printlogo


کد خبر: 189309تاریخ: 1396/12/7 00:00
رئیس پلیس فتای ناجا تشریح کرد
سهم 46 درصدی تلگرام از جرائم فضای مجازی

گروه اجتماعی: رئیس پلیس فتای ناجا اعلام کرد 46 درصد کل جرائم فضای مجازی کشور در تلگرام و 20 درصد نیز در اینستاگرام اتفاق می‌افتد. سردار سیدکمال هادیان‌فر در حاشیه نشست روسای پلیس فتای ناجا اظهار کرد: امروز 7 مرکز ادله دیجیتال در 7 استان کشور از طریق ویدئوکنفرانس و از سوی فرمانده ناجا افتتاح شد. هادیان‌فر با بیان اینکه در سال‌های اخیر بیش از 152 هزار ادله دیجیتال از سوی پلیس فتا بررسی شده است، گفت: از این تعداد 60 درصد معادل چیزی حدود 102 هزار مورد مربوط به پلیس فتا و مابقی مربوط به پلیس مبارزه با مواد مخدر، پلیس آگاهی و مجموعه‌های قضایی بوده که از سوی پلیس فتا مورد بررسی قرار گرفته است. وی درباره کاربرد ادله دیجیتال نیز گفت: با ادله دیجیتال دیگر نیازی به اعترافات متهم وجود ندارد و این ادله برای مقام قضایی قابل استناد است.
سهم 66 درصدی تلگرام و اینستاگرام از جرائم
هادیان‌فر در پاسخ به سوالی درباره اینکه سهم شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف در وقوع جرائم اینترنتی در کشور چقدر است،‌ گفت:  46 درصد از جرائم فضای مجازی در تلگرام و 20 درصد نیز در اینستاگرام و مابقی جرائم نیز در بیش از 930 هزار سایت و شبکه اجتماعی دیگر که در کشور فعال هستند، رخ می‌دهد.
زمان کشف جرائم مجازی
وی درباره اینکه متوسط زمان کشف جرائم فضای مجازی چقدر است نیز خاطرنشان کرد: این زمان بر حسب نوع پرونده متفاوت است اما به طور میانگین زمان کشف جرائم فضای مجازی حدود 8 روز است. به گزارش ایسنا، هادیان‌فر ادامه داد: به عنوان مثال محرم امسال حدود 2000 نفر که توسط اسکیمرها مورد سرقت قرار گرفته بودند طی 72 ساعت شناسایی شدند اما زمان دادرسی برای این پرونده‌ها طولانی می‌شود و از سوی دیگر روند بازگشت پول به مال‌باختگان نیز زمانبر است، چرا که ابتدا باید پرونده‌ها بررسی و حکم صادر شود و مهلت اعتراض به حکم نیز بگذرد. پس از آن با توجه به مبلغی که مجرم در اختیار دارد پول مال‌باختگان به آنان باز پس داده می‌شود که این موضوع نیز دیگر دست پلیس فتا نیست.
مسدود شدن 100 تا 200 کانال در روز
رئیس پلیس فتا درباره اینکه روزانه چه تعداد کانال تلگرام در فضای مجازی مسدود می‌شود، گفت:‌ بر اساس مدلی که تلگرام تحلیل کرده است موارد مربوط به موضوعات تروریستی و غیراخلاقی از سوی این شبکه مسدود می‌شود. پلیس فتا روزانه بین 100 تا 200 کانال با موضوعات اخلاقی و تروریستی را به تلگرام گزارش می‌دهد که برخی از آنها مسدود شده و برخی مسدود نمی‌شود.
جزئیات مسدود شدن آمدنیوز
وی درباره فیلتر شدن کانال تلگرام موسوم به آمدنیوز نیز گفت: این کانال از طریق ایمیلی که وزیر ارتباطات به مدیر تلگرام ارسال کرد مسدود شد. هادیان‌فر در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا شنیده‌ها از فیلتر تلگرام در سال آینده صحیح است؟ اظهار کرد: در این زمینه مطابق سیاست‌های کلی کشور رفتار خواهد شد.
نبود کنترل بر فعالیت اقتصادی در تلگرام
همچنین هادیان‌فر درباره سودجویی و کلاهبرداری در فضای مجازی و تلگرام بویژه در روزهای پایانی سال با وعده تورهای ارزان‌قیمت و بلیت‌های ارزان نیز گفت: فعالیت اقتصادی در تلگرام بدون هیچ کنترلی انجام می‌شود. توصیه ما این است که شهروندان با توجه به اینکه امکان وقوع کلاهبرداری در این فضا وجود دارد به سایت‌های دارای نماد اعتماد مراجعه کنند. تاکنون بیش از 13 هزار سایت این نماد را دریافت کرده‌اند و معنای این نماد این است که این سایت‌ها تحت نظارت اصناف خود و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کنند و مطمئن هستند.
هک 120 سایت ایرانی
علاوه بر این رئیس پلیس فتای ناجا درباره هک شدن 120 سایت ایرانی نیز خاطرنشان کرد: نمی‌توان نام هک را روی این اتفاق گذاشت، بیشتر این سایت‌ها سایت‌هایی هستند که شرکت‌های ایجاد‌کننده آنها را رها کرده‌اند و مشکل CMS دارند. اقدام انجام شده نیز در صفحه نخست این سایت‌ها بوده است اما لازم است شرکت‌های مربوط در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. هادیان‌فر افزود: سال 95 و پس از اتفاقی که برای سایت مرکز آمار ایران رخ داد، ما گزارشی را درباره CMS تمام شرکت‌ها و سازمان تهیه کرد و آخرین گزارش نیز اخیرا در این زمینه ارائه شد.


Page Generated in 0/0258 sec