ شود و باید اجازه دهند مقامات مسؤول به موضوع رسیدگی کنند. اژه‌ای گفت: اما تردید نکنید بحث نفوذ یک مساله جدی است که در رأس آن آمریکا و اسرائیل قرار دارند. سخنگوی قوه قضائیه گفت: فردی که می‌خواهد به صورت نفوذی کار کند باید ظاهر خود را با محیط تطبیق دهد در غیر این صورت همه به او شک می‌کنند.
جاسوسی نامحسوس در هرمزگان!
دستگیری 3 نفر در استان هرمزگان در ارتباط با کشف شبکه جاسوسی در پوشش محیط‌زیست در شرایطی است که استان هرمزگان یکی از مناطق ویژه و مورد توجه شبکه کشف شده بوده است.  خبرنگار «وطن امروز» در این باره کسب اطلاع کرد که شبکه کشف شده فعالیت‌های بسیاری در استان هرمزگان داشته است و با انتخاب یک تیم دستچین شده در استان هرمزگان، اقدام به آموزش و تربیت این افراد برای وصل کردن آنها به شبکه کرده بوده است. یکی از اتهاماتی که درباره تیم کشف شده جاسوسی مطرح شده، فعالیت‌های مشکوک آنها در حوزه منابع آبی است. از جمله مواردی که این اتهام را نسبت به شبکه مزبور تقویت کرده، فعالیت‌های آنان در استان هرمزگان بوده است. این شبکه تحت پوشش موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان به بهانه حفظ منابع آبی حیات‌وحش استان هرمزگان در این استان کمپ‌های متعددی برپا کرده بود که پس از مدتی ابراز نگرانی فعالان واقعی محیط‌زیست نسبت به دستکاری در منابع آبی و چشمه‌ها باعث جلب توجه به این فعالیت‌ها شد. این فعالیت‌ها بیشتر برای جذب اهالی و استخدام آنها برای جمع‌آوری اطلاعاتی غیر مربوط به مسائل محیط‌زیست بوده است. کما اینکه شبکه متهم به جاسوسی در پوشش فعالیت موسسه حیات وحش میراث پارسیان، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی زیست محیطی با حضور عناصر وصل شده به شبکه کرده بود. این کلاس‌های آموزشی در واقع بستری برای هماهنگ‌سازی شبکه سراسری در کشور بوده است. نکته قابل تامل اینکه تیم هرمزگان در این دوره‌ها حضور چشمگیری داشته است!
نفوذی‌ها حتما پوششی معقول دارند
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دیروز در نشست خبری با اهالی رسانه درباره پوشش فعالیت‌های جاسوسی توضیحاتی ارائه کرد. وی در این باره گفت: یک فرد نفوذی اگر خود را با محیط تطبیق ندهد ممکن است به او شک شود. وی ادامه داد: بنابراین عوامل نفوذی حتما یک پوشش مناسبی برای خود دارند و این پوشش باید توجیه معقول و مردمی داشته باشد و از ناحیه حکومت هم پذیرفته شده باشد. اژه‌ای گفت: نمی‌شود فردی با پوشش فرهنگی به بیابان‌ها برود و عکسبرداری کند؛ باید پوششی را انتخاب کند که به کارش بخورد. در این مورد هم تحت پوشش محیط‌زیست اقداماتی داشتند و یکسری کارها درباره محیط‌زیست انجام دادند. سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: آیا همه کسانی که در این موسسات پوششی کار می‌کنند از ماهیت نفوذ خبر دارند؟ خیر! ممکن است خبر نداشته باشند و چه بسا همه کسانی که با آنها کار می‌کنند، شاید از ماهیت افراد خبر نداشته باشند. معاون اول قوه قضائیه گفت: مسائل؛ نفوذ، جمع‌آوری اطلاعات، جاسوسی و پوشش بوده و برخی افراد در این پرونده مطرح هستند اما اینکه به کجا می‌رسد باید تحقیقات جلو برود و باید دید چه مقدار اطلاعات را به بیرون دادند و چه مقدار را نداده‌اند.
ماجرای فاجعه وزارت نفت!
همچنین در بخشی از صدوبیست‌وپنجمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با اهالی رسانه به موضوع اختلاس 100 میلیاردی اخیر در وزارت نفت پرداخته شد. معاون اول قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اختلاس 100 میلیاردی در وزارت نفت و دوتابعیتی بودن این فرد گفت: در این پرونده واقعا باید از چند دستگاه سوال جدی شود. حراست تا الان کجا بوده، حسابرس‌ها و بازرس‌ها کجا بودند؟ می‌گویند ظرف چندین سال اتفاق افتاده، چطور متوجه نشدند؟ وی ادامه داد: چطور وزارت نفت و قسمت مربوط مطلع نشدند. 12 نفر تا الان تحت تعقیب قرار گرفتند و تفهیم اتهام شدند. 3 نفر از مدیران الان بازداشت هستند. چیزی حدود 70 میلیارد تومان از اموال فردی که فرار کرده، شناسایی شده که شامل 14 آپارتمان و 25 قطعه زمین و 9 دستگاه اتومبیل و موتورهای لوکس است. اژه‌ای گفت: مجموع اینها را می‌گویند حدود 70 میلیارد تومان است. از سیستم اطلاعاتی و خود وزارت نفت کمک گرفته شده تا جایی که ممکن است اموال وی شناسایی شود. یک نشانه‌هایی از اموال این فرد در خارج است که پیگیری می‌شود. وی افزود: امیدواریم با اقدامات حقوقی این متهم را بازگردانیم. من هم شنیدم که وی دوتابعیتی است ولی تحقیق نکردم که اسناد و مدارکش درست هست یا خیر. سخنگوی قوه قضائیه گفت: اینکه برخی بگویند ما دوتابعیتی نداریم صحیح نیست، زیرا برخی افراد دوتابعیتی وجود دارند. دوتابعیتی‌ها اجازه ندارند در هیچ‌یک از دستگاه‌های دولتی فعالیت کنند. یک استفاده‌ای که برخی‌ها می‌کنند این است که یک فرد دوتابعیتی را به عنوان مشاور به کار می‌گیرند که این خلاف فلسفه قانون است. وی ادامه داد: دری‌اصفهانی قطعا دوتابعیتی بوده و با دستگاه‌های امنیتی کار می‌کرد اما دوتابعیتی بودن خود را کتمان می‌کرد. اژه‌ای گفت: در همین سال‌های اخیر ایشان را به عنوان مشاور به کار گرفته بودند اما به همه اسناد و مدارک و اطلاعات طبقه‌بندی شده دسترسی داشت.


Page Generated in 0/0313 sec