printlogo


کد خبر: 189351تاریخ: 1396/12/7 00:00
چهارگوشه

بازداشت صالح مسلم
در حالی ‌که حملات ارتش ترکیه به مواضع کردهای عضو یگان‌های مدافع خلق (YPG) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) در عفرین ادامه دارد، یک رسانه ترکیه‌ای خبری درباره رهبر سابق این حزب در اروپا منتشر کرد. به گزارش دیلی‌صاباح، صالح مسلم در پراگ، پایتخت جمهوری چک بازداشت شده است. بنا بر گزارش‌ رسانه‌های ترکیه، صالح مسلم به درخواست ترکیه در لیست تعقیب اینترپل قرار داشت. آنکارا در نوامبر سال 2016 با اضافه کردن نام او به «لیست قرمز»، برای سرش جایزه 4 میلیون لیری(05/1 میلیون دلاری) تعیین کرده بود.

امارات از بنادر جیبوتی اخراج شد
در پی تصمیم جیبوتی برای لغو قرارداد خود با شرکت بنادر دوبی جهت اداره بندر «دورالی» جیبوتی، مسؤولان این کشور دلایل این تصمیم را فاش کردند. به گفته مسؤولان جیبوتی، شرکت بنادر دوبی طی سفری به اتیوپی به این کشور پیشنهاد کرده‌ در صورت پایان دادن به همکاری خود با بندر جیبوتی، سهمی از بندر عصب و بندر جمهوری سومالی‌لند را به آنها اختصاص خواهد داد. بنا بر این گزارش، در دیدار وزرای جیبوتی با مسؤولان امارات که در تاریخ ۱۵ فوریه برگزار شد، رئیس شرکت جبل علی تهدید کرده بود کاری می‌کند بندر جیبوتی به وضعیت سال ۲۰۰۵ بازگردد و پس از آن بود که جیبوتی لغو قرارداد با شرکت بنادر جهانی دوبی را اعلام کرد.

54 کشته و زخمی در انفجارهای عدن
منابع امنیتی در یمن اعلام کردند به دنبال حمله انتحاری بمب‌گذاران و تلاش افراد مسلح برای هدف قرار دادن مقر نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی در عدن دست‌کم ۱۴ تن کشته و ۴۰ تن دیگر زخمی شدند. گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای مسؤولیت انجام این حملات را بر عهده گرفت. عدن از زمانی که انصارالله بیشتر بخش‌هایی  از یمن از جمله صنعا، پایتخت این کشور را در سال ۲۰۱۴ در دست گرفت، مقر موقت دولت مستعفی و فراری عبد ربه منصور هادی بوده است.

لغو سفر رئیس‌جمهور مکزیک به واشنگتن
اولین سفر رئیس‌جمهوری مکزیک به آمریکا برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش پس از تماس تلفنی تند و تیز 2 رهبر و تاکید طرف آمریکایی بر ساخت یک دیوار مرزی، به تعویق افتاد. واشنگتن‌پست که شنبه به تاخیر در سفر پنانیتو اشاره کرده بود، گفت رهبران 2 کشور سه‌شنبه ۵۰ دقیقه مکالمه داشتند اما مکالمه آنها زمانی به بن‌بست رسید که دونالد ترامپ نخواست علنا موضع مکزیک مبنی بر اینکه این کشور هزینه ساخت دیوار در امتداد مرز آمریکا و مکزیک را نمی‌دهد، اعلام کند. انریکه پنانیتو پیش‌تر نیز نشستی با ترامپ را لغو کرده بود. این اقدام بعد از آن صورت گرفت که ترامپ تهدید کرد بر واردات کالاها به مکزیک مالیات تعیین می‌کند تا هزینه ساخت دیوار تامین شود.

ناآرامی‌ در کرکوک
روز گذشته انفجاری انتحاری در نزدیکی یکی از پایگاه‌های حشدالشعبی در مرکز شهر کرکوک در شمال عراق رخ داد. در حمله گروهی مسلح به میدان نفتی خباز نیز 2 نیروی حراستی کشته شدند. میدان نفتی خباز در جنوب غرب کرکوک واقع است و چاه‌های نفت موجود در آن پس از حملات داعش در طول 3 سال گذشته برای کنترل بر آنها دچار خساراتی شده است. بسیاری از چاه‌های نفتی آنجا همچنان تعطیل هستند و روزانه تنها حدود ۲۵ هزار بشکه نفت تولید می‌کنند.

تمایل کره‌شمالی برای گفت‌وگو با آمریکا
کره‌جنوبی خبر داد هیات کره‌شمالی که برای مراسم اختتامیه المپیک زمستانی به پیونگ‌چانگ سفر کرده درباره گفت‌وگو با آمریکا ابراز تمایل کرده است.  هیات کره‌شمالی برای مراسم اختتامیه المپیک به سرپرستی ژنرال کیم یونگ چول به کره‌جنوبی  سفر و با مون جائه این رئیس‌جمهور کره‌جنوبی  دیدار کرد.  2 کره طی هفته‌های گذشته مذاکرات چشمگیری درباره روابط دوجانبه داشته‌اند که طی 2 سال گذشته بی‌سابقه توصیف شده ‌است.
 


Page Generated in 0/0050 sec